H80 look-a-like och annat i Karlskoga stadstrafik

Startat av Bengt H, 19 mars 2011, 12:05:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Bergsmansgatan i Karlskoga juni 1973. I stadstrafiken använde NBJ Hägglundare som tydligt påminde om de som SL använde i Stockholms förorter. En viktig skillnad var det dock. Under karossen fanns det i NBJ:s version ett Scania-Vabis BF76-chassi till skillnad från Stockholmarnas Volvo B58. Även andra bussar från Scania-Vabis förekom i stadstrafiken som synes.

Först NBJ 26


Samma buss bakifrån


NBJ 23


NBJ 20, Scania-Vabis CF 6557 från 1962. Lägg märke till den ovanliga dörrställningen på vänstersidan 0-12-0


NBJ 46, Scania-Vabis CF 6557 från 1960


NBJ 17, Scania-Vabis CR 7659 från 1967




Stefan P

Hej

Nu blir jag nostalgisk, tack för bilderna från en stad som jag är uppväxt i.

mvh Stefan P

Cero

Vad var det för färg på dessa IRL? Ljusblå och vit?

Stefan P

Hej

De var ljusblå och vart gula året efter när kommun tog trafiken.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 19 mars 2011, 12:57:11 PM
Hej

De var ljusblå och vart gula året efter när kommun tog trafiken.

mvh Stefan P
Kommunen tog över trafiken redan från 1 januari 1973, varför bussarna är i kommunens ägo på bilderna här ovan. Ommålning av bussarna skedde efterhand. Några blev aldrig ommålade, utan slopades snart.

Björn Forslund

Vilken växellåda var det i Karlskogas "H80-look-a-likes"? Wilson eller manuell?  

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 mars 2011, 20:22:10 PM
Vilken växellåda var det i Karlskogas "H80-look-a-likes"? Wilson eller manuell?  
De hade vanlig 5-växlad G504 med låg bakaxelautväxling. Därför gick det ypperligt att starta på trean. Många förare körde därför treväxlat, dvs använde bara växlarna 3, 4 och 5. Med Scanias egen lättväxlade låda behövdes ingen Wilson-låda.

Peter Rost

Finns fortfarande vid "liv", enligt Transportstyrelsen. Fordonsslag: PB. Fordonsslagsklass: 2.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 19 mars 2011, 22:05:51 PM
Finns fortfarande vid "liv", enligt Transportstyrelsen. Fordonsslag: PB. Fordonsslagsklass: 2.

/Peter

Då får man hoppas att bussen fått en G505 låda o en snabbare bakaxel, annars blir det långsamma turer med högt motorvarv. En del BF76 husbilsbyggare upptäcker först efteråt att de byggt på fel fordon, och börjar jaga G505:or o snabbare bakaxlar.

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 mars 2011, 08:45:27 AM
Då får man hoppas att bussen fått en G505 låda o en snabbare bakaxel, annars blir det långsamma turer med högt motorvarv. En del BF76 husbilsbyggare upptäcker först efteråt att de byggt på fel fordon, och börjar jaga G505:or o snabbare bakaxlar.
Bussarna köptes väl av Anders Eriksson i Njurunda som byggde om dem till "Rosa bussarna". Då fick de nog lämplig växellåda och bakaxelutväxling. Nu har några av bussarna fått nya liv som husbussar. En gammal BF76 är seglivad!!

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 21 mars 2011, 09:38:58 AM
Bussarna köptes väl av Anders Eriksson i Njurunda som byggde om dem till "Rosa bussarna". Då fick de nog lämplig växellåda och bakaxelutväxling. Nu har några av bussarna fått nya liv som husbussar. En gammal BF76 är seglivad!!

Ja, det verkar troligt. De som pysslar med "Rosa bussarna" är väldigt duktiga på att meka.
En Scania BF76 är en lättkörd, trogen och pålitlig buss. Min absoluta favorit.

Stefan P

Hej

En fråga har du mer Karlskoga bilder, får gärna visa dem också.

mvh Stefan P