SS H16 - en färgglad med förlängd livslängd

Startat av Gunnar D, 15 november 2010, 17:31:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det finns en artikel om bussen i SoB 10/62 med bild i s/v men jag tror den är grön där.
Kunskapsmassan i Forumet kan knappast överskattas!

Mvh Gunnar

Mr H

Apropå grön ja, några av SS Capitoler H21/H22 blev ju kvar i landet. Det har påståtts att en vagn var vagn 5395 som användes av en optiker knuten till SL för synundersökningar. Denna vagn skall ha lackats....grön! Någon som vet mer om detta och kanske t.o.m har en bild på bussen i drift för sin nya ägare. (Jag har hört folk som påstått sig ha bilder på bussen bl.a utanför SL HQ på Tegnérgatan men jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang det har sagts och vem som har sagt det!)

Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 23 november 2010, 12:25:07 PM
Apropå grön ja, några av SS Capitoler H21/H22 blev ju kvar i landet. Det har påståtts att en vagn var vagn 5395 som användes av en optiker knuten till SL för synundersökningar. Denna vagn skall ha lackats....grön! Någon som vet mer om detta och kanske t.o.m har en bild på bussen i drift för sin nya ägare. (Jag har hört folk som påstått sig ha bilder på bussen bl.a utanför SL HQ på Tegnérgatan men jag kommer inte ihåg i vilket sammanhang det har sagts och vem som har sagt det!)
Mr H

Hej!

Jag har i samlingarna en bild på en H21/H22 fotograferad inne i Hornsbergshallen,
sidovy från dörrsidan med tvåradig text nedanför sidofönstren: "Hörselservice - CA Tegnér AB Stockholm".
Vagnen ser dock mer blå ut än grön. Regnumret framgår inte pga bildvinkeln, men på baksidan finns påskrivet 75395!
Taket är grått som det blev vid de senare revisionerna.
Bilden är emellertid inte min egen, men fotografen kanske läser här och känner igen beskrivningen av motivet.

mvh K R

Mr H

Intressant!

Är det så att fotografen möjligtvis jobbar på Waxholmsbolaget, jag kommer ihåg nu att det var han som nämnde det? Han är aldrig omöjlig men visst ska man fråga först. Jag har tydligen blandat ihop syn och hörsel, blått och grönt och inte minst ägarnamnet med Tegnérgatan men ett vagnsnummer misstar man sig aldrig på! ;D ;D ;D

Den bilden vore ofantligt kul att se! När kan den vara tagen? Det sägs att Capitolen sedan stog uppställd vid ett åkeri i Albano men sedan försvann den och ingen har vetat hur. Kanske man skulle göra ett hörseltest? ;D ;D ;D

Jag vet sedan förut att det är konstigheter i exportpappren för SS H21. Skulle vara intressant att få veta vad registren säger om A75395! Det är klart har den använts en kort tid i Sverige i högertrafiken skulle den förstås teoretiskt kunnat gått iväg ändå. Eller...?

Mr H

Max W

Citat från: Mr H skrivet 24 november 2010, 09:08:07 AM
Intressant!

Är det så att fotografen möjligtvis jobbar på Waxholmsbolaget, jag kommer ihåg nu att det var han som nämnde det? Han är aldrig omöjlig men visst ska man fråga först. Jag har tydligen blandat ihop syn och hörsel, blått och grönt
Mr H
Lite yrvaket efter middagsluren undrar jag om Du Mr H menar min kompis fotografen som gällde bilder på SS H16 B915 på Trafikminnen.se. Om så är fallet är svaret Nej. Han har inte jobbat på Waxholmsbolaget. Han har jobbat på ett företag, vars namn jag med ålderns rätt glömt, men det ligger i Kramfors kommun.
/Max

Mr H

Hej Max!

Nej det här är en annan kille som bl.a även har kört såväl buss som tåg på Lidingö!

Hälsn
Mr H

Ola Almquist

Norrbackainstitutet visste jag inte så mycket om, men det finns en fin hemsida tillhörande en vänförening.

Bussen finns med på bild: http://www.norrbacka-eh.se/?q=node/541

M.v.h.
Ola

Gunnar D

Citat från: Ola Almquist skrivet 07 december 2010, 16:38:16 PM
Norrbackainstitutet visste jag inte så mycket om, men det finns en fin hemsida tillhörande en vänförening.

Bussen finns med på bild: http://www.norrbacka-eh.se/?q=node/541

M.v.h.
Ola

Trevligt!
Den verkar vara grönlackad på denna bild!
Mvh Gunnar

bilomnibussen

Extra plus i cyklistbilden: En trevlig Chevrolet picup från ca 1945-46 med vattenfallsgrill och allt.
Mvh Jan G