Lag och ordning i praktiken - Säkerhetsbälte?

Startat av för alla, 08 oktober 2010, 10:05:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

för alla

Hej alla proffs o sakkunniga därute
Har en fråga om bälte.
Hur mycket ska jag som förare informera mina passagerare om bältena som finns i bussen
räcker det att bussen har ngn dekal någonstans eller måste jag nämna det i deras öron oxå? Gå runt o peka på bältena (alla förstår ju inte Svenska Engelska)?

Vad visar rättsväsendet har någon blivit dömd för bristande av information om bälten? Vad blev straffen?
Är jag skyldig att informera om något mera till pax?

Är intresserad om svar gällande både beställningstrafik o linjetrafik.

Staffan Sävenfjord

Svaret finns under punkt 4 här http://www.ntf.se/orebro/pdf/tiofr%C3%A5gor.pdf

Som jag tolkar det behöver föraren inte påminna om bältesanvändning om det finns dekaler och så länge det gäller resenärer över 15 år. Men det är naturligtvis bra om han/hon gör det ändå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Det ska räcka med dekaler inne i bussen men de försvinner ofta bort av klåfingriga resenärer..  så vitt jag vet ropar väl inge förare ut om bälte mer än på beställning eller lägre resa som typ expressturer  . Föraren lär väl knappast bli dömd om resenärer inte har bälte på sig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Det finns två regler. Den ena är att

Passagerare i en buss skall informeras om skyldigheten att
använda bilbälte på det sätt som Transportstyrelsen
föreskriver.
(Trafikförordningen 4 kap 10 a § andra stycket).

Det finns inget straff för brott mot den bestämmelsen.

Transportstyrelsen (fast det hette Vägverket på den tiden) har föreskrivit följande:

Citat från: VVFS 2006:1352 § Passagerare i en buss som enligt 4 kap. 10 a § trafikför-ordningen (1998:1276) skall använda bilbälte skall informeras om skyldigheten att använda bilbälte i fordonet på ett eller flera av följande sätt.
1. Av föraren.
2. Av ombordpersonal, ledsagare eller den som utsetts till ledare för en grupp.
3. Genom audiovisuella hjälpmedel i fordonet eller sy-stem för hållplatsinformation.
4. Genom en skylt eller med nedanstående bild, med vit symbol mot blå bakgrund, placerad vid varje sittplats så att den är väl synlig.

(Klicka på länken för att se bilden på symbolen)

OBS!

Den andra är att

Föraren, annan ombordpersonal, ledsagare och ledare för
en grupp skall vidta lämpliga åtgärder så att passagerare som
är under femton år använder bilbälte [...]
(4 kap 10 c §)

Den bestämmelsen gäller i all biltrafik, även i linjetrafik med buss, däremot är förare av buss i linjetrafik undantagna från straffbestämmelsen. Om du bryter mot den bestämmelsen när du kör beställning (eller din egen personbil) kan du få föreläggande av ordningsbot, 2500 kr.

Passagerare (som fyllt 15 år) som inte använder bälte där sådant finns kan också få föreläggande av ordningsbot, 1500 kr.