Huvudmeny

Nya Sedlar

Startat av homer, 06 april 2011, 10:52:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Citat från: HJP skrivet 07 april 2011, 09:01:46 AM
Inte alls så säkert. Hörde på programmet "Plånboken" i P1, att kontantbetalning ökar. Flera butiker vill inte ta kortbetalning. Det blir för dyrt, åtminstone för småsummor.

HJP

Ja, det är som sagt ofta man är ute och går och upptäcker att butiker, kiosker m.m. inte tar emot kort.
Ofta dyker det upp en liten lapp som "Vi tar inte emot kort under köp av varor för minst 50 kr" Jag blir själv lite trött av att det är så, då jag nästan aldrig går till bankomaten, men nu förstår jag varför de gör som de gör.

jocke

Snart lär vi nog dock se ett slut med kontanter i små kiosker och verksamheter istället då det i princip är klubbat för att alla sådana inrättningar ska ha ett slutet kassasystem ála CashGuard typ. Sådana systemet kostar multum att installera så de flesta småhandlarna är inte glada.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Carl Eric

Inte alls så säkert. Hörde på programmet "Plånboken" i P1, att kontantbetalning ökar. Flera butiker vill inte ta kortbetalning. Det blir för dyrt, åtminstone för småsummor.

HJP

Sedan så beslutade ju någon för ett tag sedan att butiker inte får ta ut avgifter för kortköp som de gjorde tidigare...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

SimonB

Citat från: Cyklisten skrivet 07 april 2011, 01:00:22 AM
Nej, snart blir det kontantfritt så man får beställa ett personligt VISA-kort (eller Kort på Kort som Swedbank kallar det för) med Astrid Lindgren på ;)

Eller så här.....  :-X http://www.dn.se/livsstil/reportage/han-har-ett-chip-under-huden

Peppen

Hörde på programmet "Plånboken" i P1, att kontantbetalning ökar. Flera butiker vill inte ta kortbetalning. Det blir för dyrt, åtminstone för småsummor.

Det är en vida spridd osanning att det "blir för dyrt" med kortbetalningar.
I nästan samtliga fall så är kontanthanteringen mer kostsam än korttransaktionerna. Kontanter måste räknas vilket kostar arbetstimmar, sedan måste de transporteras till bankningen vilket vaktbolagen tar en avgift för, och sedan tar bankerna en avgift för att ta emot kontanterna.
De butiker som inte tar emot kortbetalningar gräver sin egen grav när de tappar kunder och omsättning.
I de flesta större livsmedelsbutikerna minskar kontantbetalningarna successivt, i vissa enstaka butiker är det ca 85% korttransaktioner!

1896

För att vara kärringen mot strömmen, måste jag berätta att jag nästan alltid betalar med kontanter, jag har två kort: -Minuten kort och körkort.  ;)

Ersa

Citat från: Tommy P skrivet 07 april 2011, 17:19:30 PM
Det är en vida spridd osanning att det "blir för dyrt" med kortbetalningar.
I nästan samtliga fall så är kontanthanteringen mer kostsam än korttransaktionerna. Kontanter måste räknas vilket kostar arbetstimmar, sedan måste de transporteras till bankningen vilket vaktbolagen tar en avgift för, och sedan tar bankerna en avgift för att ta emot kontanterna.
De butiker som inte tar emot kortbetalningar gräver sin egen grav när de tappar kunder och omsättning.
I de flesta större livsmedelsbutikerna minskar kontantbetalningarna successivt, i vissa enstaka butiker är det ca 85% korttransaktioner!

Ett kontantköp är alltid dyrare än ett kortköp. Men det är bankernas orättvisa avgifter för betalterminalerna som drabbar butiksnäringen och därmed även oss kunder som vill betala med kort. Varför ska kortkunderna betala för alla utgifter som samhället har med dessa kontanter? Inför då istället avgifter för kontantbetalning, så att kontantnäringen får bekosta sina egna kostnader i form av värdetransporter osv. Men det vågar man väl inte...

Camilla

Jag är nog en kärring jag också fast jag bara är 30+ för jag betalar för det mesta kontant för då är det lättare att hålla reda på ekonomin

Fredde

Inte att förglömma: Nya 2-kronan som blir större än dagens 5-krona...

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=46378

Ersa

Jaha, tydligen ska även alla mynt (utom 10:an) bytas ut till nya motiv! Det har det inte talats så högt om.
Här från förstahandskällan:

Citat från: www.riksbank.seAlla mynt utom 10-kronan får nya storlekar och material. 10-kronan behålls som den är idag.
Myntens tema kommer att vara "Sveriges statschef". Förutom myntens valör ska de också innehålla texten "Sverige" och utgivningsåret, formgivarens och riksbankschefens initialer samt första bokstaven i utgivningsorten. Utöver detta kan lilla riksvapnet förekomma på mynten.
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=46354

JB

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2011, 22:19:11 PM
Jaha, tydligen ska även alla mynt (utom 10:an) bytas ut till nya motiv! Det har det inte talats så högt om.
Här från förstahandskällan:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=46354

Antagligen för att det mest kommer att bli en designändring. Motivet kommer ju i princip vara detsamma.

Ersa

Citat från: JB skrivet 07 april 2011, 22:24:06 PM
Antagligen för att det mest kommer att bli en designändring. Motivet kommer ju i princip vara detsamma.

Även storleksändring.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2011, 20:21:08 PM
Ett kontantköp är alltid dyrare än ett kortköp. Men det är bankernas orättvisa avgifter för betalterminalerna som drabbar butiksnäringen och därmed även oss kunder som vill betala med kort. Varför ska kortkunderna betala för alla utgifter som samhället har med dessa kontanter? Inför då istället avgifter för kontantbetalning, så att kontantnäringen får bekosta sina egna kostnader i form av värdetransporter osv. Men det vågar man väl inte...

Amen!

SimonB

Citat från: Camilla skrivet 07 april 2011, 20:58:03 PM
Jag är nog en kärring jag också fast jag bara är 30+ för jag betalar för det mesta kontant för då är det lättare att hålla reda på ekonomin

På vilket sätt då? Betalar du med kort så uppdateras ständigt ditt kontoutdrag, och du kan när som helst gå in och se exakt hur mycket du har köpt på ett visst köpställe.
Kontanterna försvinner bara spårlöst.....  :-X

HJP

Citat från: Camilla skrivet 07 april 2011, 20:58:03 PM
Jag är nog en kärring jag också fast jag bara är 30+ ....
Du kanske är en käring. Inte riktigt samma sak  ;)

HJP