Stor och liten på Arlanda

Startat av PTM, 08 mars 2011, 07:55:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PTM

Igår landade ett fraktplan värt namnet,nämligen "the mighty" Anatov AN-124 på Arlanda,där hon lastade på 2 stora gruvtruckar.
Jag lyckades få ett par bilder när bussen kom ut på plattan och plockade upp besättningen:

Här taxar den in efter landning.

Frippe Fribas

Mats Karlsson

Citat från: PTM skrivet 08 mars 2011, 07:55:06 AM
Igår landade ett fraktplan värt namnet,nämligen "the mighty" Anatov AN-124 på Arlanda,där hon lastade på 2 stora gruvtruckar.
Jag lyckades få ett par bilder när bussen kom ut på plattan och plockade upp besättningen:

Det här är en imponerande kärra! Den lastar 120 ton i buken. Mitt företag hyrde in en systermaskin den för några år sedan där vi tog ned den på Örebro flygplats och lastade in 70-80 ton för färd sydöst över. Lastytan i planet var 6.5 x 40 m och lasthöjden 4.4 m.

Johan Hansson

Hur många scania Omnicity bussar har Arlanda?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jonas Strömblad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 mars 2011, 12:03:39 PM
Det här är en imponerande kärra! Den lastar 120 ton i buken. Mitt företag hyrde in en systermaskin den för några år sedan där vi tog ned den på Örebro flygplats och lastade in 70-80 ton för färd sydöst över. Lastytan i planet var 6.5 x 40 m och lasthöjden 4.4 m.

Det är ballt att få upp 120 ton last i luften! Fast samtidigt tänker man på hur mycket bränsle det krävs för att lyckas. Helt galet...
Och 120 ton, det är vad en lastad malmvagn på Malmbanan väger. I varje tåg rullar det 68 stycken sådana  8)
/J 

Fredde

Vi får inte glömma storebror, Antonov An-225, som endast finns i 1 exemplar till skillnad från 124an som finn i 57 dito. 225an lastar 250 ton :P

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-225

http://www.youtube.com/watch?v=ZVFhOpbHdok&feature=fvwrel

PTM

Bra bagagelucka,men även nosen öppnades a'la bogvisir.

2 x 49 ton bamsetruck lastades på kvällen med hjälp av 2 mobilkranar.