Skolbussars Bälten Sönderskurna

Startat av Peter Andersson, 07 oktober 2010, 03:05:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2010, 21:27:18 PM
Det låter som ett bra alternativ att skola/föräldrar/beställare in extra personal på bussen. Antingen det eller så får de gemensamt dela på fakturorna för skadegörelsen.

Och annars?

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 07 oktober 2010, 21:26:22 PM
Det blir ju det per automatik, oavsett vad avsikten är.
Fråga de eleverna som blir strandsatta helt utan anledning....

Om ungdomar t.ex slår sönder ett flertal bussar i en mindre ort (ja, det har hänt på riktigt) på natten mot en söndag finns det ju helt enkelt inte tillräckligt många bussar att sätta i trafik på söndagen samt måndag morgon. Tror du att man skriker "kollektiv bestraffning" då? Nej, jag tror att folk förstår att bussar utan fönster och med trasig inredning inte kan sättas i trafik som om inget har hänt. Man förstår nog även att ingen kan trolla fram nya bussar med en trollstav på några få timmar.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 07 oktober 2010, 21:32:24 PM
Och annars?

Långsiktig lösning? Tja, att de kommunala skolorna liksom de muslimska friskolorna (sam skolorna i USA) själva köper in en uttjänt sliten dammig buss från Busmarket, anställer en egen förare, och kör barnen i. Vilket skulle vara en tråkig utveckling. Det vore ju mycket smidigare om barnen kunde bete sig som folk när de är ute bland folk.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 07 oktober 2010, 21:33:44 PM
Om ungdomar t.ex slår sönder ett flertal bussar i en mindre ort (ja, det har hänt på riktigt) på natten mot en söndag finns det ju helt enkelt inte tillräckligt många bussar att sätta i trafik på söndagen samt måndag morgon. Tror du att man skriker "kollektiv bestraffning" då? Nej, jag tror att folk förstår att bussar utan fönster och med trasig inredning inte kan sättas i trafik som om inget har hänt. Man förstår nog även att ingen kan trolla fram nya bussar med en trollstav på några få timmar.

Extrabussar går ju för det mesta att få tag i, och det har framkommit i tidigare inlägg med.

Nicklas K

Citat från: JDS skrivet 07 oktober 2010, 20:56:13 PM
Du är bönhörd:

Eller är bussarna i fråga inte linjetrafik?

Bussarna ifråga går i vanlig linjetrafik, där skolbarn medföljer. KR-trafik har inga rena skolskjutsar i åtminstone Hudiksvall och Bergsjö.

/NK

admin

Ett antal inlägg som innehåller negativa och fullständigt ovidkommande uttalande om muslimer har tagits bort. De som känner med sig att de skrivit dessa skall härmed känna sig varnade. Upprepande innebär bannlysning.

yngrot

Bedrövligt att sånt händer..   men många av dagens barn har 0 respekt för vuxna och vems fel är det ??  Föräldar säger jag ,skolan kan inte ta allt ansvar ... kanske är en bra ide att ha några föräldrar med på skolturer så de kan se vad deras små "änglar" har för sig på väg till och från skolan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

hisen12

Idag när jag åkte en av KR-Trafiks 8500:or här i Söderhamn så satt jag mig längst bak.. Och såg då att 2 stolar va i princip totalt förstörda.. På högersidan va ryggstödet baktryckt mot "soffan" längst bak, och sittdynan bortsliten.. och på vänstersidan va ryggstödet helt baktryckt, men intakt sittdyna...

Sånthär gör mig så j*vla förbannad.. Har inte dedär ungdomarna nå annat för sig än att förstöra? Dehär med gratis busskort inom Söderhamns kommun för alla ungdomar upp till 20 år tycker jag faktiskt inte är någon bra lösning.. Leder säkert bara till mer skadegörelse...