Ontario-bussar i Borås i mars 1991, del 1 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 mars 2011, 22:46:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När jag ändå var nere i de trakter jag växt upp passade jag på att göra ett reportage om Ontario-bussarna, som vid det laget sålt i ett antal av över 100 stycken runtom i landet. Bilderna är tagna med anledning av detta. För en gångs skull regnade det i Borås varför bildernas skärpa kan lämna en del att önska.

PAF760:

NGU707:

PAO114:

Passar också på att reprisera interiörbilden som jag visade för ett par dagar sedan eftersom den togs av samma anledning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Trevligt med Ontario! Men ska inte tråden ligga i Busshistoriskt Forum? :)

//Jacob 
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Tänkte just samma sak, nåväl admin flyttar det nog i så fall!

Registreringsnummer mellan bokstäverna PAA-PHZ har jag för mig var reserverade för importerade fordon mellan 1988-1992, någon får rätta mig om jag har fel... efter det så blev P första bokstav i nummerskylten för många nyregistrerade fordon mellan åren 1993-1994.

Hans Fredriksson

Vad är anledningen till att man använde sig av dessa bussar.
Ett hjul i vardera hörne gör väl knappast åkedonet lättkört på trånga gator?
Och en bensinmotor dricker som en kamel efter en ökenvandring?

Rickbox

Under slutet på 1980- och under det tidiga 1990-talet så fanns det väl inga låggolvsvarianter av "vanliga" chassin, Scania MaxCi och Volvo B10BLE lanserades båda två under 1992 som årsmodell 1993, tror Neoplan N4016 fanns 1989 men de var nog inte så många och de var säkert dyra också.

Dessa Ontariobussar har lågt golv i hela bussen, de var väl de enda som kunde erbjuda denna lösning på den här tiden, motorn sitter under föraren och driver framhjulen, genom att ha ett hjul i varje hörn och ha motorn allra längst fram med drivning på framaxeln utan en kardanaxel möjliggjorde det att bussen kunde få helt lågt golv, vilket behövs då dessa gick på servicelinjer där gamla och rörelsehindrade smidigt skulle kunna ta sig ombord.

Att de drivs av bensin var väl för att de kom från USA, många bussar där gick och går väl på bensin fråga mig inte varför, men det finns också dieselmotorer och biogasmotorer, här i Uppsala hade vi förut några stycken såna här med biogasdrift.

Ontario II biogasbuss, årsmodell 1998.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickbox skrivet 28 mars 2011, 23:23:30 PM
Under slutet på 1980- och under det tidiga 1990-talet så fanns det väl inga låggolvsvarianter av "vanliga" chassin, Scania MaxCi och Volvo B10BLE lanserades båda två under 1992 som årsmodell 1993, tror Neoplan N4016 fanns 1989 men de var nog inte så många och de var säkert dyra också.

Dessa Ontariobussar har lågt golv i hela bussen, de var väl de enda som kunde erbjuda denna lösning på den här tiden, motorn sitter under föraren och driver framhjulen, genom att ha ett hjul i varje hörn och ha motorn allra längst fram med drivning på framaxeln utan en kardanaxel möjliggjorde det att bussen kunde få helt lågt golv, vilket behövs då dessa gick på servicelinjer där gamla och rörelsehindrade smidigt skulle kunna ta sig ombord.

Att de drivs av bensin var väl för att de kom från USA, många bussar där gick och går väl på bensin fråga mig inte varför, men det finns också dieselmotorer och biogasmotorer, här i Uppsala hade vi förut några stycken såna här med biogasdrift.

Ontario II biogasbuss, årsmodell 1998.

Anledningarna till ett hjul i varje hörn är precis den du beskriver. Vid den tiden fanns bara Neoplan Uinbus som alternativ om man ville ha lågt och slätt golv i hela bussen. Men dessa var för små och motorsvaga.

Bensinmotorn berodde på att det var det enda miljövänliga bränslet på den tiden, i varje fall sådant som gick att komma över utan stora investeringar. Bensinen var också billig. Dieselmotorer fick t ex katalysator först i början av 1990-talet. Man kunde beställa dem med diesel- eller bensindrift som man ville.

Beträffande regnumren så ansågs bussarna vara privatimporterade trots att det var BL Teknik AB som tog in dem. Men deras roll ansågs mer vara förmedlarens än generalagentens. De första Orion/Ontario i Sverige hade dock inte regnummer som började på P som synes av bilden på NGU451. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 mars 2011, 23:11:28 PM
Vad är anledningen till att man använde sig av dessa bussar.
Ett hjul i vardera hörne gör väl knappast åkedonet lättkört på trånga gator?
Och en bensinmotor dricker som en kamel efter en ökenvandring?

Nej du dessa var inte smidiga i trånga stadsmiljöer tog mer plats än en vanlig B10M ,bensintörsten låg på ca 8-9liter per mil... Dessa saknar man verkligen inte dock var de bättre än Neoplan Unibus men det säger ju inte mkt... bullrigt och varmt som s***n framme hos föraren..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina