Veolia får ultimatum av Västtrafik...

Startat av Knallhatt, 15 mars 2011, 09:02:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Johan B

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 mars 2011, 13:52:33 PM

Medicinen heter Nobina.  8)

Ja de gjorde ju succé sist de körde i Göteborgs stadstrafik  :-X. Minns inte om de hann få en varning på slutet men uppsägning av avtalet hängde i luften vill jag minnas. Nej personligen hoppas jag att Veolia får foten (om nu Västtrafik vågar visa att man har lite ryggrad) och att Keolis står som vinnare i ny upphandling. Är ju bara att jämföra de jämngamla bussarna från Veolia resp. Keolis så ser man vem som har ordning på underhållet och personalen...

Knut

Mulig at EU må endre reglene. slik at det ikke bare er prisen som er avgjørende i en upphandling
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Jonas

Citat från: Uffe D skrivet 15 mars 2011, 13:23:00 PM
Det är väl ändå inte Västtragiks fel att Veolia lägger ett för lågt bud? Det är ju upp till den som vinner upphandlingen att sköta trafiken till det pris man har lämnat. Har man räknat bort sig får man skylla sig själv.

jo, men vem blir drabbad av konsekvenserna?

Troligen passagerarna(som vanligt) vilket knappast gynnar någon och framför allt inte Västtrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 15 mars 2011, 17:11:01 PM
Mulig at EU må endre reglene. slik at det ikke bare er prisen som er avgjørende i en upphandling

Det är tillåtet att också lägga in kvalitetsaspekter i en upphandling. Problemet brukar dock vara att hitta en grund för att objektivt värdera dessa. Men i varje fall i tågupphandlingen lade Västtrafik in kvalitetsaspekter och tog inte det lägsta anbudet. Fast jag är rätt övertygad om att det skulle blivit bättre om de gjort det.

Ett belopp är ju en objektivt oklanderlig uppgift medan kvalitetsaspekter ofta tenderar att bli en tävling i vem som kan ljuga bäst.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 17:59:41 PM
Det är tillåtet att också lägga in kvalitetsaspekter i en upphandling. Problemet brukar dock vara att hitta en grund för att objektivt värdera dessa. Men i varje fall i tågupphandlingen lade Västtrafik in kvalitetsaspekter och tog inte det lägsta anbudet. Fast jag är rätt övertygad om att det skulle blivit bättre om de gjort det.

Ett belopp är ju en objektivt oklanderlig uppgift medan kvalitetsaspekter ofta tenderar att bli en tävling i vem som kan ljuga bäst.

Dessutom kan man nog se den upphandlingen som exempel på risk för att man drar igång hela överklagandecirkusen om man lägger in aspekter i upphandlingskraven som är svåra att bedöma objektivt. Den cirkusen är ganska dyr och krånglig för alla inblandande.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

1896

Hur löser man det stora dilemmat, att lägsta pris inte går att kombinera med bästa kvalité. ?  ???

1896

Inte för att jag vet vart den gamla ledningen har sitt ursprung, men när Linjebuss tog över i Borlänge -89, var det gamla bussförare och bussreparatörer som blev chefer för respektive avd, minns att dom hade fest på kontoret....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 mars 2011, 18:07:27 PM
Dessutom kan man nog se den upphandlingen som exempel på risk för att man drar igång hela överklagandecirkusen om man lägger in aspekter i upphandlingskraven som är svåra att bedöma objektivt. Den cirkusen är ganska dyr och krånglig för alla inblandande.

Alldeles korrekt. DB Regio överklagade ju fast de inte var först varken i kvalitetshänseende eller pris och det bidrog starkt till att DSBFirst fick problem i uppstarten. Kanske de inte skulle åtagit sig att starta trafiken på utsatt tidpunkt eftersom besked inte lämnades förrän mindre än ett halvår före.  Så all skuld för dålig start åvilar inte DSBFirst.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jens

Det största problemet med att värdera kvalitet är väl att man i princip inte kan värdera tidigare erfarenhet (detta skulle missgynna nya aktörer allt för mycket) utan måste bedöma framtida utlovad kvalitet och organisation utifrån en teoretisk beskrivning. Sen skulle jag känna mig väldigt låst av att inte kunna värdera förhållanden i ett anbud som man under processen inser är positiva för trafiken men som inte var specificerade från början.

Bengt Jönsson

Citat från: Z skrivet 15 mars 2011, 17:53:04 PM
jo, men vem blir drabbad av konsekvenserna?

Troligen passagerarna(som vanligt) vilket knappast gynnar någon och framför allt inte Västtrafik.

.. och eftersom de flesta passagerarna har inte något annat val utan vackert får ta vad som erbjuds...

/B

Erling.L

Veolia säger dom skall tillföra fler bussar så får vi se vad för skrot dom kör hit nu e ju inte impad av deras gamla bussar hittills o inte av solarisarna heller
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

bisquit

Citat från: Erling skrivet 15 mars 2011, 19:36:53 PM
Veolia säger dom skall tillföra fler bussar så får vi se vad för skrot dom kör hit nu e ju inte impad av deras gamla bussar hittills o inte av solarisarna heller

Haha dagens största skämt. Sen när har de haft bussar i gott skick. Detta kommer ju inte att hjälpa. Men visst om de tar in lite extra reservbussar och totalservar de ordinarie i minsta detalj och lever upp till kraven. Ja då kan de ju vara värda en chans till. Problemet är ju bara det att Veolia inte kommer att klara av detta. Lika bra att låta någon ny operatör att ta över trafiken. För Göteborgarnas eget bästa. Innan en ny olycka händer!

Å till alla förare. Var tuffa och säg nej till att köra en dåligt servad buss, som är trafikfarlig. För ni riskerar både era liv och andras, samt ederat körkort!

Bussnissen

Jag välkomnar Göteborgspolisen upp till Umeå också för att kolla Nobinas bussar.
Det blir garanterat ett antal körförbud. Tyvärr får Umeå-polisen inte tummen ur r*ven.