Hur många Scania CN113 finns kvar i linjetrafik i Sverige?

Startat av Rickbox, 21 mars 2011, 00:03:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Jag undrar hur många Scania CN113, både MaxCi, ledbussar och vanliga korta som finns kvar i linjetrafik i Sverige idag?

Hur många kommer att försvinna under året?

Omnilasse

Citat från: Rickbox skrivet 21 mars 2011, 00:03:04 AM
Hej!

Jag undrar hur många Scania CN113, både MaxCi, ledbussar och vanliga korta som finns kvar i linjetrafik i Sverige idag?

Hur många kommer att försvinna under året?
Hur många som finns kvar ser du rätt bra i SBH - det är bara att räkna, men av de poster på 1252 som jag fick fram, verkar väl högst en tiondel vara i aktiv linjetrafiktjänst och siffran verkar ju vara på starkt nedåtgående. MaxCi klarar ju iaf av låggolvskravet som finns nästan överallt idag. Så ett antal sådana lär väl vara kvar några år till iaf - om inte annat som teknisk reserv och extravagnar etc, där ju kraven inte brukar vara lika höga. Men kanske totalt ett hundratal bussar inför nästa år kanske är en bra gissning.

Mikey

Arriva i Märsta har i alla fall 21st CN113 i trafik i dagsläget. Det är 17 kortvagnar, 3 ledar och 1 Maxci. Kortvagnarna kommer att rulla till årsskiftet (ev en liten bit in på nästa år) medan jag inte har fått något konkret svar om lederna. Troligen försvinner de när sommartidtabellen drar igång.

Ersa

C:a 4-5 st CN113CLB finns kvar hos Nobinas trafikområde Uppsala fram till sommaren 2012.
Dessa är idag stationerade i Alunda.

GUB i Uppsala har en CN113CLB i tätortsutförande som övningsbuss.

Rickbox

GUB 548 (NJT194) räknas knappast då den aldrig går i linjetrafik. De sista Scania CN113 i linjetrafik försvann från GUB sommaren 2010, det var fem ledbussar av årsmodell 1996, samtliga utom 633 (som såldes till SSS) gick antagligen på export, trots envist frågande och letande har jag inte fått någon information om var de kan befinna sig... :'(

Registreringsnumren på de fem utfasade bussarna:

629: LTF246
630: LRK166
631: LOE186
632: MLS486
633: MNP266

Sommaren 2008 försvann två ledbussar av årsmodell 1995, dessa var:

627: GDO437
628: GDA347

Dessa två vet jag finns hos TAK i Tallinn, men fyra nyare?  ???

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

De som ännu är i trafik men på utgående hos Keolis är 17 normalgolvade CN113, varav 3 led, och alla i SL-området. Den högst numrerade av dem, 6966, såg jag för någon timme sedan lämna Gullmarsplan på linje 806.

Tre kortvagnar av 1995 års modell kan ses på linje 152 i Söderort; 5207, 09 och 16.

/Ted

Rickbox

De flesta Scania CN113 verkar alltså finnas i Stockholmsområdet och i norra sverige?

I södra Sverige har i alla fall jag inte sett någon, möjligen några MaxCi hos Borås Lokaltrafik och i Halmstad om dom inte fasats ut...

Bernt Talbrant

Citat från: Rickbox skrivet 22 mars 2011, 19:06:08 PM
De flesta Scania CN113 verkar alltså finnas i Stockholmsområdet och i norra sverige?

I södra Sverige har i alla fall jag inte sett någon, möjligen några MaxCi hos Borås Lokaltrafik och i Halmstad om dom inte fasats ut...

Det finns sedan i somras inga MaxCi kvar i vare sig Borås eller Halmstad.

Bussmicke

Citat från: Rickbox skrivet 22 mars 2011, 19:06:08 PM

Och i Västmanland.
Vi har i Västerås, Sala och troligen även i Fagersta
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a