GDG informellt + Gnistan.

Startat av Nicklas Vasa, 22 september 2007, 17:56:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

I GDG:s interntidning som Lasse Mattsson gav ut -87-89 (jag tror att det bara blev 5 nr) finns på första sidan/ledarspalten en bild på Lasse, där han håller i en modell av Alpus 260 S i handen, finns det någon som vet om det fanns flera sådana och vart denna och resterande i så fall har tagit vägen ?

Jag skulle så gärna vilja ha en sådan i hyllan....

Säg nu inte att jag ska ringa Lasse och fråga, för det har jag redan gjort, och han kom knappt ihåg det.....

Finns interntidningen "Gnistan" bevarad någonstans ? Skulle gärna vilja plöja igenom samtliga nr, om det finns möjlighet....

S Svensson

Uppsala UB har ett inbundet exemplar. Man måste vara där att läsa. Detta har jag gjort .SS

Nicklas Vasa

"Ett inbundet exemplar"? Har dom alla exen inbundna menar du ?
Vem är ansvarig för detta då ?

Den där modellen kanske jag kan fråga Ove Rivelsrud om, han bör ju veta ?

Rune Löfstrand hade 4 st tavlor på ny levererade Scania 112:or, någon av dessa hade också varit kul att ha, men dessa tycks också ha fått fötter.....

(Har ringt runt och letat)

S Svensson

Jag antar att Du menar Gnistan som var GDG Biltrafiks personaltidning. Normalt brukar bibliotek binda in sådana. Dessutom tror jag att Du bor nära Uppsala. Sedan har vi Swebus på Väg som var en nyare tidning. Jag har träffat på personer som har Gnistan också. Vi skall väl inte namnge dessa.
När det gäller Alpus bussar sammanställde jag en förteckning över dessa. Ove Rivelsrud fick ett exemplar. Jag har även skrivit här om dessa. Har även hjälpt GDG med material till sin minnesskrift. Den forskning jag gjort om bussar är i huvudsak om den i P län. Dock var bussarna inte det viktigaste. Västergötlands Biltrafik hade också en personaltidning. Sedan hade Linjebuss Linjen. Tyvärr verkar dessa förkomna på UB i Göteborg. Slår man på Linjen kommer andra tidningar upp. Det går annars att litteratursöka på det mesta med hjälp av dator. Ofta är material äldre än 1959 på kartongkort.

Nicklas Vasa

Det är en liten modell av Alpus karossen jag är ute efter....