Håll käft och sitt ner eller kliv av bussen

Startat av reseguiden86, 08 mars 2011, 00:20:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Här om dagen då när jag åkte runt med 7:an i Borås till Norrmalm så observerade jag ett par ungdomar i 20 årsåldern som hade bussen som spritfest. Jag observerade då detta galant och informerade föraren om det som hände och fick följande svar:
"jag är ingen j***a diskoteksvakt, utan jag kör buss, håll käft och sitt ner eller invänta på nästa buss"

Det var en svensk chaufför som tydligen inte visste hur han skulle beté sig så jag valde då att ta nästa buss då situationen var ohållbar.
Vad tycker ni om detta, att man som passagerare får välja mellan att hålla ut tills man är tillbaka i stan eller bli avslängd?.
Rapporterade detta till Förmannen via Västtafik då.

men jag är så less på att Chauffören skiter i vanligt hederligt folk och avisar oss som  följer reglerna.. Är det detta vi betalar busskort för  till västtrafik`? Vissa chaufförer tex denna borde gå i charmskola

MartinMartin

Ja, det var ju verkligen inget trevligt svar och förtjänar en varning tycker Jag.
Man uppför sig inte så mot den man är där för att serva.

Men om man nu ska se till problemet så om du nu var tvungen att upplysa föraren om det,
så kan ju inte störningen ha varit så pass så det behövdes göras något åt den, eller  ::)

Jag skulle aldrig ens tänka tanken att starta ett derby i bussen för att några krökar
så länge dom inte trackaserar nån annan i bussen.

Jag tillhör dom som mer än gärna stannar utefter linjen för piss-paus för att slippa massa onödiga problem.

KG

Åker man buss sent på helgkvällar/nätter får man tåla att det är lite livat i bussen.

Ersa

Har en ensam bussförare något att sätta emot ett gäng berusade personer? Nej, inte alltid.
Blir förarna ibland irriterade över att väktare och ordningsmakt saknas? Visst kan det hända.
Kan denna irritation förvärras av att passagerare kräver att föraren ska ordna allt åt dem, då folk inte vågar prata med varandra i Sverige? Ja, tyvärr kan detta skapa ännu mer irritation som kommer ut på helt fel sätt.

Sen ska vi nog vara försiktiga med att döma någon, då bussföraren själv inte kunnat uttala sig här på forumplats. Ensidiga vinklade reportage påminner mig lite grann om en bristfällig kvällstidningsartikel.

yngrot

Ja som förare har man inte så mycket att göra när det är lite livat på bussen . Ofta kan det bli än värre om man försöker prata med dem .. tyvärr
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

En buss brummar

Citat från: reseguiden86 skrivet 08 mars 2011, 00:20:33 AM
Här om dagen då när jag åkte runt med 7:an i Borås till Norrmalm så observerade jag ett par ungdomar i 20 årsåldern som hade bussen som spritfest. Jag observerade då detta galant och informerade föraren om det som hände och fick följande svar:
"jag är ingen j***a diskoteksvakt, utan jag kör buss, håll käft och sitt ner eller invänta på nästa buss"

Det var en svensk chaufför som tydligen inte visste hur han skulle beté sig så jag valde då att ta nästa buss då situationen var ohållbar.
Vad tycker ni om detta, att man som passagerare får välja mellan att hålla ut tills man är tillbaka i stan eller bli avslängd?.
Rapporterade detta till Förmannen via Västtafik då.

men jag är så less på att Chauffören skiter i vanligt hederligt folk och avisar oss som  följer reglerna.. Är det detta vi betalar busskort för  till västtrafik`? Vissa chaufförer tex denna borde gå i charmskola

Varför ingrep inte du om situationen var ohållbar? vad anser du att föraren skulle göra?

Kimsan

Känns ju som jag sticker ut hakan med att säga att jag alltid kör in tillsidan/hpl och öppnar närmaste dörr och ber dom ställa alkoholen utanför så vi kan köra vidare. Om det inte hjälper så får man kontakta ledningen alt polis. Att stoppa huvudet i sanden har ju gjort att det ser ut på bussarna som det gör idag. För det mest lyder dom och tar ut alkoholen, ibland stöter man på några som måste tjafsa men dom ger sig till slut när man börja knappa i telefon/komradio. I detta fall har ju en resenär uppmärksammat det, alltså har han blivit störd av någon bryter ordningen. TL ska kontaktas om det nu är att känner att han inte kan hantera det själv. Föraren ska om DETTA STÄMMER ha en varning för dåligt uppförande och felaktigt agerande i situationen, men sen är det som Ersa säger, vi har ju inte han version

Kimsan

Citat från: En buss brummar skrivet 08 mars 2011, 22:40:05 PM
Varför ingrep inte du om situationen var ohållbar? vad anser du att föraren skulle göra?

Du som förare ansvarar för vad som händer på bussen och kan inte begära att en resenär ska ingripa. Därav uniform och titeln tjänsteman

KG

Bara vi som har order att fortsätta köra för att inte förvärra en situation?

Danne B.

Värst vad snabbt föraren blir "dömd" här!? Trots att vi bara har ena sidans version...

Föraren kanske gjorde bedömningen utifrån just sitt yrkeskunnande att "ungdomarna" inte störde på ett så´nt vis att det var värt att ingripa!?

Var dom t.ex. ens högljudda, eller störde sig trådskaparen bara på att dom drack alkoholhaltiga drycker? Det står faktiskt bara "spritfest"! Det som uppfattas på ett sätt av en person kan uppfattas helt annorlunda av en annan!

Vi vet t.ex. alls inte hur trådskaparen uttryckte sig när han/hon sa till föraren, samt hur situationen i övrigt såg ut just då!

Fanns det andra faktorer som vi inte känner till som spelade in? Sannolikt ja... Kanske även så´na som inte ens trådskaparen, som var på plats, uppfattade!?

Alltid i så´na här trådar kommer det upp att föraren minsann "ska" reagera på ett visst sätt "eftersom han ju är yrkesförare", men i grund och botten är alla vi chaffisar människor under uniformen och precis som i resten av det verkliga livet så reagerar folk inte alltid på 100% rätt sätt i alla lägen! Detta gäller oavsett om det handlar om stökiga ungdomar, snöbollskastning, kvarglömda barn, trafikbeteende osv osv osv...

Trådar som denna är, som chaffis, extremt tråkiga att läsa och är tyvärr en mycket bra måttstock på hur allmänheten ser på oss chaffisar! Vi ska vara en ofelbar maskin där vi sitter och rattar bussen i långt över 8 timmar varje dag i en stressig trafikmiljö! Och minsta lilla fel ska "anmälas" till höger och vänster, och allra helst även skickas med mobiltelefon till nå´n tidning!

//Danne

The Boxer

Citat från: Kimsan skrivet 08 mars 2011, 22:45:17 PM
Känns ju som jag sticker ut hakan med att säga att jag alltid kör in tillsidan/hpl och öppnar närmaste dörr och ber dom ställa alkoholen utanför så vi kan köra vidare. Om det inte hjälper så får man kontakta ledningen alt polis. Att stoppa huvudet i sanden har ju gjort att det ser ut på bussarna som det gör idag. För det mest lyder dom och tar ut alkoholen, ibland stöter man på några som måste tjafsa men dom ger sig till slut när man börja knappa i telefon/komradio. I detta fall har ju en resenär uppmärksammat det, alltså har han blivit störd av någon bryter ordningen. TL ska kontaktas om det nu är att känner att han inte kan hantera det själv. Föraren ska om DETTA STÄMMER ha en varning för dåligt uppförande och felaktigt agerande i situationen, men sen är det som Ersa säger, vi har ju inte han version
Verkar vara ett vetigt alternativ...  grund alternativet måste ju vara att de som ofredar andra passagerare får frakta sig på något annat sätt  med eller utan handräckning av någon sorts ordningsmakt...

Johan Hansson

Här nere i Halmstad har har vi haft problem med ungdomar på linje 400 på fredag o lördags kvällar men tack vare mycket gott samarbete med polisen så lugnt och frid fullt på bussarna nu.

Två veckor efter att natttrafiken ställdes in p.g.a skadegörelse så var det ungdomar som drack och var högljuda och kallade chaffhören för det ena och det andra men han gav svar på tal och ringde polisen '

Polisen lovade bussföraren att möta upp med en enhet. När han kom till Spånstad stod 5 polisbilar och 15 poliser. Så kan det gå när man inte lyssnar på bussföraren!

Kan tillägga att det var mycket tyst i bussen och ingen som hade någon dricka kvar sista biten in till Halmstad.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Otto

Hur många är ett par.2-3 st kanske.

Hur defineras spritfest? Är det några som har trevligt och tar sig en grogg eller stökar dom i bussen?

Hur länge hade de åkt med? Hur långt skulle de åka?

Jag vet.Bussen räknas som allmän plats och där råder alkoholförbud. Men i vissa situationer kanske det är bättre
att låta dom hållas och köra än att stanna och börja försöka ställa av dom.

Trådskaparen skrev inget om att de skulle ha ofredat någon.

Har det på nämnda linje varit ett stort problem liknande de som det varit på linje 400 i Halmstad?

Hur defineras "svensk chaufför"? Är det lätet eller utseendet?

Kan tillägga att alla "invandrarchaufförer" på Nobina/Karlstad pratar bättre svenska än de flesta skåningar(ironi).

MVH Otto

reseguiden86

Vad jag menar med spritfest i det här läget var att dom var allmänt stökiga,berusade, och vi var ju en hel del folk i bussen som valde att kliva av  och invänta på nästa tur. Vilket resulterade i att inte bara jag utan några med människor med, Ringde in till Västtrafik, och vi var inte nådiga i våran kritik.

Jag har lärt mig det nu.  ingen idé att satsa på att framföra kritik på ungdomar och deras spritfester på bussarna när det ändå inte händer särskilt mycket, men  är det nån som vet hur ofta kamerornas material kollas igenom?,  hade man sett det materialet så hade det svarat på dom flesta frågorna här.

Björn Ax

Citat från: Otto skrivet 11 mars 2011, 22:52:38 PM
Jag vet.Bussen räknas som allmän plats och där råder alkoholförbud. Men i vissa situationer kanske det är bättre
att låta dom hållas och köra än att stanna och börja försöka ställa av dom.
MVH Otto

Nej buss räknas inte som allmän plats utan det är privat egendom och det är bussens ägares regler som gäller däri (såvida dom inte bryter mot svensk lag).