Förarskydd!! Siktregler!!

Startat av forthemoment, 10 februari 2011, 00:14:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

forthemoment

Hej!!

Kan någon hjälpa mig med en fråga som jag vill ta reda på. I Göteborg hade vi ju förarskydd innan på GS. Nu när Veolia tog över så säger man ibland att det ger dåligt intryck för resenärerna med skyddet. En plexiglasskiva. Men nu säger man att det går ej att ha då det begränsar sikten och har med EU regler att göra. Det begränsar inte sikten enligt mig.

Men vart kan man ta reda på om det finns sådana regler? Är det Bilprovningen eller Vägverket eller vad kan det vara?

Tacksam för hjälp!!

Zella

Nog alltid var det siktproblem på 9xx ledbussarna... och det klipper ju av kundkontakten en aning.
Har också hört ngt om EU... men jag är bara glad att få slippa plexiglaset.

JDS

Man kan ju fråga sig varför just göteborgare skulle behöva en särskild sorts förarskydd, finns detta på något annat håll i landet?

Knut

Citat från: JDS skrivet 10 februari 2011, 01:11:56 AM
Man kan ju fråga sig varför just göteborgare skulle behöva en särskild sorts förarskydd, finns detta på något annat håll i landet?
Man skyddar resonärene från f¨raren.
I G.borg er förarna en fare för kunderna ::) ::)

forthemoment

Jag tycker inte alltid om det men jag tycker ändå det e skönt. På 24 metarna skymmer de inte sikten. Så skönt när man kör till 04 att man har sin egna vrå och vi har mycket diskussioner fulla människor mm som beter sig väldigt illa då tycker ja det är skönt. Det var också en kollega som blev nedspydd. Vi kör ju hela tiden med folk fram till fönsterrutan när det e en vanlig ledbuss. Jag tycker det är skönt. Men de kanske e för att jag råka ut för en hotfull sak där en försökte bryta av armen på mig när jag körde. Jag tycker det finns fördelar med skyddet. Men när jag jobbade dagtid brydde jag mig inte. Men det är mycket som händer på våra linjer där det hade hjälpt.

Men skulle ändå vilja ta reda på om det verkligen stämmer med reglerna.

mushkot

2005 var det ju någon som försökte tutta eld på en förare på 34: an... :-\