Huvudmeny

Nya Bensinprisbilder..

Startat av Bussmicke, 11 april 2011, 02:40:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Pappa har berättat att när han hade tagit körkort (borde vara runt 1983) så skulle han tanka bilen och förskottsbetalade med en 50 lapp. När tanken var full så hade han inte använt hela pengen, så han åkte hem och pratade med sin bror som åkte ner i ilfart och tankade upp det sista...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mats Karlsson

Citat från: calken skrivet 28 april 2011, 15:31:36 PM
Pappa har berättat att när han hade tagit körkort (borde vara runt 1983) så skulle han tanka bilen och förskottsbetalade med en 50 lapp. När tanken var full så hade han inte använt hela pengen, så han åkte hem och pratade med sin bror som åkte ner i ilfart och tankade upp det sista...
Då var det inte många liter han tankade. Jag körde Volvo Amazon vid denna tid och tankade i regel 30-35 liter varje gång (45-literstank), vilket 1983 kostade ca 120-150 kr enligt gamla anteckningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 april 2011, 15:38:28 PM
Då var det inte många liter han tankade. Jag körde Volvo Amazon vid denna tid och tankade i regel 30-35 liter varje gång (45-literstank), vilket 1983 kostade ca 120-150 kr enligt gamla anteckningar.

Stämmer bra. Snittpriset för 1983 för en liter bensin var 4:07. Så Calkens pappa torde alltså bara ha fått i drygt tio liter bensin. Såvida han inte körde en Trabant eller Goggomobil så glömde han nog kolla hur mycket soppa som redan fanns i tanken innan.

Annars pratade jag med grannen häromdagen om bensinpriserna och undrade om han inte tyckte det blivit dyrt.
- Det är väl inte dyrare än förut. Jag har alltid tankat för en hundralapp...

Knut

Kommer i håg da den i Norge tippet femman. Det var en barrriere å passere