Fråga om Grönlunds bussar

Startat av Niklas Bygdestam, 02 november 2010, 17:24:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Såg idag en Carrus Star hos Grönlunds trafikskola. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att skriva upp regnumret och jag har glömt bort vad det var för regnummer. Bussen sågs i alla fall här i Uppsala ca 15.00

Hur länge har Grönlunds haft Carrus Star? Jag har tidigare inte sett just den modellen hos just Grönlunds. Fast bussen kan gott och väl funnits länge där och jag kan ju bara ha missat det tidigare

Kanske någon vet något om bussen förflutna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Har ej regnr i huvudet men det är en Star 602 som har varit från början hos Far I Buss, Falun. Om det är nån emellan föregående ågaren BusBrothers vet jag ej.

Grönlunds har dessutom en Berkhof Axial 70 rullandes i Uppsala.

//Niclas

Peter Öden

Hej !

Grönlunds Trafikskola i Solna blev reg.ägare på BTM 936 2010-03-26.
Bussen är en B 12.61B från 1997.

Mvh Peter Ö

Niclas Rosenius

Citat från: Peter Öden skrivet 02 november 2010, 20:35:55 PM
Hej !

Grönlunds Trafikskola i Solna blev reg.ägare på BTM 936 2010-03-26.
Bussen är en B 12.61B från 1997.

Mvh Peter Ö

Detta regnr känns igen när man ser det.

//Niclas

Ersa

Grönlunds har rätt nyligen lackat om flera av sina begagnade Uppsalaplacerade bussar i vitt och monterat stora Grönlundsdekaler över sidorutorna. För några få månader sen var de i alla möjliga f.d. firmafärger, men nu är det enhetligt och snyggt. :)

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2010, 01:34:39 AM
Grönlunds har rätt nyligen lackat om flera av sina begagnade Uppsalaplacerade bussar i vitt och monterat stora Grönlundsdekaler över sidorutorna. För några få månader sen var de i alla möjliga f.d. firmafärger, men nu är det enhetligt och snyggt. :)

Frågan är om dom är lackade eller stripade.

//Niclas

Matte

Och Grönlunds i Västerhaninge har en gamal Scania Ajokki. Ser inte fin ut den bussen men den varkar funka bra fortfarande den bussen.

Niklas Bygdestam

Regnumret BTM 936 känns väldigt bekant så jag är nästan säker på att det var den bussen jag såg. Och den var lackad i vitt och såg riktigt fräsch ut. Troligen rätt nylackad. Dessutom hade den precis som Ersa bekriver stora Grönlundsdekaler över sidorutorna. Bussen gick helt efter Grönlunds design och passade snyggt ihop med bland annat deras lastbilar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej

Jag som trodde att Grönlunds bara fanns i Uppsala, men ack vad bedrog mig på hur många orter finns Grönlunds?

mvh Stefan P

mil

Citat från: Stefan P skrivet 03 november 2010, 18:56:00 PM
Hej

Jag som trodde att Grönlunds bara fanns i Uppsala, men ack vad bedrog mig på hur många orter finns Grönlunds?

mvh Stefan P

finns i Örebro bland annat  det lättaste sättet var ju enkelt att besöka deras hemsida www.gronlunds.se och där finner man 9 stycken orter