Upphandling Göteborg nordost och Göteborg centrum

Startat av Magnus, 22 oktober 2010, 20:37:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Blir kul och se om GS förlorar denna också... Hoppas inte Veolia vinner, isf har vi bara Solaris som just nu inte många gillar alls.

M

Kan du lugnt räkna med att GS kommer att förlora.Stan vill ju uppenbarligen bli av med bussåkeriet. Dom var ju regält dyrare än detdär Franska soppeföretaget i förra upphandlingen. De kommer med all säkerhet förlora nästa så är ju GS Buss en saga.

/M

danneh

Då får man verkligen hoppas att Busslink vinner så vi slipper Solaris, eller Veolia fast med någon annan kortvagn (Volvo, Scania, MAN)

Jonas Gustafsson

Citat från: M skrivet 28 oktober 2010, 20:53:23 PM
Kan du lugnt räkna med att GS kommer att förlora.Stan vill ju uppenbarligen bli av med bussåkeriet. Dom var ju regält dyrare än detdär Franska soppeföretaget i förra upphandlingen. De kommer med all säkerhet förlora nästa så är ju GS Buss en saga.

/M

Mja, om staden inte hinner sälja ut GS Buss har man ändå kvar linje 18 och 19 samt flera linjer i 20-, 30-, 40- och 50- serierna ett tag till. 40- och 50- linjerna upphandlades samtidigt som nordost förra gången, konstigt att det inte sker nu. Var inte avtalen lika långa?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Citat från: ch skrivet 28 oktober 2010, 14:53:11 PM
Linje 23 körs uteslutande av Göteborgs Buss som anropstrafik, ett fåtal förstärkningsturer till/från city på morgon och eftermiddag körs av GS Buss som ordinarie turer.

Ber om ursäkt för min felaktiga kommentar om 23:an. Jag har bara sett turerna som vänder vid Hjalmar, och dessa kör GS.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Erling.L

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 30 oktober 2010, 01:14:15 AM
Mja, om staden inte hinner sälja ut GS Buss har man ändå kvar linje 18 och 19 samt flera linjer i 20-, 30-, 40- och 50- serierna ett tag till. 40- och 50- linjerna upphandlades samtidigt som nordost förra gången, konstigt att det inte sker nu. Var inte avtalen lika långa?

//Jonas G

GS har ej tagit optionerna på den trafik som går ut nnu men på hisingsavtalet gjorde man det
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

kurre

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 oktober 2010, 23:23:59 PM
Gissning: 16x, 17, 40, 59, 60, 62, 63, 69, alla 70-linjer + en drös 100-linjer.

//Jonas G

Var det inte ganska nyligen som linje 59 upphandlades, den hette ju 21 innan och kördes av Linjebuss?

Johan B

Citat från: kurre skrivet 02 november 2010, 21:27:53 PM
Var det inte ganska nyligen som linje 59 upphandlades, den hette ju 21 innan och kördes av Linjebuss?

Det har varit en del turer kring denna linje. 1997 när Linjebuss körde så gick linje 21 mellan Jonsered och Torslanda. 2000 när GS tog över Blå och man skulle köra till Lerum istället så skapades lokalbussarna 517 som ersatte 21 mellan Partille C och Jonsered och 518 som ersatte Blå mellan Partille C och Jonsered. Dessa nya lokallinjer kördes av Linjebuss men omloppen på dessa hängde som regel ihop med linje 21 så i praktiken var det ingen större skillnad. 2004 tog GS över 21 som återgick till att köra Torslanda-Jonsered och då lades även 517 och 518 ner iom att man samtidigt slutade slösa pengar på att köra Blå tom till Lerum utan återgick till gamla Jonseredssträckningen även där. Ganska snart delade man dock 21 i två, tror det var 2005, och delen Centralstationen-Jonsered fick heta 59. Någon ny upphandling var det dock aldrig utan man körde vidare på avtalet från 2004. Däremot har omloppen legat hos lite olika garage på GS varför det byttes busstyper på linjen relativt ofta i början.

kurre

Citat från: Johan B skrivet 02 november 2010, 23:17:30 PM
Det har varit en del turer kring denna linje. 1997 när Linjebuss körde så gick linje 21 mellan Jonsered och Torslanda. 2000 när GS tog över Blå och man skulle köra till Lerum istället så skapades lokalbussarna 517 som ersatte 21 mellan Partille C och Jonsered och 518 som ersatte Blå mellan Partille C och Jonsered. Dessa nya lokallinjer kördes av Linjebuss men omloppen på dessa hängde som regel ihop med linje 21 så i praktiken var det ingen större skillnad. 2004 tog GS över 21 som återgick till att köra Torslanda-Jonsered och då lades även 517 och 518 ner iom att man samtidigt slutade slösa pengar på att köra Blå tom till Lerum utan återgick till gamla Jonseredssträckningen även där. Ganska snart delade man dock 21 i två, tror det var 2005, och delen Centralstationen-Jonsered fick heta 59. Någon ny upphandling var det dock aldrig utan man körde vidare på avtalet från 2004. Däremot har omloppen legat hos lite olika garage på GS varför det byttes busstyper på linjen relativt ofta i början.


Tackar för infon

1896

Hur mycket trafik har GS buss kvar exklusive denna upphandling ?

danneh

Får bara fråga en sak, finns det några dokument med upphandlingen för GBG Centrum?

En buss brummar

Citat från: danneh skrivet 29 oktober 2010, 17:38:47 PM
Då får man verkligen hoppas att Busslink vinner så vi slipper Solaris, eller Veolia fast med någon annan kortvagn (Volvo, Scania, MAN)

Det finns ju andra bolag förövrigt, tex Nobina... sveriges största bussbolag. Förövrigt gillade jag att köra centrumlinjerna. L60, Redbergsplatsen - Masthugget är en trevlig linje. Krokig som attans men man ser mycket av staden. L17 Stomlinje, kanske inte så roligt att köra stomlinjerna, men har roliga sträckor där man kan pressa bussen i härliga svängar... tänker i synnerhet på svängen och backen precis innan hinnebäcken. Ungefär som på 58:an, bergsjösvängen, där är det full platta och bussen gör väl runt 70 knyck om du har tur och man har en jämn o fin sväng en lång sträcka. dock finns riktiga suglinjer på centrum också. L69, hjalmar - östra. har man tur får man med sig 1 resenär... L62 samt 63 var väl lika tråkiga dom. 57:an var tråkig också, en hel tur tog ungefär 15 minuter men då inkluderades även 10 minuters reglertid mitt på linjen. men man kom resenärerna nära inpå och det var roligt. Fick den som straffkomendering en sommar... inte helt fel så här i efterhand. 59:an var inte heller alltför rolig, men gick ju ann... L80 ligger väl i paket med blå express, synd för den var bra.

Johan B


Jan

Citat från: Johan B skrivet 28 november 2010, 10:59:50 AM
80 ligger numera i Frölundapaketet.

Nobina
Veolia
Keolis kommer med all sanolikhet att vara med

Tveksamt om Arriva och GS är med däremot

Stadsbussarna och/eller
BiV
I branschen 37 år

Zella

Jag tror att det kommer att väga mellan Nobina & Keolink  :)