Solarisbussarna på Lidingö

Startat av Mikael T Nilsson, 19 december 2010, 20:35:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Enligt uppgifter här på Bussnack har de 28 Solarisbussarna på Lidingö tillfälligt tagits ur trafik. Jag blev nyfiken på vilka ersättningsbussar som nu rullar på ön. Vid ett kort besök vid Lidingö centrum noterade jag ett antal ersättningsbussar. En av Söderhallens nya MAN-bussar, vagn 7470 och Frihamnens nya Omnicity 7474 var de nyaste vagnarna jag såg. 7474 rapporterade både Fredrik Klint och Andreas91 som inlånade till Lidingö tidigare här på Bussnack.

Något så udda som en Volvobuss dök upp i Lidingötrafiken, vagn 4627 från Täby.

En sammanställning av mina observationer av inlånade (förmodade inlånade) vagnar:
- 4627 (Volvo 8500) - från Norrort/Täby
- 5222, 5229 och 5230 (Scania CN113) - från Handen
- 6681 (Scania Omnilink) - ursprungligen Lidingövagn, men flyttades väl till Söderort för inte så länge sedan?
- 7470 (MAN) - från Söderhallen
- 7474 (Scania Omnicity) från Frihamnen

Har någon kompletterande uppgifter om lånade bussar till Lidingö?

Efter att ha läst en del inlägg här på Bussnack fattade jag beslutet att märka bilderna "Keolis" istället för "Busslink". Det verkar vara mest korrekt även om alla inte verkar vara eniga i frågan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas91

Det har, vad jag kommer ihåg o sett, varit minst två Volvobussar till på ön - Keolis 4609 och systern 4610. Ett gäng MaxCi-bussar har varit ute o rullat, samt ytterligare några fler MAN-bussar, tror att alla MAN-bussarna var från den nya serien, varav några inte ens hade ett fungerande skyltskåp.

Här är några repriser:

Mikael T Nilsson

Citat från: Andreas91 skrivet 19 december 2010, 21:22:40 PM
Det har, vad jag kommer ihåg o sett, varit minst två Volvobussar till på ön - Keolis 4609 och systern 4610. Ett gäng MaxCi-bussar har varit ute o rullat, samt ytterligare några fler MAN-bussar, tror att alla MAN-bussarna var från den nya serien, varav några inte ens hade ett fungerande skyltskåp.

Här är några repriser:

Oj, dessa bilder hade jag missat. Tack! Jo, även ett gäng Maxci-bussar syntes vid Ropsten. Förmodligen är det inte samma lånevagnar hela tiden på Lidingö. Har för mig att 4610 körde på Danderydslinjerna i förra veckan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

7474 sågs flera gånger i fredags på Lidingölinjen 73. Tyvärr så fanns det inte tid för att ta några fotografier...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Fler MAN ur serie två, kommer att flytta ut på ön, och återlämnade H18E i Söderhallen får leva kvar tills vidare (undantag om det är stor rep.kostnader). Normalgolvarna byts mot låga bussar inom kort.

/Ted

Gabi94

När jag åker 73:an får jag alltid MaxCi. Ingen MAN eller OmniCity.

Jonas Strömblad

Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 21:46:05 PM
När jag åker 73:an får jag alltid MaxCi. Ingen MAN eller OmniCity.

Jag hoppas du ser det som något positivt...  :D
/J

Gabi94

Ok, dom är bra men jag åkte nån liknande förut fast normalgolvad, i Botkyrka, förut i Södertälje, och så MaxCi i Stockholm och Södertort delen.

buskörare

Som Ted S skrivit så kommer Solarisarna inte att återkomma till ön, enligt uppgift får vi nu istället våra MAN som det var tänkt från början, men som Söderhallen fick ta när vi fick Solisarna. Så vad jag förstod så är det 25 MAN ur senaste serien som kommer flytta ut, vissa av dom går ju redan hos oss.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 december 2010, 21:26:11 PM
Oj, dessa bilder hade jag missat. Tack! Jo, även ett gäng Maxci-bussar syntes vid Ropsten. Förmodligen är det inte samma lånevagnar hela tiden på Lidingö. Har för mig att 4610 körde på Danderydslinjerna i förra veckan.

Lånevagnarna har varit rätt fasta ändå, men säkerligen tas enstaka tillbaka av sina rättmätiga "ägare" om det krisar.
6681 lämnade aldrig ön, däremot flyttade 6679. 6680 och 81 har varit hos oss sen starten, men ska väl flyttas snart antar jag. Tror dom blev kvar bara för att Solarisarna inte funkade bra.
Volvobussarna vi har haft är 4609-10 och 4626-27.
Höggolvarna är 5222, 5225, 5229 och 5230.
MaxCi har varit 5050, 5078, 5081, 5083 och 5088 om jag minns rätt. Och så vår "egen" 5075 förstås.
MAN minns jag inte nuffrorna på, förutom 7460, 61, 62, 70 och 73.
7474 var ute, försvann men verkar nu vara tillbaka alltså? Hoppas hinna köra den.

Jonas Strömblad

buskörare

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 19 december 2010, 22:43:29 PM
Var ska Solarisarna ta vägen?
/J

Förhoppningsvis långt bort. Frankrike kanske? Nä, jag har ingen aning.

Bussmicke

Oj så många kommentarer i denna tråd.. ;) Vissta ja, det var ju SL i den...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.