SL H43 4574 och H44 4587

Startat av Mikael T Nilsson, 09 december 2010, 11:17:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två gamla bilder på Hägglundsledvagnar i SL-trafik. H43 4574 var ursprungligen en flygbuss med dörrställning 1-0+1-0. Vid fotitillfället hade den restaurerats och fått en mitt-dörr samt nya bladdörrar och ny stolklädsel. Enligt mina anteckningar har bussen varit stationerad i Norrtälje och Täby. Vid fototillfället tillhörde den Täby och skulle snart köra vidare på dåvarande  Djursholmslinje 606.



H44 4587 var en av de H44:or som fick behålla originaldörrarna fram till dess den slopades. Det var en av Råstas äldsta H44:or i trafik vid fototillfället. Även systervagn 4586 var i trafik samma dag. Bakom syns H43 4600 på linje 514.

Alla nämnda bussar i detta inlägg var av årsmodell 1971.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Tack för trevliga bilder! 4587 blev bland de sista Hägglundslesvagnarna i trafik hos SL, gick i trafik i Råsta åtminstone till hösten 1990. Båda bussarna exporterades senare, 4574 till Nederländerna och 4587 till Portugal.

Hälsningar

Christian B

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 09 december 2010, 16:28:14 PM
Tack för trevliga bilder! 4587 blev bland de sista Hägglundslesvagnarna i trafik hos SL, gick i trafik i Råsta åtminstone till hösten 1990. Båda bussarna exporterades senare, 4574 till Nederländerna och 4587 till Portugal.

Hälsningar

Christian B

Hej,

Roligt att du uppskattade bilderna. Och tack för kompletterande uppgifter. Var det inte 4574 som senare användes av ett "racing-stall" som verkstadsfordon?


Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2010, 16:54:35 PM
4574 fick inte ny stolsklädsel utan i princip ny inredning av linjetyp (Arlandastolar urspr), bussen var ett av proven för livstidsförlängning som genomfördes, till förarnas lycka fick den inga efterföljare

Just, det, så var det. Syskonvagnarna i Täby (H43) 4572-73 & 75 behöll originalutförande tills de slopades. De hade bl a Arlandastolar och vit Arlandadekor på långsidorna.

Genomförde inte SL fler försök med livstidsförlängning? Har en notering om att CR76:or på Lidingö (77xx-serien) blev restaurerade kring 1982.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Hej,

har en uppgift om att 4574, 4600 och 4602-04 exporterades till Nederländerna 1989. Tror att 4589 blev någon form av partybuss i Sverige. Det stämmer att en Scania CR76 på Lidingö, H66 7760 totalrenoverades 1982 (samtidigt som flera systervagnar skrotades t.ex 7758 och 7762). 7760 blev dock ensam kvar på Lidingö, men försvann redan 1984.

Hälsningar

Christian B

Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 10 december 2010, 09:33:14 AM
Hej,

har en uppgift om att 4574, 4600 och 4602-04 exporterades till Nederländerna 1989. Tror att 4589 blev någon form av partybuss i Sverige. Det stämmer att en Scania CR76 på Lidingö, H66 7760 totalrenoverades 1982 (samtidigt som flera systervagnar skrotades t.ex 7758 och 7762). 7760 blev dock ensam kvar på Lidingö, men försvann redan 1984.

Hälsningar

Christian B

Tack för dessa uppgifter! Då blev det alltså inget större projekt av livstidsförlängningen av SL-bussar under 80-talet.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2010, 10:36:01 AM
En H49 togs också ut för helrenovering

Intressant! Jag funderar på om inte även H43 4600, 4602-4609 ingick i livstidsförlängningen. De fick ju ny mittdörr och nya bladdörrar och lackerades om kring 1986. I och för sig fick de inte ny interiör.

Eller fick de kanske en extradörr av den anledningen att de överfördes från Arlandatrafiken till vanlig linjetrafik i Råsta i samband med att de nya Arlandabussarna litt.  H42 levererades?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost

Det är riktigt att även 4600-4609 rustades med skivdörrar, och ny lack. 4601 slopades dock i januari/februari 1987, efter en mindre kollision, med frontskador som följd.

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 10 december 2010, 16:31:02 PM
Det är riktigt att även 4600-4609 rustades med skivdörrar, och ny lack. 4601 slopades dock i januari/februari 1987, efter en mindre kollision, med frontskador som följd.

/Peter



Aha, även 4601 hann få nya dörrar. Det visste jag inte. Här är en bild på vagnen, tagen 1986.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2010, 16:42:39 PM
Tanken var ju att 4574 skulle få en liknande "Råstaombyggnad" men då beslutades det om en betydligt mer omfattande satsning just på denna vagn, problemet var att dessa bussar redan i mitten på -80 talet var hopplöst omoderna och erbjöd inte nån eftersträvansvärd arbetsmiljö, efter ombyggnaden kom som jag minns 4574 att sättas in i den tunga trafiken runt Täby-Vallentuna-Danderyd och det var kanske inte rätt plats, innan ombyggnaden gick bussen oftast runt på Roslagslinjerna och i "Berga"
När det sedan beslutades om en mkt stor beställning av en modiferad H24 med starkare motor föll sannolikt ombyggnadsplanerna i glömska för att aldrig tas upp igen.

Bussarbeten i Arvika som gjorde en hel del jobb åt SL köpte på eget initiativ in ett antal övertaliga bussar och försökte sälja livstidsförlängda sådana vidare, detta projekt gick snabbt i graven då LHM tog fram strikta ålderskrav.

Intressanta uppgifter! De sista levnadsåren var det vanligare med H43/H44 i Åkersberga- och Roslagstrafiken och på högtrafiklinjer kring Danderyd/Täby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.