bussersättning kristinehamn-laxå inga bilder

Startat av bussfan, 14 februari 2011, 14:02:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussfan

hej det pågår en bussersättning mellan kristinehamn och laxå men jag har inga bilder  på detta det kanske finns andra här som har det.
ersättningen pågår fram till fredag vad jag vet på grund av ned riven kontaktledning mellan björneborg-degerfors

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 14 februari 2011, 14:02:33 PM
hej det pågår en bussersättning mellan kristinehamn och laxå men jag har inga bilder  på detta det kanske finns andra här som har det.
ersättningen pågår fram till fredag vad jag vet på grund av ned riven kontaktledning mellan björneborg-degerfors

Prognosen är nu ändrad så att man räknar med att komma i gång igen med tågtrafiken onsdag förmiddag men fram till dess ersätts alltså tågen med buss men de flesta bara mellan Kristinehamn och Degerfors. Det är ett godståg som rivit ned kontaktledningen på en längre sträcka, cirka en kilometer.

(Prognosen om trafikstart på SJ:s hemsida är inte uppdaterad.)

DaViD^^

sj har även stallt buss i halsberg på standby ifall att
en av våra chaffisar har setat från 05.00 och är påväg hem
vet inte om den nya blir stånde till 22 i kväll eller något

måste bli billigt för sj att ha en massa bussar stånde i standby

Peter Elmheden

Citat från: DaViD^^ skrivet 14 februari 2011, 16:57:17 PM
sj har även stallt buss i halsberg på standby ifall att
en av våra chaffisar har setat från 05.00 och är påväg hem
vet inte om den nya blir stånde till 22 i kväll eller något

måste bli billigt för sj att ha en massa bussar stånde i standby

Nu tror jag att du måste skriva om här?
Vad har SJ gjort och vad gör chauffören?
Varför blir det billigt att ha en massa passbussar?

DaViD^^

Citat från: Peter Elmheden skrivet 14 februari 2011, 17:03:51 PM
Nu tror jag att du måste skriva om här?
Vad har SJ gjort och vad gör chauffören?
Varför blir det billigt att ha en massa passbussar?
du behöver inte läsa allt så exakt
visst chaffören har stallt en buss i hallsberg på inrådan av sj eller vem det nu än är som bestämt detta

och självklart blir det inte några småpengar som Sj får betala för detta

Peter Elmheden

Citat från: DaViD^^ skrivet 14 februari 2011, 17:19:40 PM
du behöver inte läsa allt så exakt
visst chaffören har stallt en buss i hallsberg på inrådan av sj eller vem det nu än är som bestämt detta

och självklart blir det inte några småpengar som Sj får betala för detta

Jag läste allt ordagrant men förstod inte riktigt vad du menade, därav min fråga.
Förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.

bussfan

jag vill se bilder från denna ersättnings trafik om nu någon här har tagit några bilder  ;)

Mats Karlsson

Enligt uppgift är GT Buss i Karlstad, Barks Buss i Grytgöl, AJ Buss i Karlskoga och Bergkvarabuss/Traveller med och kör.

Staffan Sävenfjord

Man blir klar snabbare än beräknat (än en gång). Prognosen säger nu att tågtrafiken kan släppas på klockan 16.00 i dag. Så skynda er ut med kamerorna ni som bor i närheten!  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2011, 11:30:17 AM
Man blir klar snabbare än beräknat (än en gång). Prognosen säger nu att tågtrafiken kan släppas på klockan 16.00 i dag. Så skynda er ut med kamerorna ni som bor i närheten!  :)

Blev klart klockan 14.15. En och annan ersättningsbuss kan väl gå kvar ett tag till eftersom det tar tid att återställa tågtrafiken eftersom fordonen kan vara på fel plats.

Den där prognosmakaren som först sade fredag klockan 16.00, sedan i morgon klockan 10.00 och i dag då klockan 16.00 medan det i själva verket blev klart klockan 14.15 skulle jag gärna vilja ha ett allvarligt samtal med. Sådant här ställer ju till med en massa onödigt planeringsjobb för bussbolagen som kör ersättningstrafiken. Alltmedan Trafikverket tycker att de varit duktiga som blivit klara så mycket tidigare. Visst, det är ju i och för sig bra men en lite mer realistisk prognos hade gjort det ännu bättre.

IngemarJ

Hej Staffan!

Det av mig nu sagda skall höras med en god portion ironi:

Varför skall Trafikverket skämmas för sin kass prognostisering av hur lång tid jobbet skulle ta? Enligt tråden på Postvagnen är de ju inte skyldiga att hålla sig med entreprenörer som kan hålla nykter personal dygnet runt året runt, kanske tog höjd för tillnyktringtid för elektrikerna. Att bussförare får avstå från ledigheter och chanser att kvällen före en fridag kunna ta sig en bläcka, det är väl bara så det skall vara, sätt folk hos trafikentreprenörers hjälporganisationer på slavplaceringar att vänta på besked om att "bra grabbar/tjejer" tackar för att ni har bokat bort alla fritidsaktiviteter kommande veckan, ni får några hundra som plåster på såren.

Har ju jobbat i offentliga sektorn hela livet och så är det alltid.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 15 februari 2011, 14:57:50 PM
Hej Staffan!

Det av mig nu sagda skall höras med en god portion ironi:

Varför skall Trafikverket skämmas för sin kass prognostisering av hur lång tid jobbet skulle ta? Enligt tråden på Postvagnen är de ju inte skyldiga att hålla sig med entreprenörer som kan hålla nykter personal dygnet runt året runt, kanske tog höjd för tillnyktringtid för elektrikerna. Att bussförare får avstå från ledigheter och chanser att kvällen före en fridag kunna ta sig en bläcka, det är väl bara så det skall vara, sätt folk hos trafikentreprenörers hjälporganisationer på slavplaceringar att vänta på besked om att "bra grabbar/tjejer" tackar för att ni har bokat bort alla fritidsaktiviteter kommande veckan, ni får några hundra som plåster på såren.

Har ju jobbat i offentliga sektorn hela livet och så är det alltid.

Hälsar

Ingemar

Tråden i Postvagnen handlade inte om jourpersonal utan att några tyckte att SJ:s personal skulle vara hemma och hålla sig nykter på sin fritid (och inte skulle jobba på ett tag) utifall att arbetsgivaren skulle ringa.

Bara så att ingen missförstår.

bussfan

detta e sandarna som oxå va med och körde tåg ersättningen vad tycks om bilden ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussfan skrivet 15 februari 2011, 16:04:11 PM

detta e sandarna som oxå va med och körde tåg ersättningen vad tycks om bilden ???

Det är ju inte precis någon höjdarbild tekniskt sett. Mobilkamera och dåligt ljus fungerar inte särskilt bra. Men bilden är ändå intressant eftersom den dokumenterar något ovanligt och det är ju lite konstigt att Sandarna Transporter i Göteborg finner det lönsamt att köra en buss ända till Kristinehamn för att köra tågersättning. Eller om det nu är Björks Buss som börjat betala för tomkörningen.

bussfan

taget med en liten digitalkamera och ingen mobilkamera