Trafiknytt från Stockholms Spårvägar Julen 1957

Startat av Gunnar D, 25 december 2010, 07:04:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Informationsblad från Stockholms Spårvägar jul/nyår 1957.

Mvh Gunnar

Mr G

Superintressant! Den foldern kommer att studeras noga när tillfälle ges. 1957 års hade en liten annorlunda utformning jämfört med 60-talsdito, vilka var de jag hade i åtanke. 1957 är också aningen före min tid som tidtabellskonsument, men ändock nog så intressant.

Jag har en känsla att det kommer att komma upp många intressanta infallsvinklar på detta "Trafiknytt från SS". Jag har än så länge endast snabbskummat, och det kanske mest intressanta "so far" gäller då inte busstrafiken, utan spårvagnslinje 4E, Fridhemsplan - Skanstull - Norrmalmstorg, som trafikerades Nyårsnatten 1957-58. Den sträckningen på 4E har jag aldrig hört talas om tidigare.

Det kommer mera ...
吉先生

robergh

Va, gick de ner till fem minuters på 79:an på julaftonskvällen? Skandal! ;) ;) ;)
7½ min på linje 67 är inte heller speciellt dåligt!

Ang G-mannens kommentar om 4E söderut så måste ju de ha vänt via linje 13:s spår vid Fridhemsplan om de inte kördes enkelriktat och tomade från Norrmalmstorg till Fridhemsplan via Hantverkargatan! Fast det står ju "och åter" förstås!

Mr H  

Peter Rost

Instämmer till fullo! Mycket intressant! För mig som boende i Björkhagen, var vände 79H?

/Peter

Mr G

Fyra huvudskeden i 79:ans linjehistorik

1. 1937-1946. 79 Brunkebergstorg - Hammarby/Hammarbyhöjden
2. 1946-1947. Vissa turer förlängs till Björkhagen och får då beteckningen 79B
3. 1947-1951. Linjenumret ändras till 79B, 79 blir förstärkningslinje Bbt-Hammarbyhöjden
4. 1951-1958. 79B byter linjenummer till 79, och 79 blir 79H, dvs nu blir åter igen 79 heldagslinjen.

Ändstationer i Björkhagen

1. Malmövägen/Halmstadsvägen
2. Malmövägen/Eslövsvägen (endast 7 månader på slutet)

Ändstationer i Hammarby/Hammarbyhöjden

1. Sparfvenfeltsgatan/Petrejusvägen
2. Johan Printz väg/Petrejusvägen
3. Finn Malmgrens plan (den allra längsta tiden)
4. Tidaholmsplan

吉先生

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 25 december 2010, 17:48:21 PM

Ang G-mannens kommentar om 4E söderut så måste ju de ha vänt via linje 13:s spår vid Fridhemsplan om de inte kördes enkelriktat och tomade från Norrmalmstorg till Fridhemsplan via Hantverkargatan! Fast det står ju "och åter" förstås!

Mr H  

13:s spår var ju ledigt på kvällen, så det gick väl bra att använda. Men vid Nmt fanns endast möjlighet att vända på trafikspår runt kvarteret, så ur det perspektivet kanske linjen borde ha kallats för en "ringlinje", eftersom linjen endast hade en ändhållplats. Jämför vändningen av linje 52 vid Nmt på 50-talet. Vad jag har förstått var hållplatsen bara en bland alla andra. Man stannade till för trafikantutbyte som vid vilken annan hållplats som helst. När alla gått på och av körde man vidare, ingen tidsreglering förekom.
吉先生

Ulf Broman

Jag noterar att på julafton så hade man inte lika låg trafik under eftermiddagen (mellan 15 och 17) som jag uppfattar man har nuförtiden, men sen tittade jag på årtalet 1957 och insåg att det var ca 3 år innan Kalle Anka på julafton började visas på TV.

Kan det vara så att Kalle Anka bidragit till att färre människor flyttar sig under eftermiddagen på julafton? Eller är det som någon påpekade att fler människor arbetade hela eller delar av dagen på julafton, medan numera är julafton mest lik en helgdag?

Max W

Citat från: Ulf Broman skrivet 30 december 2010, 11:52:30 AM
Kan det vara så att Kalle Anka bidragit till att färre människor flyttar sig under eftermiddagen på julafton? Eller är det som någon påpekade att fler människor arbetade hela eller delar av dagen på julafton, medan numera är julafton mest lik en helgdag?
Under mina första år på Spårvägens (senare SL:s planering) hade vi specialtabeller för ganska många linjer under perioden 24/12 - 6/1 varje år (uppskattningsvis 8-10 år).
Den "Allmänna principen" var att lördagstabell tillämpades på julafton oavsett vilken veckodag 24/12 inföll på. Dessutom var det utifrån lördagstabell inskränkningar från cirka 14.45 till 19.15, vilket kunde innebära 60-minuterstrafik i förorten istället för normalt 20-minuters en normal lördag.
Motsvarande nedskärningar mellan 15-19 förekom i stort sett över hela trafikeringsnätet. Man förklarade för oss "nya i branschen" att "folk ser på Kalle Anka och sedan kommer tomten med julklappar och då åker ingen människa kollektivt".
/max

JDS

Citat från: Max W skrivet 30 december 2010, 12:10:46 PM
Under mina första år på Spårvägens (senare SL:s planering) hade vi specialtabeller för ganska många linjer under perioden 24/12 - 6/1 varje år (uppskattningsvis 8-10 år).
Den "Allmänna principen" var att lördagstabell tillämpades på julafton oavsett vilken veckodag 24/12 inföll på. Dessutom var det utifrån lördagstabell inskränkningar från cirka 14.45 till 19.15, vilket kunde innebära 60-minuterstrafik i förorten istället för normalt 20-minuters en normal lördag.
Motsvarande nedskärningar mellan 15-19 förekom i stort sett över hela trafikeringsnätet. Man förklarade för oss "nya i branschen" att "folk ser på Kalle Anka och sedan kommer tomten med julklappar och då åker ingen människa kollektivt".
/max

Men det där är ju precis som det är än idag! Möjligen med tillägget att inskränkningarna brukar gälla hela julaftonskvällen, men det finns kanske helt enkelt mer trafik att inskränka idag?