Håll käft och sitt ner eller kliv av bussen

Startat av reseguiden86, 08 mars 2011, 00:20:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 12 mars 2011, 13:09:50 PM
Vad jag menar med spritfest i det här läget var att dom var allmänt stökiga,berusade, och vi var ju en hel del folk i bussen som valde att kliva av  och invänta på nästa tur. Vilket resulterade i att inte bara jag utan några med människor med, Ringde in till Västtrafik, och vi var inte nådiga i våran kritik.

Jag har lärt mig det nu.  ingen idé att satsa på att framföra kritik på ungdomar och deras spritfester på bussarna när det ändå inte händer särskilt mycket, men  är det nån som vet hur ofta kamerornas material kollas igenom?,  hade man sett det materialet så hade det svarat på dom flesta frågorna här.

Övervakningskamerornas material kollas normalt aldrig och det som är inspelat på dem spelas över efter cirka ett dygn. Det är bara vid misstanke om allvarligt brott (t ex hot, misshandel eller allvarlig skadegörelse) som polisen kan be att få se vad som är inspelat och i sådant fall tar man ur en säkring så att inspelningen inte fortsätter och raderar det misstänkta brottet. Uppspelningen skall i sådant fall göras i närvaro av polis, eventuellt åklagare, företagets säkerhetsansvarige och skyddsombud.

Det är Borås Lokaltrafik som ansvarar för ordningen på tätortsbussarna i Borås, inte Västtrafik. Man kan kontakta dem på telefon 033-20 82 00. Telefonnumret finns i tidtabellen så det är ingen hemlighet. Naturligtvis kan man gå via Västtrafiks kundnummer också men det är en onödig omväg. För att få fram en koll av övervakningskamerorna så måste man göra polisanmälan. Det är dock föga troligt att polisen anser detta vara ett sådant fall att det tjänar något till att granska det inspelade. Ungdomarna har sannolikt inte gjort något olagligt utan "bara" brutit mot de interna ordningsföreskrifterna.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

Citat från: Björn Ax skrivet 12 mars 2011, 14:11:09 PM
Nej buss räknas inte som allmän plats utan det är privat egendom och det är bussens ägares regler som gäller däri (såvida dom inte bryter mot svensk lag).

Nja, i ordningslagen står det:

4 § Alkoholdrycker får inte förtäras inom ett trafikföretags område eller på dess färdmedel. Detta gäller inte i fråga om förtäring av drycker vid tillåten servering och inte heller om trafikföretaget för särskilt fall har medgett förtäringen.

Så enligt lag är det i normal fallet förbjudet att förtära alkohol på bussen.

Björn Ax

Citat från: Z skrivet 12 mars 2011, 16:56:23 PM
Nja, i ordningslagen står det:

4 § Alkoholdrycker får inte förtäras inom ett trafikföretags område eller på dess färdmedel. Detta gäller inte i fråga om förtäring av drycker vid tillåten servering och inte heller om trafikföretaget för särskilt fall har medgett förtäringen.

Så enligt lag är det i normal fallet förbjudet att förtära alkohol på bussen.

Vet inte varför du citerade mig eftersom jag svarade endast på otto's text att en buss är en allmän plats, vilket det inte är, och ditt citat av ordningslagen styrker ju bara det. Att det är trafikföretaget, alltså bussens ägare, som bestämmer vad som får förtäras på en buss. Men det är ju som sagt endast regler som inte får bryta mot svensk lag.

Jonas

Citat från: Björn Ax skrivet 12 mars 2011, 19:50:27 PM
Vet inte varför du citerade mig eftersom jag svarade endast på otto's text att en buss är en allmän plats, vilket det inte är, och ditt citat av ordningslagen styrker ju bara det. Att det är trafikföretaget, alltså bussens ägare, som bestämmer vad som får förtäras på en buss. Men det är ju som sagt endast regler som inte får bryta mot svensk lag.

Nej det räknas inte som allmän plats, men alkoholförtäring är förbjuden enligt lag förutom i särskilda fall då ägaren tillåter detta eller om den serveras på bussen.

Så grundregeln är ju att alkoholförtäring är förbjuden(enl. lag).

jasve

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2011, 15:16:19 PM
Övervakningskamerornas material kollas normalt aldrig och det som är inspelat på dem spelas över efter cirka ett dygn.

Kamerorna spelar in i 4 dygn, sedan börjar det om igen, men det finns alltid sparat material från fyra dygn på dom på hårdisken.

jasve

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 mars 2011, 15:16:19 PM
Det är bara vid misstanke om allvarligt brott (t ex hot, misshandel eller allvarlig skadegörelse) som polisen kan be att få se vad som är inspelat och i sådant fall tar man ur en säkring så att inspelningen inte fortsätter och raderar det misstänkta brottet. Uppspelningen skall i sådant fall göras i närvaro av polis, eventuellt åklagare, företagets säkerhetsansvarige och skyddsombud.

Så här går det till Staffan!

Det går till på följande sätt:
polisen begär av trafikföretaget att få ut inspelat material från en specifik buss, därefter tar trafikföretagets utsedda person ut hårddisken ur bussen,sätter i en ny, och  bränner ner materialet på den uttagna hårddisken via ett speciellt brännarprogram, varvid det nerbrända materialet blir krypterat och därmed bara kan spelas upp av polisen som har den programvara som krävs för att kunna spela upp materialet.
Det är emdast den utsedda personen på trafikföretaget som har tillgång till programvaran för att kunn hantera inspelat material

forthemoment

Jag är extremt försiktig att säga till personer överhuvudtaget. När det gäller ungdomar brukar jag ibland säga att tar ni bara med er alkoholen ut så får ni ha med det (dricka) på bussen. Jag sa till mycket när jag var ny, det resulterade en gång att jag blev knivhotad utav ett gäng ungdomar. Man har inte särskilt mycket att sätta emot. Vet många kollegor som råkat illa ut. Och jag vet en som ständigt söker efter konflikter med fulla/påverkade resenärer och kräver att alla skall stämpla trots att det är i stort sett omöjligt, och jag tror inte ens vi har viserings plikt längre. Det är biljettkontrollanternas arbete.

Jag vet inte hur situationen var här men jag är extremt försiktig. Ser jag att det spårar ut kontaktar jag TL diskret, men dom kan inget göra säger dom oftast. Det är väldigt svårt att hela tiden agera till 110% korrekt. Det är ett utsatt arbete vi har.

Men jag brukar försöka ta dom flesta med ett gott humör, vara öppensinnad, men samtidigt är det svårt då de har hänt några ggr att en passagerare kommer fram och vill man skall agera, då kan man bli väldigt kluven.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal