Får jag be om ett dämpat god morgon

Startat av Hans Fredriksson, 26 mars 2011, 19:40:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Avgången 22.45 CT, Stockholm delas upp i Jönköping till Göteborg och Köpenhamn.
Klockan är drygt 3 och det är lördagsmorgon.

Klockan har nu blivit 05:30. Är parkeringsfickan är ledig så använder jag den. Under ombyggnadstiden ska Shellmacken användas och om jag är sen och har övergångar/resenärer som jag vet har mycket bagage/rörelsehindrade begär jag tillstånd att köra in på terminalen.
Fint folk hade jag i natt till Landvetter. Självaste operative chefen på Swebus. När han steg av harklade han sig som C-G Lindstedt i körskolemonologen "Det gick ju bra det här".
Nu tror jag ju att om det för min del ska bli bonus fordras det prestationer som motsvarar att gå på vatten. Men det finns ju andra arbetsgivare där tjänstemän bara ställer in skorna på kontoret så utdelas bonus så varför inte. Det ska bli spännade om det på nästa löneavi dimper ner några gratifikationer ;D

Nästa moment är att städa bussen och knalla in på swebus-depån.

Jag somnade så gott till TV-doktorns råd om salvor och medikamenter till fnasig hud.

07,46 inne på terminalen och fyra min till avgång.
Där borta på Kruthusgatan kan man se de gamla avstigninghållplatserna som ska bli bilparkering.

Cityliner

Jag undrar vad det är för något snille som har kommit på att ta bort de gamla hållplatserna på Kruthusgatan.
ska bli spännande att se hur det löser sig när det är 10-15 tågersättningsbussar samt några fler som ska samsas inne på parkeringen vid Shell.....

Hans Fredriksson

Jag känner på mig att jag inte blir avlöst kl 08:00 i morgon pga omställningen till sommartid. Fanns alltid ngn som missat....
Själv ställt om både armbandsklockan, mobilklockan. Och för säkerhets skull använder jag också blåklocka, dykarklocka, sugklocka samt ringklocka.

groenis

Tonniiie

Tack för det trevliga reportaget Hans!

Det där med kruthusgatan tycker jag är väldigt bra och har även förslagit många gånger att flytta in det till terminalen. Som gick igenom till slut. Ersättningsbussarna kan gå från båda gaterna och ute på kruthusgatan. Tror inte att det kommer att bli några större problem.

BenS

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 26 mars 2011, 20:37:09 PM
Jag undrar vad det är för något snille som har kommit på att ta bort de gamla hållplatserna på Kruthusgatan.
ska bli spännande att se hur det löser sig när det är 10-15 tågersättningsbussar samt några fler som ska samsas inne på parkeringen vid Shell.....

Det ska byggas bussplatser där nuvarande bilparkering finns framför bussgods. Hoppas det blir klart innan tågersättningen mot Trollhättan startar i sommar. Den ska ju pågå minst tio veckor på grund av ombyggnad av järnvägen.
Närmare NET blir det och resenärerna slipper gå över den vältrafikerade gatan från Shell.

Staffan Sävenfjord

Citat från: old timer skrivet 27 mars 2011, 11:37:13 AM
Det ska byggas bussplatser där nuvarande bilparkering finns framför bussgods. Hoppas det blir klart innan tågersättningen mot Trollhättan startar i sommar. Den ska ju pågå minst tio veckor på grund av ombyggnad av järnvägen.
Närmare NET blir det och resenärerna slipper gå över den vältrafikerade gatan från Shell.

Tyvärr inte. Det blir inte klart förrän i mitten av december. Dock kommer fyra ersättningshållplatser i rad att anläggas på gatan mitt emot den gamla terminalen för just ersättningsbussarna. Hur detta kommer att fungera återstår att se men diskussioner om ett bra upplägg förs mellan de tre inblandade tågoperatörerna.

När den nya terminalen väl är färdig är det dock en klar förbättring för resenärerna. Det blir åtta bussplatser, antagligen genom dockning och de skall enligt uppgift beställas hos trafikledningen på Nisseterminalen. Detta kan förstås ställa till en hel del problem vid plötsligt behov av en mängd tågersättningsbussar men lär väl annars ha förutsättningar att fungera rätt bra.

Hans Fredriksson

Citat från: groenis skrivet 26 mars 2011, 21:44:36 PM
Hans
Du glömde ringblomma ;D

/Lennart

Det får inte bli för urvattnat bara........

Brollan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2011, 11:54:19 AM
Tyvärr inte. Det blir inte klart förrän i mitten av december. Dock kommer fyra ersättningshållplatser i rad att anläggas på gatan mitt emot den gamla terminalen för just ersättningsbussarna. Hur detta kommer att fungera återstår att se men diskussioner om ett bra upplägg förs mellan de tre inblandade tågoperatörerna.

När den nya terminalen väl är färdig är det dock en klar förbättring för resenärerna. Det blir åtta bussplatser, antagligen genom dockning och de skall enligt uppgift beställas hos trafikledningen på Nisseterminalen. Detta kan förstås ställa till en hel del problem vid plötsligt behov av en mängd tågersättningsbussar men lär väl annars ha förutsättningar att fungera rätt bra.

I dagens Metro på Plingsidan finns en artikel om nya terminalen vid Kruthusgatan.

http://www.vasttrafik.se/upload/Pling/Pling%20110503.pdf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 03 maj 2011, 17:48:37 PM
I dagens Metro på Plingsidan finns en artikel om nya terminalen vid Kruthusgatan.

http://www.vasttrafik.se/upload/Pling/Pling%20110503.pdf

Var på plats och kollade i dag och såg att anläggandet av de nya tillfälliga ersättningshållplatserna var i full gång. Verkar bli bättre än vad jag hade fruktat men det var svårt att få en överblick. Ett problem blir hur bussarna skall kunna vända.

Förutom dessa blir det också två hållplatser för avstigande vid Bergslagsparken, ungefär vid Bergslagsbanans gamla stationshus. Det blir något längre för resenärerna att gå från denna än från Shell-macken. Å andra sidan blir det snäppet närmare till avgångshållplatserna vid Kruthusgatan.

Sedan är nästa fråga hur långt åtta hållplatser räcker för tågersättning, tillkommande kommersiell busstrafik etc.