Resecentrum i Uppsala

Startat av kimpan, 08 oktober 2010, 22:26:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

Ersa

"Tanken är att om jag har min gamla mamma på besök så ska jag kunna lämna henne med väskan framför stationen, säger byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne (M)"

Kan hon inte lämna sin gamla mamma på andra sidan järnvägen, på grusplanen vid godsmagasinet där ULJ-rälsen slutade vid f.d. Östra station?

Herregud, det där kommer ju att missbrukas direkt, med bilar som parkeras här och där framför stationshuset, samt som mer än gärna står i vägen för busstrafiken på bussgatan mellan stationshuset och Kungsgatan. Att busstrafiken ska straffas medan biltrafiken prioriteras verkar vara Uppsala i ett nötskal. Bussresenärerna ska tydligen klart och tydligt inse att det är bil man ska köra i centrum.

76

Med tanke på hur ofta vi använder sträckan mellan B2 och B3 som hållplats så lär det bli problem.

Mikko

Citat från: 76 skrivet 09 oktober 2010, 08:44:42 AM
Med tanke på hur ofta vi använder sträckan mellan B2 och B3 som hållplats så lär det bli problem.

Ja, där får man stanna ofta när det står fullt med bussar på B3...  :-\

lil-sis

Jag ska börja att ta med mig te i termos tror jag. För man lär ju bli sittande i svängen in på Resecentrum. Vad fint i rusningstrafik när det är kö med bussar från Resecentrum ut på Kungsgatan och Vaksalagatan.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 09 oktober 2010, 10:19:46 AM
Jag ska börja att ta med mig te i termos tror jag. För man lär ju bli sittande i svängen in på Resecentrum. Vad fint i rusningstrafik när det är kö med bussar från Resecentrum ut på Kungsgatan och Vaksalagatan.

En tidning rekommenderas också, Inte Metro, utan mera nåt i stil med DN inklusive alla bilagor. Eller en god bok med flera hundra sidor. 8)

bilomnibussen

Är det så att detta nya resecentrum redan har blivit ohanterligt/felbyggt/för litet? Tycks vara en sjuka i samhället att inte satsa tillräckligt på kollektivtrafiken när man väl satsar. Jag trodde köerna och de tajta angöringstiderna på den tidigare busstationen skulle bli ett minne blott.
Mvh Jan G

KG

Citat från: bilomnibussen skrivet 09 oktober 2010, 12:35:44 PM
Är det så att detta nya resecentrum redan har blivit ohanterligt/felbyggt/för litet? Tycks vara en sjuka i samhället att inte satsa tillräckligt på kollektivtrafiken när man väl satsar. Jag trodde köerna och de tajta angöringstiderna på den tidigare busstationen skulle bli ett minne blott.
Mvh Jan G

Bygget var en katastrof redan på planeringsstadiet. Precis så Uppsalas höga höns vill ha det. Se Musikens Hus t.ex.

Järnvägsstationen får bara fyra genomfartsspår vilket är alldeles för lite för att vara framtidssäkert.
Busstationen var redan för liten innan den byggdes, C hållplatserna är ditritade i efterhand. Alltså fem extra hållplatslägen och dessa räcker inte på långa vägar ändå.

MartinMartin

Men varför använder man inte B1 och B5 ??

Stop

Citat"Tanken är att om jag har min gamla mamma på besök så ska jag kunna lämna henne med väskan framför stationen, säger byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne (M)"

Stationshuset ska inte det bli restaurang, vad skall gamla mamman göra på precis den restaurangen. Är det inte bättre att släppa av gamla mamma vid centralpassagen om hon skall med ett tåg eller en buss.

Niclas Rosenius

Citat från: MartinMartin skrivet 09 oktober 2010, 12:48:40 PM
Men varför använder man inte B1 och B5 ??

Problemet med båda lägena B1 o B5 är att på B1 står man ivägen för bussarna som skall in på B2 om det redan står en buss inne. Då hänger rumpan ut i körbanan och ivägen för bussarna som skall längre in utmed B-sidan.

När det gäller B5 så stod bussarna ivägen för dom som skall ut från C-lägena enligt vad jag fick höra. Speciellt fr.n C1 o C2. Skall försöka ta några bilder över området.

//Niclas

kimpan

Idag går gatukonterets chef Tom Carlsson och förtydligar vad man tänkt med bilar utanför centralen på resecentrum. Tydligen är det bara taxi som skall få tillgång att köra in....

http://www.unt.se/debattspecial/klarlagganden-om-bangardsgatan-1073910.aspx