ersättningbussar mellan Hagsätra -Gullmarsplan

Startat av Mr:bussis, 02 april 2011, 02:08:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr:bussis

Nån som vet vilket bussdepå som kör ersättningbussarna och vilka littra dom har.. Vet att det är volvo "vattenskallar"....

Fredrik Klint

Det är Busslink som kör med vagnar från Norrort och Råsta. Men littera har man inte använt sen årsskiftet 1999/2000, fast det förekommer en del i folkmun men nu är det inte många äldre vagnar kvar (som hade littera när det var SL Buss).

Nico

Just dessa bussar kan väl närmast sägas heta Volvo 8500 / B9SALE om man nu är ute efter något slags typbeteckning.

Det öknamn som dessa bussar, p.g.a. av kylararrangemanget på främre delen av taket, ibland ges försöker man helt normalt undvika då människor med det handikapp som kallas för hydrocephalus tog illa upp. Att det inte ses positivt är självklart något som vi måste respektera.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

Citat från: Mr:bussis skrivet 02 april 2011, 02:08:17 AM
Nån som vet vilket bussdepå som kör ersättningbussarna och vilka littra dom har.. Vet att det är volvo "vattenskallar"....
Det räcker med att säga B9S så vet alla vilka värdelösa bussar som det är!  ;D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico

Det är inget större fel på bussarna annat än att de inte är optimala vid vinterväglag p.g.a. den sneda viktfördelningen samt att de låter för högt om man inte underhållit isolering och annat kring motorn. Själv föredrar jag som sagt att köra denna typ av ledvagn framför pusherleder.

Har även tillbringat några dagar (och kommer säkert tillbringa flera) som ett kycklinggult rundningsmärke längs med linje 19 och pratat en hel del med förarna. Många av dem som bara har kört Scania förut är i vissa lägen nästan lyriska över hur lättmanövrerade dessa vagnar är.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Micke A

Var underhålls bussarna?
För man kör väl inte bort Råsta eller Norrort för vask och tankning eller?
Lite kul på kvällarna när man kör en inspektionsrunda på banan och man ser vissa chaffisar hälsa tillbaka när man hälsar på dom.

Micke

Ersa

Har för mig att all (eller det mesta av) denna tillfälliga ersättningstrafik trafik utgår från Huddinge.

MrX

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2011, 10:22:18 AM
Har för mig att all (eller det mesta av) denna tillfälliga ersättningstrafik trafik utgår från Huddinge.

Stämmer fint det! De är garagerade på Busmarket och Volvo i Huddinge. Där finns mycket kul att se just nu. Fina Swebus:sar, ersättningsbussar från Keolis, Nobina Huddinges alla bussar och ett helt gäng med spännande besökare på verkstäderna. Därtill kommer Busmarkets bussar som är till försäljning eller ska till skrot.

Det är faktiskt lite kul att vara där, det är ett slags ordnat kaos med bussar huller om buller. Det är ett mirakel att ingen tagit fel buss ännu. Eller så har jag bara inte fått höra det ;)