Huvudmeny

Fråga om GUB 184

Startat av Rickbox, 22 mars 2011, 23:16:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet vad som har hänt med GUB 184 (FMO653), om den har gått till skrot, sålts vidare eller bara står kvar avställd på depån.

Jacob

Den står väl kvar vid verkstaden i Boländerna tillsammans med 178 och 181 om den inte har flyttats sedan i vintras.

Dock undrar jag om 175 står kvar på depån eller om den har gått till skrot? Såg den på rampen i februari där Trendlinerna och 370-385 brukar stå, vet ej vilket nummer det är..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Jag tror att 178 och 181 har sålts till Arlanda, men jag är inte säker.

Jag såg en av de äldre 171-176 vid bussgaraget för kanske tre veckor sen, den hade inget inventarienummer och det stod något med Arlanda transfer på den, så antagligen var den bara på återbesök tillfälligt till verkstaden.

Sen så är 370-385 av modellen Neoplan N4416 Centroliner. :)

Jacob

Nej, 178 och 181 är icke kördugliga, likaså 184. De ska troligen gå till skrot. Flygplatsparkeringen MA har 171-173, 177, 179-180 och 182.

Ja jag vet att 370-385 är Centroliner. Skrev Trendlinerna och 370-385.

Då var det någon av 171-173 du såg på garaget :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 23 mars 2011, 01:14:06 AM

Skrev Trendlinerna och 370-385.

//Jacob

Oops sorry! Tror jag är lite trött idag...  ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob A skrivet 22 mars 2011, 23:22:19 PM
Den står väl kvar vid verkstaden i Boländerna tillsammans med 178 och 181 om den inte har flyttats sedan i vintras.

Dock undrar jag om 175 står kvar på depån eller om den har gått till skrot? Såg den på rampen i februari där Trendlinerna och 370-385 brukar stå, vet ej vilket nummer det är..

//Jacob

    Det är nog 173 som du sett stått på ramp 9, den och också stått på baksidan av verkstaden. Den har varit här på service.

    175 gick på skrot förra året.

    Som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer 178, 181 och 184 gå till skrot.


    Sedan har 266 gjort sitt hos oss och står som reservdelsbuss på ramp 8 förtillfället.

    //Niclas

   

Rickbox

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 mars 2011, 01:33:43 AM
    Det är nog 173 som du sett stått på ramp 9, den och också stått på baksidan av verkstaden. Den har varit här på service.

    175 gick på skrot förra året.

    Som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer 178, 181 och 184 gå till skrot.


    Sedan har 266 gjort sitt hos oss och står som reservdelsbuss på ramp 8 förtillfället.

    //Niclas

   

Det lutar alltså åt att det blir 266-269 som är nästa bussar att fasas ut, eller?

Niclas Rosenius

Citat från: Rickbox skrivet 23 mars 2011, 01:36:16 AM
Det lutar alltså åt att det blir 266-269 som är nästa bussar att fasas ut, eller?

     Det vej ej i nuläget men det var så mycket fel på just 266 så det är inte lönt att lägga ner dom pengarna på den för att fixa till den och istället kan man ta delar från den för att hålla dom andra 3 itrafik istället.

     Det är på samma sätt man har gjort med 174-176 och 178, 181 och 184 att man tagit delar från dom så man kan få tag på billiga delar. Samt att det är svårt att få tag på reservdelar till dessa bussar till en vettig kostnad.

     //Niclas

Bese001

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 mars 2011, 01:33:43 AM
    Det är nog 173 som du sett stått på ramp 9, den och också stått på baksidan av verkstaden. Den har varit här på service.

    175 gick på skrot förra året.

    Som jag har skrivit i tidigare inlägg så kommer 178, 181 och 184 gå till skrot.


    Sedan har 266 gjort sitt hos oss och står som reservdelsbuss på ramp 8 förtillfället.

    //Niclas

     175 avregistrerades "officiellt" enligt CBR 2011-03-17.

   

Oskar A

Citat från: Jacob A skrivet 22 mars 2011, 23:22:19 PM
Den står väl kvar vid verkstaden i Boländerna tillsammans med 178 och 181 om den inte har flyttats sedan i vintras.

//Jacob

Stämmer bra att dessa tre står kvar där såvida de inte försvunnit under dagen.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

lil-sis

268 kunde få en human(?) avlivning med tanke på hur mycket problem det är med låsta bromsar...

Rickbox

Citat från: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 23:41:08 PM
268 kunde få en human(?) avlivning med tanke på hur mycket problem det är med låsta bromsar...

Det är 266 som är stående och förmodligen inväntar skrot... eller är 268 också på gång att haverera?

Jacob

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 00:09:47 AM
Det är 266 som är stående och förmodligen inväntar skrot... eller är 268 också på gång att haverera?

Tror lil-sis menar att hon personligen inte gillar 268 pga dess problem med låsning av bromsar och därför tycker att den borde skrotas.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Rickbox

Citat från: Jacob A skrivet 24 mars 2011, 00:53:33 AM
Tror lil-sis menar att hon personligen inte gillar 268 pga dess problem med låsning av bromsar och därför tycker att den borde skrotas.

//Jacob

Skulle inte förvåna mig om samtliga kommer att gå till skrot när deras tid hos GUB är över, de är liksom de korta gasbussarna av samma sort riktiga vrak och borde enligt mig aldrig ha köpts in... de hade kunnat betala några stackars kronor extra och köpt in Volvo B10L/LA CNG istället...

Ersa

Citat från: Rickbox skrivet 24 mars 2011, 01:04:27 AM
Skulle inte förvåna mig om samtliga kommer att gå till skrot när deras tid hos GUB är över, de är liksom de korta gasbussarna av samma sort riktiga vrak och borde enligt mig aldrig ha köpts in... de hade kunnat betala några stackars kronor extra och köpt in Volvo B10L/LA CNG istället...

Man kan inte plötsligt bara "betala några kronor extra" om man som kommunalt bolag ska följa lagen om offentlig upphandling vid inköp av varor och tjänster.

Om kommunen däremot låter UL upphandla stadstrafiken och den övertas av t.ex Nobina, Veolia, Keolis eller Stadsbussarna så blir det dock en privat verksamhet där bussföretaget får köpa (eller flytta in) precis vad de vill.