Hägglundare på bortaplan

Startat av Bengt H, 14 november 2010, 22:59:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Då uppstår frågor runt Kungsörs Trafik AB. Jag har för mig, utan att se efter att det i fornhistorien figurerar någon Hjalmar Johansson, senare en bror? till Bertil Gustafsson som drev Stora Sundby Trafik AB. Detta är något diffusa minnen. Frågan är vem som ägde företaget under den blå/beige eran.
Mvh Jan G

Silo

/TS

Erling Norberg

Det stämmer att det var en bror till Bertil Gustafsson som ägde Kungsörs Trafik AB. Han hette Einar Gustafsson. Vet ej hur länge han var verksam i företaget, men jag körde några gånger i slutet av 70-talet turen Kungsör - Katrineholm. Fick jobbet av Nils-Bertil Gustafsson som var son till Bertil Gustafsson. Jobbade då som extraförare åt Stora Sundby Trafik AB.

Om det är någon som har fler bilder på Kungsörsbussar eller St.Sundbybussar så lägg gärna ut dem. Jag tänkte aldrig på att fotografera bussarna jag körde.

Mats Karlsson

Citat från: Hagglunds skrivet 16 november 2010, 21:25:45 PM
Verkar vara en av de större bussarna som fanns på den tiden för de flesta jag sett har väl varit aningen kortare?
Den här bussen är byggd på ett Scania-Vabis BF62-chassi, vilket var en vanlig chassilängd på den tiden, när det gällde bussar med insteget framför framaxeln. Om den hade varit byggd på BF63-chassiet så hade den varit ytterligare en dryg halvmeter längre! Sådana bussar brukade kallas "långskorpor", eftersom de ansågs väldigt långa. Med dagens mått mätt var det dock inte någon imponernade längd, bara drygt 12 m över kofångarna. Det var nog den låga höjden hos dåtidens bussar (knappt 3 m) som gjorde att de såg långa ut.

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 november 2010, 06:47:49 AM
Den här bussen är byggd på ett Scania-Vabis BF62-chassi, vilket var en vanlig chassilängd på den tiden, när det gällde bussar med insteget framför framaxeln. Om den hade varit byggd på BF63-chassiet så hade den varit ytterligare en dryg halvmeter längre! Sådana bussar brukade kallas "långskorpor", eftersom de ansågs väldigt långa. Med dagens mått mätt var det dock inte någon imponernade längd, bara drygt 12 m över kofångarna. Det var nog den låga höjden hos dåtidens bussar (knappt 3 m) som gjorde att de såg långa ut.

Samma sak med Metropolen. I ensamt majestät ser den väldigt imponerande ut än idag, men kör en vanlig modern tvåaxlig landsvägsbuss av idag upp bredvid, krymper 50-talaren betänkligt i storlek i jämförelse. Både bredd och höjd har ju ökat sedan 50-talet.