Huvudmeny

Sävja i maj 1996

Startat av Janne Rickman, 12 mars 2011, 22:33:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Rickbox skrivet 15 mars 2011, 23:30:47 PM
En grej jag har funderat ett tag på är varför inte övriga CN113 fick sig en ansiktslyftning när Scania MaxCi lanserades, de hade kunnat ha samma rutor, dörrar och samma front till exempel, hade det inte varit billigare än att ha olika uppsättningar delar till de olika busstyperna?

Gissningsvis hör det ihop med att MaxCin inte var något annat än en ren stadsbuss, medan CN113CLB och ALB även kunde bege sig ut i förorts- och landsbygdstrafik. MaxCins fyrkantiga strålkastare har alltid varit sämre än de fyra runda på de övriga CN113-modellerna, och denna stadsstrålkastare ville nog inget bussbolag ha ute på landsbygden.

Faktum är att fyra runda strålkastare med H4-lampor i regel alltid är överlägsna ett par fyrkantig "snygg" designad strålkastare. Dessutom är de i regel alltid rejält billigare att tillverka.

yngrot

Ännu bättre om det använt CN 113 delar till MaxCi 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickbox

Sidorutorna och dörrarna hade kunnat vara samma som på MaxCi, men strålkastarna och stötfångaren hade kunnat vara samma som på vanliga CN113. Sen borde det ha funnits en ledversion av MaxCi också, med lågt golv vid första och andra dörren.