Frågor gällande Scania Vabis -58

Startat av Jonte79, 07 mars 2011, 10:38:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonte79

Hejsan på er alla.
Har en bekant som försöker sälja mig en Scania Vabis B 5147 -58
Eftersom jag vet så lite om dessa bussar tänkte ställa några frågor till er.
Nuvarande ägare har ägt den i  25 år och har stått avställd på samma plats
sedan -93.
Bilden är tagen nu i sommar.

Scania Vabis B 5147 årsmodell 1958

* Vad står siffrorna i modellbeteckningen för ?
* Vad brukar man kalla denna bussmodell ? B51 eller har den något "namn" ?
* Vad ska man seupp med ? Titta extra noga på innan ett köp ? Styrkor / svagheter ?
* Har den träram ?
* Vad kan en buss som denna vara värd ? Förstår att det är jättesvårt att uppskatta, men
   kan någon ge mig en siffra mellan tummen och pekfingret ?

Om det finns mer som ni tycker är värt att veta om denna bussmodell så får
ni får jättegärna berätta det :)

Tack för svar på förhand
MvH
Jonas Rönngren

Mats Karlsson

Citat från: Jonte79 skrivet 07 mars 2011, 10:38:31 AM
Scania Vabis B 5147 årsmodell 1958
* Vad står siffrorna i modellbeteckningen för ?
* Vad brukar man kalla denna bussmodell ? B51 eller har den något "namn" ?
* Vad ska man seupp med ? Titta extra noga på innan ett köp ? Styrkor / svagheter ?
* Har den träram ?
* Vad kan en buss som denna vara värd ? Förstår att det är jättesvårt att uppskatta, men
   kan någon ge mig en siffra mellan tummen och pekfingret ?
B51 stod för busschassi typ 51. Det var ett chassi med 10.5 tons totalvikt och en 4-cylindrig dieselmotor på 100 hk. Tillverkades 1953-58.

47 stod för axelavståndet 4.7 m. Modellen fanns med två alternativa axelavståndet, 4.7 resp 5.25 m. Denan buss har alltså det kortare axelavståndet.

Karossen är byggd av Hägglunds i Örnsköldsvik.

Bussens ram är byggd i stål. Karossen är också byggd i stål, men de bärande profilerna har impregnerad träkärna. Ytterplåtarna är i lättmetall. Golvet är i trä.

När en buss har stått stilla så här länge får den en hel del korrosionsskador och även risk för röta i trägolvet. För den händige går det säkert att åtgärda, men det kan kräva både tid och pengar.

Pris? Jag vet inte. Max 10 000 kr?

Björn Forslund

Hej

Att den står nersjunken så djupt sedan länge på en gräsmatta är inte bra. Betala inte en krona förrän du fått inspektera bussen på fast mark. Troligen kommer du att få lägga ner en hel del tid och pengar under bussen. Korrosion kan ha gått hårt åt bromssystemet och andra rör under bussen. Om det inte är en buss i original med inredning tycker jag att priset ska vara mycket lågt.
Det där är ett objekt som man definitivt behöver resurser i form av kunskap och verkstad för.