Västtrafik linjenumrering

Startat av Anton i Axvall, 18 december 2010, 21:48:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 december 2010, 11:56:24 AM
Ja och olyckligtvis dessutom i samma stråk. Men här skulle jag nog velat ha en rak och tydlig regel som branschen är överens om, som t ex i Storbritannien där endast expressbussoperatörerna och inga lokala/regionala busslinjer använder nummer 7xx eller 8xx. Då hade man sluppit den här typen av krockar i alla fall.

Man är väl på väg lite åt det hållet med att byta till enhetliga serier enligt vissa stråk även om en del serier delas mellan två stråk.

Ungefär till de här serierna ser väl de flesta linjenummer ut att hålla sig i dagsläget:
* 100/200 Göteborg-Borås-Ulricehamn och runt Lidköping.
* 300 Göteborg-Mark-Svenljunga-Tranemo och Falköping-Skövde.
* 400 Göta Älvdalen och Borås-Mark.
* 500 Göteborg-Alingsås-Vårgårda-Herrljunga och Skövde-Mariestad.
* 600 Härryda kommun och Trollhättan/Vänersborg.
* 700 Göteborg-Mölndal-Kungsbacka och Dalsland.
* 800 Bohuslän.
* 900 Tranmo-Ulricehamn-Falköping.


Skall väl säga att siffrorna betyder något. Patrik har svarat på en del.  För att undvika missförstånd så är den tabell som Du skriver en sammanblandning emellan Älvsborgstrafiken och Göteborgs-och Bohus län Trafik AB (GBL) med GL AB.Vi har nämnt vissa linjer. Linje 820 var en kombinerad interregional linje -och interkommunal linje där Sw2ebus körde till Norge och även tog upp regikonalt resande med samma buss. I samband med att det blev delad trafik emellan Swebus och (den regionala trafiken som kördes av )Buss i Väst AB så kom båda företagens linje att ha samma linjenummer. Swebus hade fö använt linje 870 på vissa turer till Strömstad också.
Men det finns sammanblandning där linje 131,231 och 331 en tid var linje på RV40 Göteborg-Jönköping. Observera att linje 900 i och för sig är riktigt men ändå är fel. 900 linjer är nämligen skolbusslinjer i Bohuslän.
Hur skall det annonseras busslinjer då? Jag vet inte om Patrik har någon lösning. Jag minns mycket väl bussen 0463 i Göteborg som nästan alltid haft två ställigt linjenummer och det nu kom en förare som lade märke till att det fanns linjenr i rullen som såg helt nya ut. Föraren fö flyttade senare till Buss i Väst.
Alltså hur vill konsumenterna av resor-resenärerna- ha det med linjenummer. Alltså den ena sidan av saken och så den andra -den som använder sig av statistikproduktionen såsom Tommy Edh och andra.  Går båda uppfattningarna att förena.
Vi har tågnummer likaledes där vissa tåg har femsiffriga nummer vissa dagar.
Alltså Patrik och Olof hur vill Ni att linjenummer skall annonseras?

Olof Lagerkvist

Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
Skall väl säga att siffrorna betyder något. Patrik har svarat på en del.  För att undvika missförstånd så är den tabell som Du skriver en sammanblandning emellan Älvsborgstrafiken och Göteborgs-och Bohus län Trafik AB (GBL) med GL AB.Vi har nämnt vissa linjer. Linje 820 var en kombinerad interregional linje -och interkommunal linje där Sw2ebus körde till Norge och även tog upp regikonalt resande med samma buss. I samband med att det blev delad trafik emellan Swebus och (den regionala trafiken som kördes av )Buss i Väst AB så kom båda företagens linje att ha samma linjenummer. Swebus hade fö använt linje 870 på vissa turer till Strömstad också.

Även om jämförelsen till viss del inte håller tycker jag nog ändå man kan tänka på hur man gjorde i stråket Göteborg-Borås-Jönköping när Swebus-linjen 830 blev den långväga expresslinjen och den tidigare tågbusstrafiken knoppades av till ett uppdrag som Linjebuss skulle utföra som en ny renodlad tågbussslinje. Man gjorde då inte samma misstag som i Bohuslän och gav tågbusslinjen samma linjenummer som den kvarvarande expressbusstrafiken som Swebus körde utan man gav den nya tågbusslinjen nummer 100 istället. Tack för det. Mycket klokt tänkt.

Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
Men det finns sammanblandning där linje 131,231 och 331 en tid var linje på RV40 Göteborg-Jönköping. Observera att

Nu berör vi en annan historisk linjeomnumrering, Älvsborgstrafikens expressatsning under namnet "Komfortbussarna" med nya fräscha bussar och nya linjenummer på hela hundratal i sina respektive stråk. Linje 131 blev 200, 104 blev 400, 207 blev 900 osv (reservation för att jag kan minnas fel avseende någon/några). Det var väl slutet av 80-talet det här, expresslinjen 330 hade bivit 830 redan tidigare. I samband med detta blev det väl egentligen ännu fler nummerseriekrockar med Göteborg/GLAB/Bohus-områdena. Det var bara just precis längs gränsen som ÄLAB brydde sig om att inte krocka med linjenumren, men det var inte särskilt många som passerade gränsen. Borås-Alingsås-Trollhättan var väl ett frekvent undantag och några linjer i Göta Älvdalen samt att några turer på linje 611 väl gick hela vägen Borås-Göteborg gamla rv 40 fram till slutet av 80-talet.


Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
linje 900 i och för sig är riktigt men ändå är fel. 900 linjer är nämligen skolbusslinjer i Bohuslän.

Jo, jag missade en hel del i min tabell, t ex även att 300-serien används i södra Bohuslän.

Citat från: S Svensson skrivet 22 december 2010, 23:23:28 PM
Hur skall det annonseras busslinjer då? Jag vet inte om Patrik har någon lösning. Jag minns mycket väl bussen 0463 i Göteborg som nästan alltid haft två ställigt linjenummer och det nu kom en förare som lade märke till att det fanns linjenr i rullen som såg helt nya ut. Föraren fö flyttade senare till Buss i Väst.
Alltså hur vill konsumenterna av resor-resenärerna- ha det med linjenummer. Alltså den ena sidan av saken och så den andra -den som använder sig av statistikproduktionen såsom Tommy Edh och andra.  Går båda uppfattningarna att förena.
Vi har tågnummer likaledes där vissa tåg har femsiffriga nummer vissa dagar.
Alltså Patrik och Olof hur vill Ni att linjenummer skall annonseras?

Jag tycker nog inte det finns någon självklar anledning till att annonserat och tekniskt linjenummer alltid måste vara samma. Inte heller tågnummer har någon strikt överensstämmelse mellan annonserat och tekniskt och det innebär sällan några praktiska problem.

I egenskap av resenär och konsument av trafikinformationssystemens produkter tycker jag nog bara att jag vill ha enkla linjenummer och en tydlig logik i linjenumreringen och att samma linjenummer används mot mig som resenär i alla sammanhang, dvs skyltat på bussen, på kvittot från biljettmaskinen, på trafikinformationsmonitorn på hållplatsen, i rutan linjenummer på blanketten för resegaranti m m. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att alla linjenummer är unika över hela Västtrafiks område, men det är givetvis önskvärt om man kanske kan sträva efter det på sikt. Linjenumren behöver heller inte vara strikt numeriska, linjenummer som Grön eller 16X är helt okej där det är motiverat att göra så.

I egenskap av tekniker, konsult inom integration företrädelsevis där biljettsystem är inblandade, vill jag istället absolut ha unika linjenummer inom Västtrafik. Det besparar en väldigt massa arbete med speciallösningar som ändå kommer att vara svåra att greppa efter några år i drift. Linjenumren behöver dock inte följa någon bestämd logik men för att inte riskera att man måste specialprogrammera för någon av inblandade applikationer bör linjenumren helst enbart innehålla siffror och inte vara orimligt långa.

Så, nej, för min del är inte kraven riktigt förenliga och jag ser inte heller det som något större problem.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-