Huvudmeny

Avropsanställning

Startat av MartinMartin, 31 januari 2011, 23:52:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Vad är det?

Mejlade nobina i morse och frågade, men eftersom dom inte har lyckat svara på hela dan får man väl anta att dom inte vet själva heller, eller  ???

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 januari 2011, 23:56:03 PM
Arvodistanställning.

Varje arbetspass är en separat anställning, ingen garanterad minimiarbetstid/månad och inget fastställt arbetsåtagande

Tack, där spöade du Nobina med hästlängder !!!!

Bussmicke

Ödlund är ett levande uppslagsverk när det gäller bussar o busstrafik.
Visst inte mycket han inte vet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

kimpan

Arvodistanställning.

Varje arbetspass är en separat anställning, ingen garanterad minimiarbetstid/månad och inget fastställt arbetsåtagande

I övriga Sverige allmänt känt som "timanställning" eller hur...

Ersa

Motsvarar det formuleringen "vid behov av extra arbetskraft" på kontraktet? Då är man ju timtidare, men inte garanterad några arbetstimmar. De kontrakten gäller som mest kalenderåret ut, och måste därför förnyas efter varje nyårsafton. På Nobina är det så iaf, och kanske även på många andra företag.

Ersa

Då trådskaparen MartinMartin hade frågat Nobina om ämnet antar jag att det är Uppsala län det rör sig om. När det gäller den osäkra UL-trafikens framtid blir det nog nästan enbart dylika timtidsanställningar på alla berörda företag (med undantag av KR:s skolbussar) fram tills att den nya upphandlingen är klar. Först när en vinnare av den stora upphandlingen är utsedd och kan planera sin trafik, kommer detta företag att våga heltidsanställa.

mushkot

Mja... När du är timanställd så är du ju anställd även när du inte jobbar, vilket vad jag förstår inte är fallet vid en arvodistanställning? Kan väl ha betydelse för exv arbetsförmedling/a-kassa?

Ersa

Citat från: mushkot skrivet 01 februari 2011, 09:03:52 AM
Mja... När du är timanställd så är du ju anställd även när du inte jobbar, vilket vad jag förstår inte är fallet vid en arvodistanställning? Kan väl ha betydelse för exv arbetsförmedling/a-kassa?

Anställd är man, men helt utan garanti att få körtimmar och därmed lön. Man har ju skrivit på ett kontrakt som gäller kalenderåret ut, så det är inte så att man skriver på ett endagarskontrakt inför varje arbetsdag. ;)
När man fyller i a-kassans papper fyller man i dag för dag hur många timmar man har arbetat på olika dagar. Kan bli 3 timmar på måndagen, 13 timmar på tisdagen och den inga timmar alls resten av veckan.

Lars

Jag har själv en gång i tiden haft en Arvodistanställning, den var på heltid men tidsbegränsad till 3 månader.
men det var i början på 80-talet hos SJ.

MartinMartin

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 08:55:47 AM
Då trådskaparen MartinMartin hade frågat Nobina om ämnet antar jag att det är Uppsala län det rör sig om. När det gäller den osäkra UL-trafikens framtid blir det nog nästan enbart dylika timtidsanställningar på alla berörda företag (med undantag av KR:s skolbussar) fram tills att den nya upphandlingen är klar. Först när en vinnare av den stora upphandlingen är utsedd och kan planera sin trafik, kommer detta företag att våga heltidsanställa.

Ja, Nobina söker ju 40 tjänster till Uppland nu och det lustiga är att när man googlar avropsanställning så är det bara det som kommer upp så dom måste väl vara ensama i världen att använda det ordet.

Fast jag förstår inte varför man ska krångla till allt.

Dom kan väl skriva i platsannonsen att dom söker folk för behovs/timanställning så vet ju folk vad dom vill ha sagt.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2011, 08:55:47 AM

Men bolagen borde väl kunna anställa förare på fast lista tills dess ´trafiken så att säga tar slut?? Blir ju bra mkt enklare även för bolaget i fråga om man inte har för många på "timmar"
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: MartinMartin skrivet 01 februari 2011, 12:52:22 PM
Ja, Nobina söker ju 40 tjänster till Uppland nu och det lustiga är att när man googlar avropsanställning så är det bara det som kommer upp så dom måste väl vara ensama i världen att använda det ordet.

Fast jag förstår inte varför man ska krångla till allt.

Dom kan väl skriva i platsannonsen att dom söker folk för behovs/timanställning så vet ju folk vad dom vill ha sagt.

I kontraktet står det mig veterligen något i stil med "Vid behov av extra arbetskraft". Det specifika ordet "avropsanställning" har jag aldrig någonsin sett, hört eller läst under mina år på Swebus/Nobina samt Swebus Express, och då har jag ju ändå denna anställning på bägge firmorna.

MartinMartin

Citat från:  Nobinas platsannons på Arbetsförmedlingen
Varaktighet/Arbetstid
Tillsvidare
Heltid/Deltid
Visstidsanställning, heltid och deltid, samt avropsanställning

UglyJazz

Bolag med denna typ av anställningar brukar ju inte sällan bli väldigt sura om man jobbar extra på andra ställen också...
Personligen anser jag att om en arbetsgivare inte erbjuder fullt antal timmar så ska arbetstagaren givetvis kunna fylla på med timmar på annat åkeri.

Jag tror att de flesta normalbegåvade människor håller med mig i detta.
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Lars

Arvodistanställning.

Det står faktiskt avropsanställning i jobbannonsen, i underrubriken "Om tjänsterna" är det ett anat namn på arvodistanställning. se länk
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Jobb/Lediga-tjanster/Bussforare/Bussforare-Enkoping-/