Huvudmeny

Problem med MAN

Startat av reseguiden86, 02 januari 2011, 19:24:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens

Jag är väldigt tveksamt inställd till fotocellerna egentligen. Av någon anledning verkar dom exempelvis inte reagera på ett föremål som en barnvagn, utan först när personen som går efter barnvagnen kommer fram. Sen verkar dom egentligen inte känna av om någon befinner sig i området - utan snarare om någon kommer in i området? Så om man redan står vid dörren när fotocellen aktiveras är det som att man först får ta ett steg tillbaka och sen gå fram igen.

Om man ska ha automatik tycker jag att det är bättre med en tydlig tryckknapp innanför dörren som man får trycka på så att dörren är öppen i x antal sekunder (om inte barnvagnsknapp har tryckts innan - då gäller helmanuell stängning). Sen en ljudsignal och röd lampa innan dörren börjar stängas så att man får trycka igen om fler ska av. Att fostra till att fortsätta gå när dörren börjar stängas tycker jag motarbetar instinktivt beteende istället för att utnyttja naturligt beteende till att göra rätt.

yngrot

Fotoceller funkar bättre med bussar med trappsteg vid dörren. Med låggolv så fick vi mer problem med fotoceller folk måste stå ända intill dörren innan den öppnas..  och är fotoceller lite längre in så stängs inte dörren för folk står för nära dörren ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gabi94

De är också ett problem, har hänt så på MAN:en i S-tälje med barnvagnen, när en person går i bussen och efter kommer barnvagnen så stänger dörren av sig själv när dom har laggt automat knapp.

Dom MAN:en som kör i S-tälje har en knapp som är svart som är med dörrar och göra med, auto kanppen du menar kan ligger brevid dubbeldörr knappen för fram dörr.

Jag vet inte om eran MAN har samma instrumment bord och panel.

kabe92

Citat från: Klaverdörr skrivet 03 januari 2011, 22:23:09 PM
Hej!

I Gävle verkar dom fungera perfekt, har ej varit med om någe problem när jag åkt... Kan det vara så att problemen är lösta på nyare modellerna?

Jag bor i Gävle och åker buss till skolan varje dag, nästan alltid i MAN-bussar. Vad jag har sett är det problem på Gävles MAN- bussar också. Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen. Ibland börjar även stoppsignalen låta konstant, i alla fall när bussen står till. För ett tag sedan började den tjuta under färd. När bussen stannat vid nästkommande hållplats försökte föraren få tyst på den, samtidigt som dörrarna började strula. Han lyckades inte, trots att han stängde av både motorn och strömmen. Bussen hade regnr CEZ 986. Jag gav upp och hoppade av eftersom jag bodde nära. Dessa bussar är ju helt nya, medan Nobinas Volvobussar var ca 8 år gamla när de lämnade Gävle. De hade aldrig så mycket problem.     

mushkot

De MAN-bussar jag körde i göteborg hade också en del problem. De lite äldre bussarna fick problem med motorn vid längre pressning, kom upp felkod och motoreffekten begränsas (märktes tydligt på gamla linje 45 i backen upp mot kyrkogården). De nyare, som kom till grimbo när linje 17 kom till hade en hel del elfel som spökade. Dessa var ofta unika för varje "individ", kommer speciellt ihåg en av bussarna som all el plötsligt började glappa i, även gaspedalen. Som tur var låg jag i nedförsbacke, och kunde rulla (dock lite hackigt) in på en hållplats där problemet löstes med en omstart mha huvudströmbrytaren. På en annan buss lade hastighetsmätaren av regelbundet.

Dock upplevde jag inte dörrarna känsligare än de på volvo 8700 som fanns på samma depå.

Mikko

Citat från: mushkot skrivet 09 januari 2011, 22:07:58 PM
De MAN-bussar jag körde i göteborg hade också en del problem. De lite äldre bussarna fick problem med motorn vid längre pressning, kom upp felkod och motoreffekten begränsas (märktes tydligt på gamla linje 45 i backen upp mot kyrkogården)...

Det där känner jag igen på våra MAN-bussar här i Uppsala också. Råkade ut för det senast idag med vagn 297.  :-\

Klaverdörr

#21
Citat från: kabe92 skrivet 09 januari 2011, 19:40:54 PM
Jag bor i Gävle och åker buss till skolan varje dag, nästan alltid i MAN-bussar. Vad jag har sett är det problem på Gävles MAN- bussar också. Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen. Ibland börjar även stoppsignalen låta konstant, i alla fall när bussen står till. För ett tag sedan började den tjuta under färd. När bussen stannat vid nästkommande hållplats försökte föraren få tyst på den, samtidigt som dörrarna började strula. Han lyckades inte, trots att han stängde av både motorn och strömmen. Bussen hade regnr CEZ 986. Jag gav upp och hoppade av eftersom jag bodde nära. Dessa bussar är ju helt nya, medan Nobinas Volvobussar var ca 8 år gamla när de lämnade Gävle. De hade aldrig så mycket problem.    

Hej!

Har varit med om samma enligt ovan "Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen" detta kan bero på att en stoppknapp är intryckt hela tiden, detta händer ofta vid platsen bakom vänster framhjul om man har fötterna mot hjulhuset och vilar benet mot "väggen" så är garanterat benet mot den utputande "stoppknappen" som finns där då det är en handikapp-plats igentligen, var med om det i början av starten av trafiken och föraren vart förtvivlad och ringde trafikledaren och sa att hon ej kom i väg för det "plingade" hela tiden och dörrarna öppnades...
Jag som vänlig resande visade vart dörrkrestsknappen satt (denna sitter uppe till höger på panelen mot framdörren, du ser den som en svart avlång sak) När jag aktiverade denna så stängde bakdörrarna och vi kunde åka omgående och på tillbakavägen till mitt säte såg jag resande som hade benet mot den tidigare omtalade "stoppknappen" vid handikappsätena..
Är det problem med bakdörrarna så är denna "dörrkretsknapp" ett bra försök att se om någon stoppknapp är intryckt, givetvis förtsätter bakdörrarna vara öppna eller fara fram och tillbaka så bör man ej köra vidare i detta läge..
Alt är att ta ur luften ur dörrarna bak och låsa dessa med reglagen och köra vidare fram till ändhållplats och byta ut bussen och givetvis då under tiden låta resande gå ut fram...

I Gävle har bussarna ej numera automatiska dörrar dvs allt styrs av föraren via tryckknapp  och detta fungerar utmärkt tycker jag ---> Står bussen still och någon dörr har varit öppen tidigare så öppnas bakdörrarna direkt när plingknappen tycks in..

Som jag märkt under åren så har få förare utbildning på hur dörrarna fungerar och hur som ska agera vid ev problem! Jag har själv ej busskörkort men har lärt mig under åren hur det fungerar då man känt vissa förare som lärt hur det fungerar med dessa har säkert även varit bussmuppar:-)




När jag var liten så fick vi fick visning och utb hur en buss fungera bla med tanke på hur klämlisterna fungerar och hur man skulle utrymma bussen vid brand sller krock och att man ej skulle förstöra i bussen då det kostar enorma pengar för alla som ska resa och vem vill sitta på ett trasigt säte eller fullkletat med tuggummi?
Sedan fick vi testa hur nödöppnare fungerar och hur man öppnar dörren sedan som bonus fick vi åka genom busstvätten och se hur det var på depån och verkstaden, men på denna tiden var det kommunen som äge bussbolaget och givetvis kosta dessa tillställningar pengar då det avsatte en buss och en förare (denna förare var helt underbar med barn åsso, kunde faan ej bli arg) under en 1/2 dag och det var många klasser i ÅK 8 som skulle göra detta men säkert var det lönsamt också då sabbet minska avsevärt..
Denna "utb/visning" fick jag i en helt ny Scania CR112 och det var mycket givande men mitt bussintresse kom mycket långt före, då fanns det mest Scania CR111 på gatorna :-)

En fråga, finns det någon form av detta kvar i någon kommun fortfarande eller något bolag som kör på anbud ?

Tar mig friheten och lyfter ur sista delen till en egen tråd, hoppas admin accepterar det :-) ?


Gabi94

Södertäljes MAN bussar öppnas också från föraren, dom har 2 st att välja på, antingen dom röda knapparna eller dom svarta som finns på instrument bordet.

mushkot

Citat från: Klaverdörr skrivet 11 januari 2011, 03:52:16 AM
I Gävle har bussarna ej numera automatiska dörrar dvs allt styrs av föraren via tryckknapp  och detta fungerar utmärkt tycker jag ---> Står bussen still och någon dörr har varit öppen tidigare så öppnas bakdörrarna direkt när plingknappen tycks in..
Detta gick att stänga av i de MAN jag körde i Göteborg. Lyckligtvis, kan tilläggas, då ifall man stängt dörrar och aktiverat prio så kom i 9 fall av 10 någon springade och ville med bussen. Då det fann öppningsknappar även på utsidan (och även en del "vänliga" själar som skulle trycka på stoppknapp inne i bussen för att släppa in eftersläntare) så missade man ljuset och blev tvungen att gå ut och aktivera det manuellt, med en tidsförlust på kankse 4-5 minuter. Kan låta hårt, men man har ju faktiskt ett ansvar jämtemot de som var i tid att forsätta vara i tid så att säga, och då inte bara på ens egen buss utan även de som (oftast) stod bakom en (tänker just här på hpl Nordstan). Vad jag förstår var det många som ringde in och var förbannade på detta, men de som tog emot samtalen visste mycket väl vad det handlade om och meddelade även detta till de som klagade.

kabe92

Citat från: Klaverdörr skrivet 11 januari 2011, 03:52:16 AM
Hej!

Har varit med om samma enligt ovan "Ibland när chauffören har stängt dörrarna för att åka vidare öppnas dom igen" detta kan bero på att en stoppknapp är intryckt hela tiden, detta händer ofta vid platsen bakom vänster framhjul om man har fötterna mot hjulhuset och vilar benet mot "väggen" så är garanterat benet mot den utputande "stoppknappen" som finns där då det är en handikapp-plats igentligen, var med om det i början av starten av trafiken och föraren vart förtvivlad och ringde trafikledaren och sa att hon ej kom i väg för det "plingade" hela tiden och dörrarna öppnades...
Jag som vänlig resande visade vart dörrkrestsknappen satt (denna sitter uppe till höger på panelen mot framdörren, du ser den som en svart avlång sak) När jag aktiverade denna så stängde bakdörrarna och vi kunde åka omgående och på tillbakavägen till mitt säte såg jag resande som hade benet mot den tidigare omtalade "stoppknappen" vid handikappsätena..





Ja handikapplatsernas stoppknappar är lustiga. Jag förstår med tanke på dess utformning att folk råkar komma åt dom.