Bussförare rånad i Luleå

Startat av mushkot, 13 mars 2011, 08:32:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 mars 2011, 11:38:50 AM
Systemet som Västtrafik har är väl ändå hyfsat enkelt, snabbt och smidigt. Väldigt snabb kortvisering, bussförare behöver inte hålla reda på zoner och knappa zonnummer och priser och det behövs inte heller förköp av biljetter till korten för tågresor som t ex i Skåne. Enda större nackdelarna är egentligen GPS-problemen och knappgränssnittet för bussförare och tågvärdar som kunde gjorts smidigare.

Jag tyckte gamla Scanpoint var bra på många sätt men det började bli lite svårt att få det att hänga med in i modern tid, så att säga. Dels var magnetkort osäkra och känsliga, magnetkortläsarna krävde regelbundet underhåll (justering, rengöring etc) medan moderna beröringsfria kortläsare går att justera in en gång och kan sedan fungera i många år utan något somhelst underhåll. Dessutom har Scanpoint och dess efterföljare hela upplägget med zonnummer osv vilket gör hållplatsuppehållen långa framförallt på regionlinjer när förarna ska reda ut vilken zon resenären ska resa till och knappa zonnummer m m. I Västtrafiks nuvarande system behövs inget sådant alls.

Men sedan finns det naturligtvis för- och nackdelar med olika system så jag har lite svårt att totalsåga något och höja något annat till skyarna. Gamla Scanpoint blev väldigt beprövat och driftsäkert mot slutet mycket eftersom det kördes på så många olika håll och felen rättades till under många år.

En annan bra "feature" med Scanpoint är ju att det går att använda olika länstrafikföretags värdekort även i andra län..
;D

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 11:41:32 AM
En annan bra "feature" med Scanpoint är ju att det går att använda olika länstrafikföretags värdekort även i andra län..
;D

/B

Scanpoint var bra. Men tyvärr är tillverkningen nedlagd sedan länge och de senaste fem åren har det inte funnits reservdelar. Så det är inte mycket att be för.

Att olika länstrafikbolags värdekort skall gälla i andra län är inget som beror på tekniska begränsningar i nuvarande val av biljettsystem utan att man inte tagit itu med den saken.

Sedan skall du inte bara vräka ur dig på det sättet att det ligger mutpengar bakom utan att ha några fakta bakom.  >:(

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 mars 2011, 11:45:29 AM
Scanpoint var bra. Men tyvärr är tillverkningen nedlagd sedan länge och de senaste fem åren har det inte funnits reservdelar. Så det är inte mycket att be för.

Att olika länstrafikbolags värdekort skall gälla i andra län är inget som beror på tekniska begränsningar i nuvarande val av biljettsystem utan att man inte tagit itu med den saken.

Sedan skall du inte bara vräka ur dig på det sättet att det ligger mutpengar bakom utan att ha några fakta bakom.  >:(

Du såg alltså inte dels mina citat och mitt frågetecken...  8)

Nej, det ofärdiga system som vä(r)sttrafik köpt in för många dyra pengar och resor till soliga varma Australien etc. måste vara det sämsta som hittats på marknaden.

När det dessutom gäller en affär på 500 mille så torde dessutom sannolikheten att det inte förekommit "smörjmedel" i affären vara minimal...
8)

/B

Anders Noren

Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 13:29:19 PM
Ja, kom ihåg att när jag lämnade Luleå 2004 undrade jag mycket om det verkligen var så svårt att skapa ett såpass enkelt och välfungerande system som finns där även i andra städer? Det är nog mest turister i Luleå som åker någon enkelresa, då det kanske inte är värt för dem att köpa kort, och kanske inte heller är så självklart hur man skaffar sig förköp.

Att systemet är så enkelt och välfungerande beror till stor del på att Luleås stadstrafik är helt skild från länstrafiken och därför bara har två zoner, varav zon två numer väl bara är Sunderby sjukhus. Självviseringen blir därför fånigt enkel och omöjlig att missförstå - man håller upp sitt kort framför läsaren och trycker på knappen. Bussförare som är lite smidiga öppnar båda dörrarna fram så att kortresenärerna går till vänster medan ombordköpare går till höger och därmed inte sinkar kortresenärerna, som ju är många fler.

Jag antar att den smidiga självviseringen för kortresenärer är huvudanledningen till att antalet ombordköpare är så få. Förköpsrabatten (10 %) är för liten för att i sig locka folk att sluta med ombordköp. Till det brukar nämligen krävas 40-60 % rabatt.

Anders

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 11:49:31 AM

Du såg alltså inte dels mina citat och mitt frågetecken...  8)

Nej, det ofärdiga system som vä(r)sttrafik köpt in för många dyra pengar och resor till soliga varma Australien etc. måste vara det sämsta som hittats på marknaden.

Nej det är inte det sämsta som hittats på marknaden. Alltså, det är helt okej om du tycker så men kan du komma med ett enda litet sakligt argument för din åsikt? Det är liksom lite svårt att resonera med dig om bara tycker "allt är skit" ungefär. Lite bättre nivå på diskussionen, tack.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 11:49:31 AM
När det dessutom gäller en affär på 500 mille så torde dessutom sannolikheten att det inte förekommit "smörjmedel" i affären vara minimal...

Du menar att en offentlig upphandling omfattande 500 miljoner (vilket den dessutom inte omfattade) inte kan göras utan mutor och att det är bevis för att det förekommit mutor? Hur kan du bara vräka ur dig såna dumheter?

För att vara lite mer saklig, de 500 miljoerna omfattar väldigt mycket mer än betalning för det ursprungliga australiensiska betalsystemet. Vad är det du misstänker inte gått rätt till? Bland pengarna finns ju betalningar till helt andra leverantörer (bland annat kortläsare och GPS-utrustning), konsulter, programutvecklare osv. Vart vill du komma?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bengt Jönsson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 15 mars 2011, 12:01:32 PM
Nej det är inte det sämsta som hittats på marknaden. Alltså, det är helt okej om du tycker så men kan du komma med ett enda litet sakligt argument för din åsikt? Det är liksom lite svårt att resonera med dig om bara tycker "allt är skit" ungefär. Lite bättre nivå på diskussionen, tack.

Du menar att en offentlig upphandling omfattande 500 miljoner (vilket den dessutom inte omfattade) inte kan göras utan mutor och att det är bevis för att det förekommit mutor? Hur kan du bara vräka ur dig såna dumheter?

För att vara lite mer saklig, de 500 miljoerna omfattar väldigt mycket mer än betalning för det ursprungliga australiensiska betalsystemet. Vad är det du misstänker inte gått rätt till? Bland pengarna finns ju betalningar till helt andra leverantörer (bland annat kortläsare och GPS-utrustning), konsulter, programutvecklare osv. Vart vill du komma?

Systemet fungerar inte! 
Systemet är obegripligt och krångligt för så gott som alla utom den mer initierade resenären som har "läst på" och vet när, var och hur man skall trycka på T, V, ?, + resp och som dessutom kan hålla reda på om den resa man tänker företa sträcker sig över en zongräns eller icke. 
Som inte glömmer bort i hastigheten att "checka ut" när man stiger av, som kan förlita sig på att den GPS som varje apparat innehåller alltid har en aktuell fordonsposition inlagd, som kan förlita sig på att det inte dras "dubbelt" eller att det dras från den kontantladdning man har på kortet inte dras ifrån trots att man har korrekt områdesladdning.

Hela affären var visst på 500 "mille" och den är tydligen verklighetsfrånvänd som inte tror att det förekommit "smörjmedel" i denna affär när det förekommit detsamma för affärer på betydligt mindre belopp.  Ävenså i andra kommunala förvaltningar.

/B

Olof Lagerkvist

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 15 mars 2011, 12:09:17 PM
Systemet fungerar inte! 

Jaså? Konstigt att jag och många tusentals andra resenärer lyckats använda det i några år, då...

Systemet är obegripligt och krångligt för så gott som alla utom den mer initierade resenären som har "läst på" och vet när, var och hur man skall trycka på T, V, ?, + resp

Men så är det ju med i stort sett alla system som omfattar stora områden. Man måste naturligtvis läsa på instruktionen som finns anslagen vid kortläsaren hur man ska göra. Men den stora fördelen är att alla som åker inom tätorter, vilket en väldigt stor majoritet av resenärerna gör, bara behöver visa kortet för läsaren och inget mer. Detta gör att hållplatsuppehållen i tätortstrafik nu är märkbart snabbare eftersom kortviseringarna går mycket snabbare.

För längre resor behöver man ju ändå inte hålla reda på vilken zon man ska resa till, bara att man ska resa i flera zoner så även det är ganska smidigt. Men Scanpoint behövde man däremot hålla reda på exakt vilken zon man skulle resa till vilket kunde leda till en del missförstånd, diskussioner osv.

och som dessutom kan hålla reda på om den resa man tänker företa sträcker sig över en zongräns eller icke. 
Som inte glömmer bort i hastigheten att "checka ut" när man stiger av,

Är man osäker på zongränserna kan man naturligtvis trycka + ändå. I Scanpoint däremot var man alltså tvungen att veta i förväg om resan sträckte sig över zongräns så att föraren kunde knappa in zonnumret i maskinen innan man viserade kortet. Hela den proceduren slipper man i ett checkin/checkut-system som Västtrafiks system.

Nu är det ju inte omöjligt att slippa det med Västtrafik heller om man absolut inte vill checka in och checka ut, det går ju fortfarande att förköpa en biljett på Kundtjänst, Pressbyrån, 7-Eleven etc och för många resor även i SJs biljettautomater.

som kan förlita sig på att den GPS som varje apparat innehåller alltid har en aktuell fordonsposition inlagd, som kan förlita sig på att det inte dras "dubbelt" eller att det dras från den kontantladdning man har på kortet inte dras ifrån trots att man har korrekt områdesladdning.

Här har du ju faktiskt vettiga argument. Jag håller med om att GPS-problemen är allvarliga. Jag hoppas verkligen det kommer en lösning snarast.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

mushkot

Nu är vi förviss en bit OT, men... Jag tycker skånes nya system fungerar riktigt bra! Både för passagerare och förare. GPSen har fungerat bra de gånger jag kört, och den gången den inte fungerade (endast hänt en gång hittills) så var det lätt att stega sig fram genom de hållplatser man passerade för att få rätt från-zon. "Hajen" var ok sålänge det gällde stadstrafik, men att GPS var ur funktion var mer regel än undantag. Detta med in- och utcheckning har jag aldrig riktigt köpt..

Citat från: Anders Noren skrivet 15 mars 2011, 11:55:55 AM
Att systemet är så enkelt och välfungerande beror till stor del på att Luleås stadstrafik är helt skild från länstrafiken och därför bara har två zoner, varav zon två numer väl bara är Sunderby sjukhus. Självviseringen blir därför fånigt enkel och omöjlig att missförstå - man håller upp sitt kort framför läsaren och trycker på knappen. Bussförare som är lite smidiga öppnar båda dörrarna fram så att kortresenärerna går till vänster medan ombordköpare går till höger och därmed inte sinkar kortresenärerna, som ju är många fler.

Jag antar att den smidiga självviseringen för kortresenärer är huvudanledningen till att antalet ombordköpare är så få. Förköpsrabatten (10 %) är för liten för att i sig locka folk att sluta med ombordköp. Till det brukar nämligen krävas 40-60 % rabatt.

Anders
Nu har jag inte bott i Luleå på ett tag, men zon 2 börjar väl efter hållplatsen vid Ö&B i Storhedens industriområde, Gammelstad. Ungeför 1½ mil kvar till sunderby sjukhus. Likväl är systemet löjligt enkelt...

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 14 mars 2011, 09:25:45 AM
Det är ju för att vi talar om två olika saker.

• Politikernas linje, som innebär ett kontantstopp. Dvs att att föraren ska trilskas med långsamma kortterminaler och därmed ha långa påstigningstider. Okej på landsbygden, men inte i städerna.
  • Förarkårens linje som vill ha ett totalt köpstopp på bussen, vilket ju fungerar alldeles utmärkt på SL-bussarna, även på landsbygden i Roslagen och Södertörn där det kan vara 1-2 mil mellan köpställena.

Om trafikhuvudmännen ser till att utöka antalet köpställen inne i städerna, har en tjänst där kunderna kan köpa ett busskort via hemsidan som sedan skickas hem med post till folk på landet, samt erbjuder ett rejält rabatterat månadskort för pensionärer minskar ju ursäkterna till att så många "måste" köpa enkelbiljetter ombord.
Totalt köpstopp på Lansbygdsbussarna skulle nog inte fungera särskilt bra uppe i Norrbotten. SMS biljetter fungerar bra då man har en zonlös trafik t ex i stadstrafik eller en trafik md några få zoner som t ex SL. Pga. dom avstånd det rör sig om uppe i Norrbotten så vill man garanterat ha relativt många zoner och då skulle SMS betalning bli oerhört krångligt att använda så på Landsbygden så fungerar nog kortbetalning bättre än köpstopp.

Anders Noren

Citat från: Jonas1968 skrivet 17 mars 2011, 03:17:00 AM
Totalt köpstopp på Lansbygdsbussarna skulle nog inte fungera särskilt bra uppe i Norrbotten. SMS biljetter fungerar bra då man har en zonlös trafik t ex i stadstrafik eller en trafik md några få zoner som t ex SL. Pga. dom avstånd det rör sig om uppe i Norrbotten så vill man garanterat ha relativt många zoner och då skulle SMS betalning bli oerhört krångligt att använda så på Landsbygden så fungerar nog kortbetalning bättre än köpstopp.

LLT har ingen trafik på landsbygden, om man inte räknar linje 8 till Rutvik.

mushkot

Citat från: Anders Noren skrivet 23 mars 2011, 14:06:18 PM
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6053353
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5853283

19-åring och 21-åring gripna misstänkta för båda rånen.
Inte illa! En av dem har erkänt hittills iaf.

"Efter de båda rånen förra helgen bestämde LLT att chaufförerna inte ska behöva hantera kassor och kontanter efter klockan 19, ett beslut som inte varit helt okontroversiellt.

- Våra chaufförer har råkat ut för en del skärmytslingar när de inte tagit emot pengar, erkänner Ange Björk som är LLT:s direktör.

Men beslutet står fortfarande fast.

- Vi vill ju att våra resenärer ska använda busskort, säger Ange Björk.

LLT tittar också på andra lösningar för betalning, exempelvis att resenärerna ska kunna använda kontokort på bussen eller kunna ladda sina busskort på internet.

- Men det kan bli aktuellt först senare."

Så ett kontantstopp har redan införts till viss del. Har det varit väldigt tyst om detta, eller har jag bara missat det?

Anders Noren

Citat från: mushkot skrivet 23 mars 2011, 15:42:01 PM
Så ett kontantstopp har redan införts till viss del. Har det varit väldigt tyst om detta, eller har jag bara missat det?

Kvällsstopp för kontanter infördes direkt.

oxpo

Citat från: mushkot skrivet 15 mars 2011, 12:47:34 PM
Nu har jag inte bott i Luleå på ett tag, men zon 2 börjar väl efter hållplatsen vid Ö&B i Storhedens industriområde, Gammelstad. Ungeför 1½ mil kvar till sunderby sjukhus. Likväl är systemet löjligt enkelt...
Zon-gränserna ändrades i samband med att kortförsäljningen startades i "nya" biljettsystemet i juni 2007. De enda som betalar 2-zonsbiljett är de som stiger på före E4an och ska åka till hpl Sunderby Sjukhus, eller vice versa.. Alla övriga resor är 1-zonsresor.

/oxpo