Mercedes i Väranmo 1972, nu med bidrag från Peter Ödéns bildskatt

Startat av Bengt H, 06 december 2010, 20:24:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Såvitt jag vet fanns det en Mercedesbuss i stadstrafiksutförande i Värnamo, F 620, sedemera DUS 500.

Jag hittade en bild i mina gömmor och medan jag höll på med att leta, kom ett mejl från Peter Ödén med två bidrag ur hans bildskatt. Därmed kan vi se bussen ur olika vinkar och dessutom i färg!

Först Peters två bilder från tidigt 70-tal, järnvägsstationen/busstationen i Värnamo

Sedan en bild från Kyrktorget i Värnamo, juli 1972

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt H skrivet 06 december 2010, 20:24:33 PM
Såvitt jag vet fanns det en Mercedesbuss i stadstrafiksutförande i Värnamo, F 620, sedemera DUS 500.

Widerqvist i Värnamo körde på 1980-talet också en Mercedes O305 med regnr ADS771 och inventarienummer 25 i stadstrafiken
Bussen fanns kvar 1990 och bild kommer när jag hunnit dit i min diabildsserie.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Så där såg det inte ut i Värnamo i lördags, tyvärr. Det intressantaste var en Kronobergslackad Vega. Suck! Tack för bilder från stadstrafik i mindre städer, det är inte alltför vanligt.

M.v.h.
Ola

Sven W

Hej

ADS771 finns med i den aktuella tråden om Motala som en av de tre O305 man hade där. Den kom sedan till Linköpings stadstrafik, inv nr 137. Många vagnar från Linköping hamnade senare i Värnamo, så även denna. Ordningen borde alltså vara Motala till Linköping till Värnamo.

SBH anger endast Philipsson som ägare.

Hälsningar
Sven

Mats Karlsson

Citat från: Sven W skrivet 07 december 2010, 10:26:43 AM
Hej

ADS771 finns med i den aktuella tråden om Motala som en av de tre O305 man hade där. Den kom sedan till Linköpings stadstrafik, inv nr 137. Många vagnar från Linköping hamnade senare i Värnamo, så även denna. Ordningen borde alltså vara Motala till Linköping till Värnamo.

SBH anger endast Philipsson som ägare.

Hälsningar
Sven
ADS771 ägdes enligt uppgift aldrig av Motala Stadstrafik, utan den hyrdes från Philipsons.