Saxat från SL störningar

Startat av HB, 28 november 2010, 12:30:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HB

"Roslagsbanan Näsbyparkslinjen 29: Avgång ersatt med buss
Näsbypark - Stockholms östra kl 0:07 ersatt med buss 2010-11-29 på grund av personal.
Inskrivet: 2010-11-27 16:45"

Det är tur det finns bussar  :)

Karsten

Det saknas visst en del av orsaksordet, "personalbrist" ska det nog stå.  ;)

Tur att Roslagsbanan inte går i Södertörn, för där går det inga bussar alls i dag. Tur att det finns tåg....

I det här fallet gick det visst ingen ersättningsbuss:

"Buss 444: Inställd avgång
Slussen - Nämdöstigen kl 10:06 är inställd 2010-11-28 på grund av personalbrist."

HB

Citat från: Karsten skrivet 28 november 2010, 12:54:49 PM
Det saknas visst en del av orsaksordet, "personalbrist" ska det nog stå.  ;)

Tur att Roslagsbanan inte går i Södertörn, för där går det inga bussar alls i dag. Tur att det finns tåg....

I det här fallet gick det visst ingen ersättningsbuss:

"Buss 444: Inställd avgång
Slussen - Nämdöstigen kl 10:06 är inställd 2010-11-28 på grund av personalbrist."

Och personalbrist på en enskild avgång är känd 2 dagar i förväg vid Roslagsbanan?

JDS

Citat från: HB skrivet 28 november 2010, 15:15:36 PM
Och personalbrist på en enskild avgång är känd 2 dagar i förväg vid Roslagsbanan?

Är det inte snarare ungefär så här: Det är personalbrist, och personalbristens omfattning är känd i förväg (t ex många sjuka och dåliga utsikter att få fram ersättare). Därför har man redan i förväg beslutat vilka avgångar som skall ställas in och anordnat ersättningstrafik, för att ge bättre service till trafikanterna.

Det kanske kommer som en total överraskning för er som jobbar med busstrafik och alltid löser alla problem i sista minuten  ;), men det är faktiskt inte omänskligt att vara förutseende  :D

Björn Forslund

Tågen på Södertörn är tyvärr inte  mycket att hurra för. I fredags, på hemvägen, en timme sent pga "ett flertal vagnfel". Och då var det ingen snö, men ganska kallt.  Idag går det på kryckor pga "växelfel vid Ösmo". Blir spännande att åka till jobbet imorgon, efter 50 cm snö. Kanske lika bra att beställa taxi eller ta SUV:en på SL bekostnad?

HB

Citat från: JDS skrivet 28 november 2010, 15:23:47 PM
Är det inte snarare ungefär så här: Det är personalbrist, och personalbristens omfattning är känd i förväg (t ex många sjuka och dåliga utsikter att få fram ersättare). Därför har man redan i förväg beslutat vilka avgångar som skall ställas in och anordnat ersättningstrafik, för att ge bättre service till trafikanterna.

Det kanske kommer som en total överraskning för er som jobbar med busstrafik och alltid löser alla problem i sista minuten  ;), men det är faktiskt inte omänskligt att vara förutseende  :D

Syftet med mitt inlägg var inte att kasta skit på något trafikföretag utan mera visa på hur en information kan se rolig ut när man "i stridens hetta" glömt en del av ett ord eller liknande.

JDS

Citat från: HB skrivet 28 november 2010, 16:19:31 PM
Syftet med mitt inlägg var inte att kasta skit på något trafikföretag utan mera visa på hur en information kan se rolig ut när man "i stridens hetta" glömt en del av ett ord eller liknande.

Det första ja, men i det andra inlägget (det som jag svarade på) ställde du ju faktiskt en fråga och då skrev jag ett tänkbart svar - det första som poppade upp, det behöver ju inte alls vara sant! Det kan ju vara RB som har blivit snurriga också  :D

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 november 2010, 16:55:11 PM
Ja det är ju mindre sannolikt att man två dagar innan vet att det kommer att uppstå en personalbrist i Näsby Park efter midnatt, det vore ju egendomligt om man hade ett planerat personalbyte där ute och den andra orsaken är ju om föraren blir hastigt sjuk eller tidigare under dagen råkat ur för något som gör att han tidsmässigt måste lämna tåget ute "i skogen" vid midnatt.

Någonting säger mig att det rör sig om en eller annan felinmatning (t ex fel datum), men så himla märkvärdigt är det väl inte om man ställer in ett varv?

Karsten

Härligt att se er spekulera och egentligen komma fram till det som så lätt händer i SL:s standardiserade störningsinformationssystem. Det inställda tågparet är alltså 286 23:40 Öst-Nbp med retur som 287 00:07 Nbp-Öst, och det gäller natten till idag och orsaken är personalbrist. Troligtvis är inte aktuell störningsinformatör tillräckligt bra kompis med störningshanterarsystemet, de har uppenbarligen inte samma uppfattning om hur datumgränser ska hanteras... 

Karsten

Citat från: HB skrivet 28 november 2010, 15:15:36 PM

Det skulle den iofs kunna vara, men i det här fallet var det datumfel enligt mitt svar ovan. Tiden 16:45 tyder på att personalfördelaren (som slutar 17:00) passade på att sammanställa det som behövde ställas in (jag tror det rörde sig om två eller tre varv på Parklinjen under kvällen) så den ensamtjänstgörande nattrafikledaren skulle slippa göra det akut.

Karsten

Buss 555: Inställt byte
Buss 555 från Finnsta kl 11:33 mot Klövtorpsvägen väntar inte in buss X från Y kl 1145 på grund av tekniskt fel.
Buss 555 från Finnsta kl 11:33 mot Klövtorpsvägen väntar inte in buss X från Y kl 1145 på grund av tekniskt fel. Inskrivet: 2010-12-05 12:48

En ny favorit i störningshanterarvärlden.  :)