Snart ersatt av T-bana

Startat av Gunnar D, 17 januari 2011, 11:37:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

H19 75199 (en av de 50 försvunna) på linje 139 stannar till i Bredäng för att lämna av resenärer våren 1965. Om någon månad öppnar tunnelbanan Örnsberg-Sätra och denna linje läggs då ned. Denna gamla Södermetropol och tillika bl.a. 75191 har synts på linjen en tid. Vet någon om de överfördes tillfälligt till Nyboda för att efter maj-65 återgå till Söder eller Hammarby? Eller om vissa turer på 139:an kördes från Söh/Hyh?

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 17 januari 2011, 11:37:03 AM
H19 75199 (en av de 50 försvunna) på linje 139 stannar till i Bredäng för att lämna av resenärer våren 1965. Om någon månad öppnar tunnelbanan Örnsberg-Sätra och denna linje läggs då ned. Denna gamla Södermetropol och tillika bl.a. 75191 har synts på linjen en tid. Vet någon om de överfördes tillfälligt till Nyboda för att efter maj-65 återgå till Söder eller Hammarby? Eller om vissa turer på 139:an kördes från Söh/Hyh?

Mvh Gunnar
Ännu en fin H19-bild - man tackar!
Kommer mycket väl ihåg denna period, när det gick tre busslinjer från Örnsberg. En till Klubbacken, en till Bredäng, och en till Gillegatan - "min" linje.
Synd att jag inte plåtade några bussar med Edixan, på den tiden. Jag hade alltid Anscocrome diafilm i kameran på den tiden.
Man får vara glad att andra plåtade  :)

HJP

Gunnar D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 januari 2011, 12:12:52 PM

Är det husen på St Sällskapets väg till vänster och Ålgrytebacken rakt fram på kullen? eller är det taget åt andra hållet mot Vita Liljans väg?

Det är Ålgrytebacken rakt fram.

/Gunnar

Mr H

Gick inte 139:an till Sätra på slutet?
Hur tog man sig då mellan Bredäng och Sätra innan T Röd drogs ut dit?

Mr H
(som f.ö åkte första trafiktåget Örnsberg-Sätra)

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2011, 15:44:05 PM
Gick inte 139:an till Sätra på slutet?
Hur tog man sig då mellan Bredäng och Sätra innan T Röd drogs ut dit?

Mr H
(som f.ö åkte första trafiktåget Örnsberg-Sätra)

Linje 139 förlängdes till Sätra i nov 1964 då även förstärkningslinjen 139B (Örnsberg-Bredäng) kom till.

/Gunnar

Mr H

En dag när jag skulle åka med linje 161 från Mälarhöjden till Selmedalsvägen som vanligt så stog det en Capitol till framför som det stog "139" på som skulle till något som hette Bredäng. Snabbt bytte vi buss för att kolla var det låg någonstans. Besvikelsen var stor när det visade sig vara en byggkran och en stor öppen plätt!

De bilder jag sett från "ur-139" (som inte varit många!) har det alltid varit Hornsbergscapitoler på bilderna och det finns väl skäl då till att tro att det var Hornsberg som körde 139 eller...

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 januari 2011, 18:05:45 PM
De bilder jag sett från "ur-139" (som inte varit många!) har det alltid varit Hornsbergscapitoler på bilderna och det finns väl skäl då till att tro att det var Hornsberg som körde 139 eller...

Mr H

"Ur-139" (Mälarhöjden-Bredäng) kördes med Capitol från Brännkyrka. Apr-64 till maj-65 (Örnsberg-Bredäng/Sätra) användes "Nybodametropoler" företrädesvis men då även bl.a. 75191 o 75199 som jag inte vet vilken hall de tillhörde under denna period.

/Gunnar

Mr G

Fin bild åter igen, men saknas det inte en 193:a på bilden?  8)
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 17 januari 2011, 21:05:19 PM
Fin bild åter igen, men saknas det inte en 193:a på bilden?  8)

Jag är osäker på om 193:an gick ner här vid fototillfället eller om den då fått sin ändhållplats vid centrumet.

/Gunnar

Mr G

Minns jag rätt flyttade 193:an till nuvarande hållplatsläge i samband med att t-banan invigdes. 16 maj 1965 säger i alla fall den linjeinformation jag har.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 17 januari 2011, 22:04:38 PM
Minns jag rätt flyttade 193:an till nuvarande hållplatsläge i samband med att t-banan invigdes. 16 maj 1965 säger i alla fall den linjeinformation jag har.

Det stämmer säkert. Jag tog endast bilder på 139:an då den skulle försvinna.

/Gunnar

Mr G

Och 193:an gick inte särskilt ofta till Bredäng på den här tiden. Endast varannan tur gick hela vägen hit från Svedmyra. Så sannolikt fanns det väl ingen 193:a inne när du var där.
吉先生