Huvudmeny

Fråga om ledbussar

Startat av Rickbox, 14 mars 2011, 17:57:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Jag undrar när de allra första ledbussarna tillverkades och vilket företag som var först med det?

När kom de första ledbussarna med drivning på bakersta axeln (släpaxeln) och vilket företag var först med det?

Det jag känner till är att ledbussar har funnits sen åtminstone 1970-talet, men då hade dem antingen frontmotor eller motorn under golvet bakom framaxeln (mittmotor) och drivning på mittaxeln (dragfordonets bakaxel).

Uppsala fick sina första ledbussar för stadstrafiken 1981? Det var Scania BR112-chassin (pusherleder, drivning på släpaxeln) med Jonckheere Transcity-kaross.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickbox skrivet 14 mars 2011, 17:57:07 PM
Hej!

Jag undrar när de allra första ledbussarna tillverkades och vilket företag som var först med det?

De allra första ledbussarna i Sverige tillverkades av italienska Alfa-Romeo. Det var trådbussar som gick i Stockholm på 1950-talet. De som höll ut längst lär bara ha rullat i cirka sex år.

Nästa ledbuss i Sverige var en Scania-Vabis BF76 med kaross från norska Knudsen. Den kom till Södra Hjälmarestrandens Trafik AB i Örebro 1966 i Lännäs i Närke. Bussen lär finnas kvar ännu och var senast synlig i Axvall utanför Skara. Uppgifter förekommer dock om att den skulle vara såld till Gotland. Den har inte gått i trafik sedan 1983.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=146

SJ köpte ett antal ledbussar Volvo B58-55A med Hägglunds-kaross 1968.

1979 kom den första Scania BR112A med Jonckheere-kaross till Sverige, närmare bestämt SLT. Det stämmer bra att Uppsalabuss fick sådana 1981.

Peter Öden

Hej !

Den första SLT-målade Scania BR 112A Jonckheere, BUS 690 lär inte ha ägts av SLT !!
Den var precis lackad i SLT-färgerna men hade aldrig några emblem på sidorna.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 14 mars 2011, 18:32:56 PM
Hej !

Den första SLT-målade Scania BR 112A Jonckheere, BUS 690 lär inte ha ägts av SLT !!
Den var precis lackad i SLT-färgerna men hade aldrig några emblem på sidorna.

Mvh Peter Ö

Den skall enligt mina noteringar och SBH ha varit SLT 569. Men det är möjligt att vi använt samma (felaktiga) källa. Ofta blir det så och felen framstår som sanningar efter många år.

Men om vi räknar bort denna som osäker så kom de första BR112A 1980 till Jämtlandsbuss, SLT och Kalmar Omnibusförening. En BR112A med van Hool-kaross kom också 1980 och hamnade hos Linjebuss. Jag vill dock minnas att den inte kom till dem som ny.

Ersa

När köpte SL sina första ledvagnar?

Peter Rost

1971 levererades SL:s första så att säga egeninköpta ledvagnar. Visserligen tog SL över då Wallenberg ägda Vaxholms vagnarna 7989-90, år 1969.

/Peter

Ersa

Citat från: Peter Rost skrivet 14 mars 2011, 19:24:46 PM
1971 levererades SL:s första så att säga egeninköpta ledvagnar. Visserligen tog SL över då Wallenberg ägda Vaxholms vagnarna 7989-90, år 1969.

Man tackar. Vilket littera och fabrikat hade de 1971 levererade vagnarna?

Fredrik Klint

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2011, 19:39:45 PM
Man tackar. Vilket littera och fabrikat hade de 1971 levererade vagnarna?

De första till SL var som sagt H43, Volvo B58 med Hägglundskaross avsedda för Arlandatrafiken. Kom även till Norrtälje samt dito linjevagnar, littera H44, till bl.a. Täby.

Vaxholmsvagnarna togs över 1972 av SL, 7989 var av årsmodell -68 och 7990 från 1970.

TageK

Vaxholm: SL tog över 1972. Vi jobbade inte åt Wallenberg då utan Vaxholms Stad som ägde bolaget vill jag minnas. Wallenbergarna hade jag nöjet att arbeta åt senare i ett helt annat bolag.  :)