Söker en buss typ 30-tal

Startat av Hagglunds, 06 januari 2011, 00:00:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagglunds

http://picasaweb.google.com/bildresan/2010ArsBilderCopyrightSusanneSteniusDEL3Av3#5516016126762965730

Man kan väl säga att fronten är lik denna men bussen skall vara kortare, troligtvis 20-40tal.

Vad kan det handla om för modeller jag tänker på då?

Finns med på en bild i en bok om Öviks histora där dom på ett
uppslag skriver om bl.a. busstillverkningen här.

Om ni förstår vilken typ av buss jag tänker på så kommer då fråga 2, hur många av dessa bussar finns kvar idag?

Hagglunds

http://www.klassiker.nu/reportage/med-buick-1946-genom-angermanland-1379

Bild 39 på denna sida, där är den buss jag tänker på men vad kallades dom?

bilomnibussen

Hej! Något svårt att förstå vad det är exakt du söker. Bussen på bilden är en Volvo B10 1938 med SKV-kaross. En snarlik sådan fast kortare finns hos Helsingborgstrafikens Muséiförening, ljusblå med vit rand tror jag, regnummer M och fem siffror. En och annan ytterligare snarlik Volvobuss men med annat karossfabrikat kan väl uppletas, även Scania-Vabis Hägglund i liknande stil.
Mvh Jan G

bilomnibussen

Jaha nu tittade jag på den angivna sidan men hur hittar jag bild 39?
Mvh Jan G

Hagglunds

Det är ett bildspel man får klicka upp under själva bilden på sidan.

Jag är ute efter vad det är för typ av modell men den infon var värdefull.

Volvo B10, dom fanns åren före 1950 eller liknande, för sedan vart det väl B616 o.s.v. senare?

Hagglunds

Där hade vi de buss jag syftade på, typ 30-tal med kort kaross.
http://www.sundsutsikt.se/museum_htmf.html

bilomnibussen

Javisst, den bussen som jag nämnde förut. SKV-kaross, regnummer M 22009. Den röda vagnen gick från början i Lidköping. Volvos första riktiga bulldogs-busschassi var B1 som jag tror kom 1934. B10 tillverkades från 1936 fram till ca 1942, det fanns också ett som oftast hade lite längre hjulbas, B 12, men vad var det för skillnad på det och ett annat som kallades B20? I samtliga fall var det väl 90 hk toppventilmotor som användes utom på de tidigaste som hade en 75-hästare. Det fanns dessutom B40-41 som troligen kom närmare slutet av 30-talet och hade en bensinmotor om 140 hk. Vissa hade också Hesselmanmotor, dvs en motor med vanliga tändstift och bränsleinsprutning, kördes på "råolja".

Efter kriget kom det nya chassiet B513 som också gick att få med dieselmotor.

Det finns andra som har mera exakta kunskaper på det här området än som kan läsas ut i ovanstående svävande uppsats.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Av gamla bevarade korta bulldoggar finns bl.a. en ScV 8313 från 1936 med Hägglundskaross (SJ inv.nr 112). Den äldsta bevarade bulldoggen bör vara Mölnlyckebussen, en ScV 8307 från 1932 med kaross från Svenska Maskinverken.

Det ställdes en fråga om skillnaden mellan Volvo B10 och B20. Den senare hade kraftigare ram och axlar, och kunde fås med axelavstånd 4.7-5.2 m, i jämförelse med B10/12:s 4.2-4.7 m.  Hälsn. BengaB40