Samma linjesträckning i 43 år nu

Startat av Mr G, 30 december 2010, 22:40:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Inte för att jag är någon expert på 183:an, men jag antar att den linjen har haft oförändrad linjesträckning sen dagen H, och kanske t o m oförändrade hållplatslägen. Eller har det ändrats nåt under dessa år?

Finns det någon linje som kan mäta sig med det?

吉先生

JDS

Linje 19? Oförändrad sedan 1957, bortsett från förlängning i båda ändarna. Men du menar kanske att det ska vara en busslinje.

Ted Selander

Citat från: JDS skrivet 30 december 2010, 22:51:01 PM
Linje 19? Oförändrad sedan 1957, bortsett från förlängning i båda ändarna. Men du menar kanske att det ska vara en busslinje.

Välkommen till Bussnack, avdelningen Busshistoriskt forum.  ;)

/Ted

Ted Selander

Stiliga bilder. Noterar flera öppna fönster på gråryggen, trots att det verkar vara sommar. Satt inte fönstren fast i värmen och gled ner av sig själva på vintern? Det kanske bara är elakt förtal?

/Ted

Omnilasse

Citat från: Mr G skrivet 30 december 2010, 22:40:37 PM

Inte för att jag är någon expert på 183:an, men jag antar att den linjen har haft oförändrad linjesträckning sen dagen H, och kanske t o m oförändrade hållplatslägen. Eller har det ändrats nåt under dessa år?

Finns det någon linje som kan mäta sig med det?

Trevliga bilder på en udda linje (om än med långa anor), men den har faktiskt ändrats (vet dock inte vilket år). 1967 gick den inte lika nära gamla Tyresövägen, utan ser man på kartan från 1967 gick den en mycket snävare ring. På kartan från 1976 är det dock dagens sträckning, så i 35 år har den iaf haft exakt samma sträckning - vilket är nog så svårt att slå - även om det finns en hel del linjer som nästan uppfyller kravet och har kvar start- och slutdestinationerna sedan långt tidigare. Men tar man denna mer fria tolkning, finns det nog iaf ett tjugotal sådana linjer kvar (om man räknar efter inkorporeringen av linjenummer från de uppköpta bolagen - för ss området är det väl 4-5 stycken.

Min favorit är ändå 69:an - den har ändå gått sträckan Blockhusudden-Nybroplan sedan 1930-talet (om än några ändrade slutdestinationer och att den gick via Linnégatan, historiska museet- Styrmansgatan några år)

PK

Inte bara 183 ans fönster är öppna titta på taxin ser ut som en varm dag...en stackars taxichaufför som förösker att vädra ur bilen i skuggan och med tele ser vänstersvängen för 183:-an snäv ut, det känns som att man står där själv men.. skylten till höger hur vanlig var den vid denna tidpukt?

Leyland

Citat från: Omnilasse skrivet 31 december 2010, 10:37:19 AM

Min favorit är ändå 69:an - den har ändå gått sträckan Blockhusudden-Nybroplan sedan 1930-talet (om än några ändrade slutdestinationer och att den gick via Linnégatan, historiska museet- Styrmansgatan några år)

Visst har 69:an haft olika slutdestinationer i "norra änden". Redan 1923 tillkom linjen till Blockhusudden från Nybroplan. Dock under perioden november 1980-november 1988 vände 69:an vid Karlaplan och nådde således ej Nybroplan.

Peter Rost

Roade mig med att jämföra körtid, respektive körsträcka i SS-SL kartatan för 183:an Skogskyrkogården - Uppståndelsekapellet. Enligt kartan från 1961 är körsträckan 1,5 km, körtid c:a 5 min. Och enligt kartan från 1967 är körsträckan 4,0 km, och körtiden då c:a 18 minuter. Själv provåkte jag 183:an våren 1980, det tog cirka 20 minuter hela sträckan. Och med en Leyland såklart. ;)

/Peter

Klas Grönqvist

Hur är det med linje 48 (f d 48E) till Norra Kyrkogården? Har inte den också haft oförändrad linjesträckning sedan högertrafikomläggningen? Möjligen kan vändningen vid Sankt Eriksplan ha skett något annorlunda förr. Tidtabellen tycks i alla fall ha varit densamma i alla år; jag har en tjänsteturlista för 48E från 1968, och tiderna där verkar vara desamma som dem som annonserades häromåret.

Leyland

Citat från: Klas Grönqvist skrivet 02 januari 2011, 18:38:51 PM
Hur är det med linje 48 (f d 48E) till Norra Kyrkogården? Har inte den också haft oförändrad linjesträckning sedan högertrafikomläggningen? Möjligen kan vändningen vid Sankt Eriksplan ha skett något annorlunda förr. Tidtabellen tycks i alla fall ha varit densamma i alla år; jag har en tjänsteturlista för 48E från 1968, och tiderna där verkar vara desamma som dem som annonserades häromåret.
Jo men visst är det så, alltsedan 48E tillkom 4 november 1967. Vändningarna vid S:t Eriksplan har varrierat.

En annan långlivad innerstadslinje som lever än med huvudsaklig oförändrad linjesträckning är linje 62. 1967-1972 gick den enkelriktat på Nybrogatan och Sibyllegatan, lite olikheter under åren mellan Tegelbacken och Karl XII:s torg samt under åren 1986-1988 då den var förlängd från Storängsbotten till Hjorthagen (istället för linje 55). Men talar vi om att åka 62:an från Fredhäll till i vart fall Nybroplan, har ju detta gått bra sedan april 1963.

Mr G

Fast när det gäller 183:an är ju frågan om det har skett någon ändring över huvud taget sen 1968. Vid studium av Hans Harléns förträffliga alster "Stockholm från A till Ö, Söderort", anges senaste ändringen till 1968. Redaktionsslut för boken uppges vara 1.5.1967, så finns det ändringar gjorda efter det datumet har de inte kommit med.

Linje 183 inrättades 1957-02-25 och trafikerade då sträckningen Kyrkogården (nuvarande t-banestation Skogskyrkogården) - Fagersjövägen via Sockenvägen och Nynäsvägen.

1961-02-04 las den in i slinga inne på Skogskyrkogården och blev en ringlinje.

1967-09-03 spegelvändes körningen i slingan. (Enda anledningen till det var väl att behålla hållplatslägena intakta. Hade ju varit perfekt annars att köra vänstervagnar här några år!)

1968 (exakt datum anges ej) gjordes en linjeändring inne på kyrkogården då Ljusglimtsvägen och Östanvindsvägen tillkommer i linjesträckningen.

Efter 1968 ingen ändring således, om man till fullo ska lita på uppgifterna hos Harlén. Min uppfattning är att sammanställningen där inte alltid är komplett till 100%, så någon ytterligare förändring kan ha gjorts.

Frågan blir alltså om det har gjorts någon förändring över huvud taget avseende såväl körväg som hållplatslägen på dessa 43 år.
吉先生

Buss-busen

Citat från: Mr G skrivet 02 januari 2011, 21:47:58 PM
Fast när det gäller 183:an är ju frågan om det har skett någon ändring över huvud taget sen 1968. Vid studium av Hans Harléns förträffliga alster "Stockholm från A till Ö, Söderort", anges senaste ändringen till 1968. Redaktionsslut för boken uppges vara 1.5.1967, så finns det ändringar gjorda efter det datumet har de inte kommit med.

Linje 183 inrättades 1957-02-25 och trafikerade då sträckningen Kyrkogården (nuvarande t-banestation Skogskyrkogården) - Fagersjövägen via Sockenvägen och Nynäsvägen.

1961-02-04 las den in i slinga inne på Skogskyrkogården och blev en ringlinje.

1967-09-03 spegelvändes körningen i slingan. (Enda anledningen till det var väl att behålla hållplatslägena intakta. Hade ju varit perfekt annars att köra vänstervagnar här några år!)

1968 (exakt datum anges ej) gjordes en linjeändring inne på kyrkogården då Ljusglimtsvägen och Östanvindsvägen tillkommer i linjesträckningen.

Efter 1968 ingen ändring således, om man till fullo ska lita på uppgifterna hos Harlén. Min uppfattning är att sammanställningen där inte alltid är komplett till 100%, så någon ytterligare förändring kan ha gjorts.

Frågan blir alltså om det har gjorts någon förändring över huvud taget avseende såväl körväg som hållplatslägen på dessa 43 år.

Man flyttade väl ändhållplatsen till Nynäsvägen tillfälligt för inte så många år sedan, i samband med tunnelbaneavstängning.

Jimmy

Hej.
Körvägen för linje 183 har faktiskt varit helt oförändrad sedan 1967-09-03. Det är troligen fel inritat på kartan 1967. Enligt Trafikordern som rörde ändringar 1967-09-03 så står det för linje 183 "Ändrad: Utvidgad slinga inom Skogskyrkogården, även omfattande begravningsområdet söder och öster om Uppståndelsekapellet."

Om man tittar på spårvägskartan 1966 och jämför med 1967 så kan man se att de har påbörjat inritningen av körvägen enligt trafikorden. Man har utvidgat slingan till söder om Uppståndelsekapellet. Sedan blev det väl kafferast och man glömde rita om sträckningen öster om Uppståndelsekapellet. På kartan 1968 är det helt korrekt.

Så här ser de korrekta körvägarna ut from 1961-02-04 resp 1967-09-03. Och då blir det inte fullt så mycket som är gemensamt mellan 1961 och 1967.

För att förarna ska hitta rätt på Skogskyrkogården i detta myller av småvägar som finns där, så har SL i de flesta korsningar, där det ska svängas, satt upp små skyltar med "SL 183" som pekar ut åt vilket håll man ska köra.

Denna förare missade dock skylten i korsningen Skogsalmens Väg/Solgläntevägen och körde i stället höger på Vårsolsvägen mot utfarten vid Valsknopp. Han insåg sitt misstag och backade nästan 100 meter, för att sedan göra ett försök att ta sig in på Minneslundsvägen. Där blev det till att gena över gräsmattans hörn. Tur att det inte var gravplatser just där...

Ändhållplatsförflyttningen till Nynäsvägen på våren och sommaren 2008 tycker jag inte ska räknas eftersom den var av tillfällig art.

Mvh Jimmy