Huvudmeny

Etanol

Startat av Ersa, 14 september 2007, 19:31:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

En av de tre favoriterna. Må de överleva i många år framöver, som reservbussar:

bussgrabben

Jag tycker MaxCin är den enda bussmodellen som är snygg i den blå färgsättningen.

Cero

Citat från: bussgrabben skrivet 14 september 2007, 20:52:29 PM
Jag tycker MaxCin är den enda bussmodellen som är snygg i den blå färgsättningen.

Håller med!

/Cero

Fredde

Tycker den ljusa blå färgen är lättsam....

Förresten, ingen som har observerat en B9S skyltad "Scania Etanol"?  ;D

/Fredde

Karsten

I onsdags skyltades påde 1840 och 6106 på detta vis. Hur jag vet det? Ja du..

Fredde

Sen var det visst nån som hade det på 6112 i Mölnvik samma dag , eller kväll rättare sagt  ::)

Undra just om det finns olika kopplingar för tankning på de garage som både har diesel och etanolbussar? Med denna skyltning och eventuellt trött tankpersonal ;)

/Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 14 september 2007, 22:28:42 PM

Undra just om det finns olika kopplingar för tankning på de garage som både har diesel och etanolbussar? Med denna skyltning och eventuellt trött tankpersonal ;)

/Fredde

Och varför då lita på att föraren skyltar rätt? Känns som en större felkälla. :P

Ersa

Finns destinationen i SL:s PC för att man inte ska hälla i "eldningsolja" i dessa av misstag? Räcker det inte med "Etanol" i vita bokstäver ovanför tanklocket?
På Umeås etanolvagnar står det "Etanol" klart och tydligt på en dekal innanför tanklocket. Varför etanolskyltningen finns på Umeåvagnarna (min bild ovan) vet jag ej, ty C90:n skyltar om till "Ej i trafik" 5-10 sek efter att huvudströmmen brutits.

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 14 september 2007, 20:52:29 PM

Neoplanarna ser då sämst ut. De är mörkblå aldeles för långt upp.  >:(

bussgrabben

Mörkblå upp till fönsterkanten. Ser förskräckligt ut ja.

Yujin Zhang

Citat från: Verspieder skrivet 14 september 2007, 22:54:38 PM
Finns destinationen i SL:s PC för att man inte ska hälla i "eldningsolja" i dessa av misstag? Räcker det inte med "Etanol" i vita bokstäver ovanför tanklocket?
På Umeås etanolvagnar står det "Etanol" klart och tydligt på en dekal innanför tanklocket. Varför etanolskyltningen finns på Umeåvagnarna (min bild ovan) vet jag ej, ty C90:n skyltar om till "Ej i trafik" 5-10 sek efter att huvudströmmen brutits.

Det står ingenting på Hornsbergs etanolvagnar iaf, däremot står det "OBS! DIESEL" på dieslarna (5376/5377 bl.a.).

(På nåt sätt tycker jag att meningen med att lägga in denna skyltning precis ett par dagar innan Brasiliens president skulle komma var att imponera honom och sen som "reklam" för SL. Jag tror inte det kommer göra så mycket nytta vid tankning eftersom det finns rangeringslistor vid Etanolstationen i Hornsberg som visar exakt vilka vagnar ska få vad och hur länge de får rulla, så jag tror inte det tillhör vardagen att man fyller på med fel medel.)

/Yujin