Huvudmeny

På spåret

Startat av Andreas91, 04 februari 2011, 21:43:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Lite repriser och lite tidigare icke visade bilder ur samlingen:

Sverige

Västerås

X50 9002, vilken jag gissar på är den näst äldsta av reginorna (angående inv. numret.) Foto från Västerås, i riktning mot Sala/Enköping.

TiB X51 9015 "Kata Dalström" och X40-3 3718, i riktning mot Eskilstuna/Fagersta/Örebro.

X12 3192.

Norrköping

X14 3232

X40-3 3318.

M06 34 ankommer Centralstationens hållplats.

Stockholm

(Upplands-Väsby)

UL X52 9064.

Problem i trafiken denna dag, ledde till att pendeltågen inte kunde utnyttja det ordinarie Södertäljespåret, utan även södergående tåg fick utgå ifrån Märstaspåret. Här ankommer ett södergående tåg i form av X60 6057.

(Stockholm C)

X40-2 3709 som del av tåg mot Göteborg via Västerås och Örebro. Denna sträcka var tidigare vanlig med InterCity-tåg och tycks vara en av ett flertal längre sträckor, där just X40-tåg verkar ha tagit över. Ett annat fall är då X40 ibland rullar från bl.a. Stockholm (ev. ännu längre söderut) och sedan hela vägen upp till Ljusdal i Hälsingland. Jag kan inte bedömma dessa mer än på sträckor som ex. Norrköping - Stockholm, vilket väl ligger på runt 16-18 mil och då har jag inga direkt negativa åsikter om dessa tåg. Men Stockholm - Göteborg resp. Stockholm - Ljusdal ligger väl säkert på minst 40 - 45 mil och då kan jag gissa på att åsikterna om tågen kan bli annorlunda. När jag ser dessa, så tänker jag ur eget perspektiv att en någorlunda bistro skulle vara ett bra tillskott på åtminstone så pass långa sträckor. Jag ser dem trots allt som just regionaltåg, inte långfärdståg, men det är kanske bara jag...  ::)

X10 3116 i ett 8-vagnarståg, som här väntar på nya uppdrag.

Carl Eric

Här-och-där tågen skall planenligt tursättas med X40 sedan tidtabellsskiftet den 12 december. Och mig veteligen så skall även tågen till Ljusdal köras med X40....
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Citat från: calken skrivet 04 februari 2011, 21:59:23 PM
Här-och-där tågen skall planenligt tursättas med X40 sedan tidtabellsskiftet den 12 december. Och mig veteligen så skall även tågen till Ljusdal köras med X40....

Tack, Carl-Erik, för info! Jag har bara lyckats låsa mig vid att X40=regionaltåg, men det är förändringars tider på den fronten (på exempelvis turer till Hallsberg, där jag alltid har tyckt mig se X40-tåg den senaste tiden, så har nu istället InterCity-tåg förekommit, så det kanske har blivit ett litet byte där).

En annan fråga angående långfärdståg - Du, eller någon annan på forumet, har inte hört någon mer information om när man kan tänkas få se de första X55-tågen i reguljär trafik (tänkte på Sthlm)? Jag gick in på Postvagnen och sökte på X55, men servern verkade inte vilja riktigt, så jag hittade inget om de tågen. Jag har sett att de har börjat att levereras hit till Svedala, men mycket mer än så vet jag inte. Tack för svar! :)

kgfj123

Citat från: Andreas91 skrivet 05 februari 2011, 00:27:03 AM
Tack, Carl-Erik, för info! Jag har bara lyckats låsa mig vid att X40=regionaltåg, men det är förändringars tider på den fronten (på exempelvis turer till Hallsberg, där jag alltid har tyckt mig se X40-tåg den senaste tiden, så har nu istället InterCity-tåg förekommit, så det kanske har blivit ett litet byte där).
Här-och-där-tågen är sedan 12 december i samband med bytet till X40 regionaltåg istället för InterCity.

Andreas91

Stockholm

(Roslagsbanan - Östra Station och f.d. järnvägskorsningen vid Bergtorpsvägen)

(Linje 7 - Waldermarsudde)

Vi tar en reprisbild på M06 34, så att vi kan jämföra två olika varianter på denna vagn:

Här rullar den under ett modellnamn ur SLs spårvagnsserie - här heter den kort och gott A34 34:

London

(Charing Cross (eller Charing X som det ofta skyltas på tågen))

Ett tåg av Class 455, 802, ankommer Charing X plattform 4. Detta tåg är det andra, av totalt 46 enheter à 4-vagnar, som körs av operatören South Trains.

(Wimbledon)

Ankommande South West Trains Class ? ? ? 5850, i riktning mot Surbiton och slutstation Hampton Court.  

(West Brompton)

Ett tunnelbanetåg, med C-stock 5733 i fronten, m.a.o. den sista levererade drivenheten av denna modell, i tåg 071 mot Edgware Road.  

tågluffaren

X50 9002 används av SJ AB i nuläget. Ägare är Transitio AB. Stämmer att den användes av VL men sedan några år tillbaka har VL ingen tågtrafik längre.

Carl Eric

Citat från: tågluffaren skrivet 05 februari 2011, 09:03:58 AM
X50 9002 används av SJ AB i nuläget. Ägare är Transitio AB. Stämmer att den användes av VL men sedan några år tillbaka har VL ingen tågtrafik längre.

Mm, men det jag tror att Andreas frågade efter var när X55:a skall sättas i trafik. Och om jag skall vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte, men en kvalificerad gissning skulle för mig vara i December i år, vid nästa tidtabellsskifte!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

tågluffaren

Citat från: calken skrivet 05 februari 2011, 09:17:35 AM
Mm, men det jag tror att Andreas frågade efter var när X55:a skall sättas i trafik. Och om jag skall vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte, men en kvalificerad gissning skulle för mig vara i December i år, vid nästa tidtabellsskifte!

Av vad jag hört blir det i augusti.

Karsten

Spårvagnen med nummer 34 på bilderna är av typen M06 (på östgötska) eller A34 på SL-språk.

Andreas91

Citat från: Karsten skrivet 05 februari 2011, 11:00:55 AM
Spårvagnen med nummer 34 på bilderna är av typen M06 (på östgötska) eller A34 på SL-språk.

Tack, då skall det ändras. :P Var inte helt hundra om det var M06, M08 eller M09 (samt att jag var för trött för att kolla upp det.  ;D)

Andreas91

Citat från: tågluffaren skrivet 05 februari 2011, 09:03:58 AM

Tack för info - jag redigerade texten, så att det nu står X50 9002 istället för VL bla bla bla... Jag vart osäker på om det var VL som fortfarande hade trafiken där, men eftersom den var lackad i VL-lacken, så körde jag på en vild chansning.  :P

Olof Lagerkvist

Citat från: Andreas91 skrivet 05 februari 2011, 01:15:02 AM

Ankommande South West Trains Class ? ? ? 5850, i riktning mot Surbiton och slutstation Hampton Court.  

Class 455 bör det vara.

Citat från: Andreas91 skrivet 05 februari 2011, 01:15:02 AM
(West Brompton)

Ett tunnelbanetåg, med C-stock 5733 i fronten, m.a.o. den sista levererade drivenheten av denna modell, i tåg 071 mot Edgware Road.  

Oj hjälp så igenvuxet det har blivit där nu. Jag hade faktiskt lite svårt att orientera mig först när jag såg bilden men du står väl intill den östra väggen och just bakom staketet till höger ligger väl West London Line-plattformarna? Den där kurvan är inte alls så skarp i verkligheten som den ser ut på en så här inzoomad bild.  :)

Trevliga bilder hursomhelst, bilder från London uppskattas alltid!  :D

Det är lite lättare att fånga de olika C-stocktågen på bild numera när alla ligger i stort gemensamt omlopp, även om man ibland saknar trafikupplägget på gamla Circle Line ändå.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Andreas91

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 februari 2011, 21:00:08 PM
Class 455 bör det vara.

Oj hjälp så igenvuxet det har blivit där nu. Jag hade faktiskt lite svårt att orientera mig först när jag såg bilden men du står väl intill den östra väggen och just bakom staketet till höger ligger väl West London Line-plattformarna? Den där kurvan är inte alls så skarp i verkligheten som den ser ut på en så här inzoomad bild.  :)

Trevliga bilder hursomhelst, bilder från London uppskattas alltid!  :D

Det är lite lättare att fånga de olika C-stocktågen på bild numera när alla ligger i stort gemensamt omlopp, även om man ibland saknar trafikupplägget på gamla Circle Line ändå.

Hej och tack! :D Precis som du säger, så är tåget av Class 455 (kikade på Wikipedia och hittade just en bild på ett likadant tågsätt ;D). Angående West Brompton och London Underground, så har du sett helt rätt - japp, jag står vid den östra plattformen och till höger går som sagt Network Rail West London Line, som idag bl.a. trafikeras av London Overground. Måste även påminna om att Londonbilderna nu har några år på nacken (2006-2007 tror jag de kan vara ifrån), men än så länge så har nog inte så mycket förändrats. Jo, iofs, snart är väl C-stocktågen historia, då nya tåg snart rullar på Circle och District lines, dvs. S-stock (S = sub-surface). En del har redan hunnit levereras och kan synas på Metropolitan Line, men även de gamla tågen där finns det nog kvar av.

Gabi94

7:an och 3:an kör med samma variant av spårvagn, dom liknar varandra från utsidan.

Andreas91

Citat från: Gabriel 94 skrivet 06 februari 2011, 00:42:57 AM
7:an och 3:an kör med samma variant av spårvagn, dom liknar varandra från utsidan.

Japp, det gör dem och faktum är att det är precis samma spårvagn!  ;D M06 34 är nämligen en av 3 till utseendet likadana spårvagnar från Norrköping, som tillsammans med 3 spårvagnar av liknande modell (dessa kommer dock ifrån Tyskland och Frankfurt am Main), rullar i Stockholm på linje 7 (eller bokstavligt talat öknamnet NK-expressen), tills nya spårvagnar från spanska CAF kommer att inta Stockholms gator. Spårvagnar tycker jag personligen har blivit ett väldigt trevligt inslag i trafiken och förhoppningsvis, så är spårvägsnätet lite större om några år.  :) Brun lack med guldiga inslag har säkert alla blandade åsikter om och spårvagnarna låter och vibrerar något fruktansvärt invändigt, men annars så är det väldigt trevligt.  :P