Dubbeldäckare i Skåne?

Startat av Peter L, 30 oktober 2010, 22:23:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Bara en liten fundering nu när dubbeldäckare verkare uppleva en "renässans" och göra entré på bred front i både Väster- och Östergötland. Skånetrafiken och Swebus provade som bekant 4 (?) Neoplan-dubbeldäckare på linje 146 mellan Malmö och Trellborg på 90-talet vilket inte verkade falla väl ut, men skulle det kunna vara aktuellt igen de närmaste åren med diverse trafikutökningar och redan idag väldigt täta avgångar? Förutsätter då att ledvagnar även fortsättningsvis inte lär vara aktuellt på Pendel-konceptet.

Jan

Det var Länsttrafiken Malmöhus som provade 3 bussar. Då pendeltrafiken har täta avgångar räcker det väl med boggibussar för att klara trafiken, något undantag finns och då kör fst buss.
I branschen i 40 år

Omnilasse

Citat från: Peter L skrivet 30 oktober 2010, 22:23:50 PM
Bara en liten fundering nu när dubbeldäckare verkare uppleva en "renässans" och göra entré på bred front i både Väster- och Östergötland. Skånetrafiken och Swebus provade som bekant 4 (?) Neoplan-dubbeldäckare på linje 146 mellan Malmö och Trellborg på 90-talet vilket inte verkade falla väl ut, men skulle det kunna vara aktuellt igen de närmaste åren med diverse trafikutökningar och redan idag väldigt täta avgångar? Förutsätter då att ledvagnar även fortsättningsvis inte lär vara aktuellt på Pendel-konceptet.
Problemet är väl att det som är bäst för att öka antalet resande, är att ha mindre bussar - istället för större. Det vill säga en hög turtäthet är A och O. 146 har lite för dålig turtäthet utanför högtrafik, för att kunna spara in några omlopp där. Som jag ser det skulle man i högtrafik kunna spara 2-3 omlopp med dubbeldäckare. Samtidigt som det väl krävs kanske 20 omlopp på linjen. Med tanke på att dubbeldäckare kostar minst ca 500 000 mer än en vanlig boggiebuss i inköp - inser man att inköpskostnaderna för nya dubbeldäckare åtminstone motsvarar kostnaden för 2-3 omlopp, och därtill kommer då de högre driftkostnaderna. Möjligen skulle man väl dock kunna hitta optimerade lösningar för att köra några enstaka turer med dubbeldäckare (men det kräver egentligen att man kan ersätta två turer med en).

Peter L

Visst var det Länstrafiken Malmöhus eftersom det var början på 90-talet. Går tiden verkligen så snabbt, märkligt...  ;)

Jag instämmer helt i att turtätheten är det viktigaste, men jag såg framför mig ett scenario där Pendel-bussarna på linje 100 och 146 går var femte minut med tillhörande förstärkningar. Nu slår det mig att linje 171 redan har det så idag... Alltså, var går gränsen för rimlig turtäthet utan att bussarna stockar sig och när skulle kapaciteten per buss bli ett problem? Med tillräckligt många förstärkningsomlopp finns det kanske möjligheter att spara några kronor med större bussar i rusningstid.

Å andra sidan kanske tågen har börjat rulla igen när läget blir akut. Bara genom att ta bort biljetthanteringen på bussarna finns mycket tid att spara vilket gör det möjligt att öka turtätheten.

Omnilasse

Citat från: Peter L skrivet 02 november 2010, 12:05:36 PM
Visst var det Länstrafiken Malmöhus eftersom det var början på 90-talet. Går tiden verkligen så snabbt, märkligt...  ;)

Jag instämmer helt i att turtätheten är det viktigaste, men jag såg framför mig ett scenario där Pendel-bussarna på linje 100 och 146 går var femte minut med tillhörande förstärkningar. Nu slår det mig att linje 171 redan har det så idag... Alltså, var går gränsen för rimlig turtäthet utan att bussarna stockar sig och när skulle kapaciteten per buss bli ett problem? Med tillräckligt många förstärkningsomlopp finns det kanske möjligheter att spara några kronor med större bussar i rusningstid.

Å andra sidan kanske tågen har börjat rulla igen när läget blir akut. Bara genom att ta bort biljetthanteringen på bussarna finns mycket tid att spara vilket gör det möjligt att öka turtätheten.
Att minska ned till 7,5 minuterstrafik bör ju inte vara något problem i högtrafik - det påverkar inte resandetalet för en regionlinje. Problemet är snarare att bussarna går i halvtimmes och t.o.m. timmestrafik utanför högtrafiken. Det är alltså ganska få turer som ska bekosta en rätt stor investering för att sedan ha överkapacitet under resterande delen av dagen. Därav problemet. Nu vet jag förvisso inte hur mycket förstärkning som är insatt så det är möjligt att fler omlopp skulle kunna sparas in. Man kan ju förstås också tänka sig att bara köra dubbeldäckare i högtrafik - och då kan det ju räcka bättre (vilket dock kräver att trafikminskningen är så pass stor i övriga paketet att boggibussarna räcker till för trafiken). En uppskattning av driftkostnaderna för en dubbeldäckare kontra boggibuss ligger nog iaf uppsakttningsvis på ca 3 kronor mer per kilometer (ökade bränsle/underhålls och leasingskostnader), kan man då bara minska trafikutbudet marginellt, så blir det förstås en ökad driftkostnad. Vill man satsa på att öka resandet, är det ju snarare att införa 20-minuters eller kvartstrafik när det är 30-minuterstrafik idag som ger bäst resultat. Vill man spara pengar och en utökning egentligen skulle behövas i lågtrafik, ja då kan det ju vara bra att börja köra med dubbeldäckare - men då får man säkert inte samma positiva resandeutveckling som en utökad trafik hade gett.

Lusan

Hur många fler resenärer får man egentligen med en Dubbeldäckare? De tar väl ca 68 pers? En Expressbuss tar 56-58 pers. Så 10 personer mer låter som en dyr investering. Dubbeldäckare i Skåne är väl inget jag skulle se fram emot att köra när det blåser.....  Har ju hänt att man har varit nere i runt 60km/h med Expressbuss för att inte blåsa av vägen just när det är mycket kastvindar. Köra en dubbeldäckare då.... nej, jag skulle inte vilja det.

SimonB

Vad hände med ledbussarna? De har försvunnit mer och mer i regiontrafiken. En 18-20 meter lång ledbuss tar ju de facto fler resenärer än en 15 m lång boggiebuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lusan skrivet 04 november 2010, 14:17:43 PM
Hur många fler resenärer får man egentligen med en Dubbeldäckare? De tar väl ca 68 pers? En Expressbuss tar 56-58 pers. Så 10 personer mer låter som en dyr investering. Dubbeldäckare i Skåne är väl inget jag skulle se fram emot att köra när det blåser.....  Har ju hänt att man har varit nere i runt 60km/h med Expressbuss för att inte blåsa av vägen just när det är mycket kastvindar. Köra en dubbeldäckare då.... nej, jag skulle inte vilja det.

De dubbeldäckare som Östgötatrafiken och Västtrafik använder och skall använda tar nästan 90 passagerare. De behöver mindre bagageutrymme som kan användas till sittplatser. Så det är alltså rätt stor skillnad mot en boggibuss. Det du skriver om kastvindar och att det är svårt att köra dubbeldäckare i dessa är omvittnat från många håll. På Norrlandskusten var det ett tag - eventuellt är det så fortfarande - att köra dubbeldäckare när det blåste mer än 24 sekundmeter. Det är alltså inte ens storm, eftersom den börjar vid 24,5 sekundmeter, utan hård vind .
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)