Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö

Startat av Börje, 16 december 2010, 22:59:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 16 december 2010, 23:52:12 PM
Inte en enda B9S i den listan. Frågan är om ledvagnarna från MAN och Scania är bättre vintervagnar än B9S.

Ojojojojoj, vilket ljuv musik detta var! Bättre start på helgen kunde man ju knappt ha fått!!!!  :D
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Leo

Vågar man hoppas på att de 10 st Volvo blir nya 8900?

Fredde

Citat från: Leo skrivet 17 december 2010, 18:41:47 PM
Vågar man hoppas på att de 10 st Volvo blir nya 8900?

Troligen ja, den ska väl ersätta 8500 fullt ut under våren 2011?

Marc

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 09:53:00 AM
Att MAN skulle ta fram en lågentreledbuss för den ytterst begränsade svenska marknaden är knappast troligt ...
Säker?
Det har funnits långt gångna planer att ta fram just en sådan lågentrébuss för vår marknad.  ;)

homer

38 ledbussar med svansmotor har man beställt, men borde dem inte lägga in en order på en egen tungbergare också? för de lär nog behövas... :P :P :P

Leo

Vore kul med en lista över vilka bussar som skall köpas in till Huddinge/Botkyrka/Söderort.

Bara det inte blir Scania OmniLink boggi på 172...  Då tror jag mer på MAN 18,7 meters kanske?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 20:50:17 PM
Ja det betyder att SL har förhandlat om inköp av ett stort antal dylika antar jag, eftersom det inte finns någon större marknad utanför SL området med något enstaka undantag.

MB tog ju som bekant fram en lågentreversion av den tvåaxliga Citaron mot en stor order så det är säkert möjligt om nu SL går in och köper typ 100+ sådana MAN, isf kan man nog räkna med den modellen i såväl Söderort/Botkyrka som i en del andra avtal.

Men att ta fram modellen enbart för en så här liten order tror jag intes ens MAN gör

Hur ser det ut utanför rikets gränser? Är det vara vi som kör med lågentré på landsbygden och i förorten, och hur uppfyller man då EU:s handikappkrav utanför ren stadsbusstrafik där man inte har låggolv i hela bussen?

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 20:50:17 PM
Ja det betyder att SL har förhandlat om inköp av ett stort antal dylika antar jag, eftersom det inte finns någon större marknad utanför SL området med något enstaka undantag.

MB tog ju som bekant fram en lågentreversion av den tvåaxliga Citaron mot en stor order så det är säkert möjligt om nu SL går in och köper typ 100+ sådana MAN, isf kan man nog räkna med den modellen i såväl Söderort/Botkyrka som i en del andra avtal.

Men att ta fram modellen enbart för en så här liten order tror jag intes ens MAN gör
Och problemet som jag förstått det är att man ju snarare gått åt andra hållet. Visserligen hjälper man till att finansiera miljövagnarna, men det är allt utföraren som får bestämma vilket märke och modell man ska köpa in. Ser vi trenden nu med Tyresö etc så går man ju i hela SL-området ifrån ledbussar, annat än i tätortstrafik, just för att det inte finns något skäl att köra bussar som inte tar fler sitttande passagerare när man ändå har sittplatsgaranti. Därför vore det mycket konstigt om SL gick och styrde upp detta. Det är faktiskt i ganska få trafikområden där det är speciellt lämpligt med lågentréledbussar. Däremot har man väl haft lite drömmar om en BRT-lösning, men då nöjer man sig knappast med 18-metersvagnar.

Även för det nya Huddinge/Botkyrka/Söderort tror jag nog vi kommer få se att man köpt in ett antal av de ovan nämnda Manledbussarna i låggolvsvariant (säkerligen är 28 en del av en större beställning som man beställt - är på rak arm osäker på var 18 metersgränsen för Stockholm går - vilket förvisso kan vara att det är den något kortare varianten som är aktuell). Det är ju få linjer även inom det området där man egentligen har något intresse av att köra med regionalledbussar. Så det är klart om Neoplan tror sig kunna konkurrera med att skapa en lågentréledbuss så får de nog ha väldigt liten marginal på dem, för någon större marknad i SL-området kan jag inte se att det skulle finnas. Särskilt inte som det finns så många trängelbussar som nästan täcker det behovet för hela länet. Men det är möjligt att man sagt detta utan att känna till marknaden och hur den förändrats de senaste åren.

Edit:18.75 är väl den gräns som SL får dispens för och borde gälla i hela området - alltså även där man har tillstånd i Söderort. Enligt avtalet för N/V måste man köra med låggolv (alltså inte lågentré) på de vagnar som inte går i över 70 km annat än undantagsvis, vilket förklarar att man behöver låggolvsmanar...

Nico

Citat från: Ersa skrivet 17 december 2010, 21:14:48 PM
Hur ser det ut utanför rikets gränser? Är det vara vi som kör med lågentré på landsbygden och i förorten, och hur uppfyller man då EU:s handikappkrav utanför ren stadsbusstrafik där man inte har låggolv i hela bussen?

EU:s krav handlar väl bara om tillgänglighet och inget annat som jag förstått det. I så fall går det ju att lösa på andra vis än strikt enbart med lågentré/låggolv. T.ex. då med hjälp av handikappramper, liftar, extra breda insteg med ordentliga handtag/ledstänger osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gabi94

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 09:53:00 AM
SL har redan tidigare accepterat låggolv på linjer som delvis går på motorväg, typ 749.
Att MAN skulle ta fram en lågentreledbuss för den ytterst begränsade svenska marknaden är knappast troligt, ledbussar är ju på tillbakagång annat än i tätortstrafik och då eftersträvar man lågt golv

Menar du 748 eller 749?

Ersa

Citat från: Nico skrivet 17 december 2010, 21:18:53 PM
EU:s krav handlar väl bara om tillgänglighet och inget annat som jag förstått det. I så fall går det ju att lösa på andra vis än strikt enbart med lågentré/låggolv. T.ex. då med hjälp av handikappramper, liftar, extra breda insteg med ordentliga handtag/ledstänger osv.

Med tanke på att begreppet lågentré nästan verkar saknas helt utanför Sverige är jag lite nyfiken på hur det fungerar i andra EU-länder. Är det rent låggolv i alla städer och normalgolv med lyft på landsbygden i t.ex Frankrike och Tyskland? Danskarna har ju länge kört med normalgolv + bakplattform, men det verkade inte fungera här i landet där lågentré verkar blivit en slags "lag" på landsbygden.

Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 17 december 2010, 17:48:42 PM
Hur vanligt är det med regionalutrustade låggolvsledbussar? Nobina har väl några dito MAN i Södertälje, men annars?

Kallhäll har ett gäng dylika fordon.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Gabi94

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 december 2010, 23:40:38 PM

Är det inte Nobina 6560-6568 det är låggolvsled, fast på 6568 så har dom rivit ner alla gardiner förrutom ett.

Fredde

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 december 2010, 23:40:38 PM

Okej, men dessa är väl inte Regionalvagnar? Trodde Kallhäll bara hade kortvagnar med gardiner...

Citat från: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:46:14 PM
Är det inte Nobina 6560-6568 det är låggolvsled, fast på 6568 så har dom rivit ner alla gardiner förrutom ett.

Jo vill minnas att det går en gräns vid 6560...

Gabi94

Citat från: Fredde_J skrivet 17 december 2010, 23:52:41 PM
Okej, men dessa är väl inte Regionalvagnar? Trodde Kallhäll bara hade kortvagnar med gardiner...

Jo vill minnas att det går en gräns vid 6560...

Vilken gräns?