Fråga - nya Omnilink-kortvagnar till Råsta - mars 2011

Startat av Mikael T Nilsson, 26 mars 2011, 20:34:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Hej,

Idag såg jag för första gången en av Råstas nylevererade Omnilink-kortvagnar i trafik, vagn 4774 på linje 505X.
Vilka vagnar har hunnit levereras från inv.nr. 4773 och uppåt?

Vilka kortvagnar från Råsta slopas eller flyttas till andra depåer i samband med leverans av dessa vagnar?

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Kommer inte ihåg om det var nio eller elva vagnar som sades ingå i den första batchen. Sen är det väl successivt tänkt att det äldre 'lånegodset' ska bort. T.ex. då de enstaka 50- och 71-vagnarna samt 2120 och även 3221 som fortfarande verkar finnas kvar. Sen lär väl 48-vagnarna vara de som petas ut efter det. Har sett några av och till i Hornsberg på senaste tiden och gissar att man även fått hjälp där med att fixa till dem. Några lär väl flyttas till Täby mm. vad det lider för tanken är väl att Råsta ska ha åtminstone 70 % av vagnparken driven med förnyelsebart bränsle under innevarande år.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Såg några nya kortvagnar hos Scania tidigare i veckan. Vill minnas att de var i 478x och 479x-serierna.

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 26 mars 2011, 21:03:12 PM
Kommer inte ihåg om det var nio eller elva vagnar som sades ingå i den första batchen. Sen är det väl successivt tänkt att det äldre 'lånegodset' ska bort. T.ex. då de enstaka 50- och 71-vagnarna samt 2120 och även 3221 som fortfarande verkar finnas kvar. Sen lär väl 48-vagnarna vara de som petas ut efter det. Har sett några av och till i Hornsberg på senaste tiden och gissar att man även fått hjälp där med att fixa till dem. Några lär väl flyttas till Täby mm. vad det lider för tanken är väl att Råsta ska ha åtminstone 70 % av vagnparken driven med förnyelsebart bränsle under innevarande år.

Tack för info. Jag fick svar vid sidan av Bussnack att ett tiotal 48xx-vagnar förmodligen ska flyttas till Täby.

Citat från: Fredde_J skrivet 26 mars 2011, 23:51:26 PM
Såg några nya kortvagnar hos Scania tidigare i veckan. Vill minnas att de var i 478x och 479x-serierna.

Tack, då lär ett större parti komma till Råsta inom kort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 mars 2011, 20:34:25 PM
Hej,

Idag såg jag för första gången en av Råstas nylevererade Omnilink-kortvagnar i trafik, vagn 4774 på linje 505X.
Vilka vagnar har hunnit levereras från inv.nr. 4773 och uppåt?

Vilka kortvagnar från Råsta slopas eller flyttas till andra depåer i samband med leverans av dessa vagnar?

De kommer slag i slag, upp till 4795.
Första flytt blir 1108-10, till Söderort, sedan ska ju 5087 hem till Söderhallen.
Fler flyttar blir det förstås och några slopningar. Detaljer vad det lider.

/Ted

Kvarne

Citat från: Ted S skrivet 28 mars 2011, 21:16:24 PM
Första flytt blir 1108-10, till Söderort, sedan ska ju 5087 hem till Söderhallen.

/Ted

Usch då...ryker våra 52-vagnar nu...?  :(
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Citat från: Kvarne skrivet 29 mars 2011, 07:42:36 AM
Usch då...ryker våra 52-vagnar nu...?  :(

Det finns ett förstärkningsbehov på linje 143 som behöver täckas upp först. Var rädda om 52-orna!

/Ted

Kvarne

Citat från: Ted S skrivet 29 mars 2011, 17:51:46 PM
Det finns ett förstärkningsbehov på linje 143 som behöver täckas upp först. Var rädda om 52-orna!

/Ted

Ah, just det, glömde bort ersättningen för L19.....Men vad är det då som ryker från Söderort...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 28 mars 2011, 21:16:24 PM

/Ted

Intressant. Tack för info.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Andreas91

Hej!

Har varit i Solna två dagar i rad nu, men de nya kortvagnarna har jag knappt sett skymten av (Såg en på linje 509 i förrgår, men det är allt.) Kanske bättre lycka idag. :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.