Från den 12/12-10 är det gratis att åka med ULs alla bussar.

Startat av KG, 04 oktober 2010, 14:23:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Sådärja. Då var det kontantstopp i uppsala också. Skönt att man är ledig och slipper första dagen utan kontanter.

Läste i UNT och var förberedd på femtio arga kommentarer om hur idiotiska UL var men såg bara 1 arg insändare och sen 4 andra som kom med förslag hur denne arga person kunde göra istället. Dom som brukar skriva gnälliga kommentarer kanske inte har vaknat ännu. :)

http://www.unt.se/uppsala/kontantfri-betalning-inford-1157593.aspx

KG

Som vanligt har UL koll... UL hade informationsmöte och de kunde inte svara på vad biljettpriset skulle vara vid köp med kontokort.
Jag föreslog att priset borde vara en tjuga dyrare än sms biljett för att uppmuntra användningen, men det hade dom ingen aning om.

Björn Ax

Citat från: KG skrivet 12 december 2010, 11:40:20 AM
Som vanligt har UL koll... UL hade informationsmöte och de kunde inte svara på vad biljettpriset skulle vara vid köp med kontokort.
Jag föreslog att priset borde vara en tjuga dyrare än sms biljett för att uppmuntra användningen, men det hade dom ingen aning om.

Ja kanske dags att ha bestämt det nu. Lär ju inte vara allt för lång tid kvar innan det kommer kunna gå att betala med kort. Självklart ska det ju vara högre än sms och förköp.

MartinMartin

Och jag satt och bläddrade i tidtabellen och upptäkte att man tydligen infört ett studentkort till heltidsstuderande,
något som jag inte hört en stavelse om.... men men, det är väl inte så viktigt att vi som jobbar i UL trafiken vet vad
som gäller.

Men eftersom jag vill veta vad som gäller så gick jag ju in på UL.SE/STUDENT som dom hänvisar till
och det är ju som vanligt när det gäller UL  ::) så man blev ju inte klokare av det .....

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 12 december 2010, 13:47:24 PM
Och jag satt och bläddrade i tidtabellen och upptäkte att man tydligen infört ett studentkort till heltidsstuderande,
något som jag inte hört en stavelse om.... men men, det är väl inte så viktigt att vi som jobbar i UL trafiken vet vad
som gäller.

Men eftersom jag vill veta vad som gäller så gick jag ju in på UL.SE/STUDENT som dom hänvisar till
och det är ju som vanligt när det gäller UL  ::) så man blev ju inte klokare av det .....

Stod väl rätt så bra på UL's sida? Sex nya kort för studenter som är i praktiken helt vanliga 30-dagars kort med lite studentrabbat.

MartinMartin

Citat från: Björn Ax skrivet 12 december 2010, 13:54:50 PM
Stod väl rätt så bra på UL's sida? Sex nya kort för studenter som är i praktiken helt vanliga 30-dagars kort med lite studentrabbat.

Ja kolla, den som söker han hittar !! Men inte på den adressen dom hänvisar till i turlistan, men jag kanske skulle ha spånat runt lite innan jag yttrade mig för mycket  ;)

http://www.ul.se/sv/Nyheter/UL-Student/

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 12 december 2010, 14:01:12 PM
Ja kolla, den som söker han hittar !! Men inte på den adressen dom hänvisar till i turlistan, men jag kanske skulle ha spånat runt lite innan jag yttrade mig för mycket  ;)

http://www.ul.se/sv/Nyheter/UL-Student/

Ahh okej. Dom hade skrivit fel. Tittade inte i turlistan utan gick bara in på deras sida och såg länken. :D

KG

Citat från: MartinMartin skrivet 12 december 2010, 13:47:24 PM
som gäller.

och det är ju som vanligt när det gäller UL  ::) så man blev ju inte klokare av det .....

Ja titta! Har inte heller hört ett knyst om detta, trots att jag samtalat med ULs informatörer...  ::)

Fast nu när jag tittar på webbsidan så står det ju 17:e januari, så dom har ju tid på sig att informera oss.

MartinMartin

Citat från: KG skrivet 12 december 2010, 16:24:13 PM
Ja titta! Har inte heller hört ett knyst om detta, trots att jag samtalat med ULs informatörer...  ::)

Fast nu när jag tittar på webbsidan så står det ju 17:e januari, så dom har ju tid på sig att informera oss.

Ja, lite märkligt att man inte nämner ett skit om det i turlistan, där ser det ut som om det
bara är att, redan idag, gå och köpa sig ett studentkort (om man vore student förståss).

MartinMartin

Citat från: MartinMartin skrivet 02 december 2010, 01:38:07 AM
Kors i taket !!! Nu sitter hållaren där och kablar är dragna,
börjar nästan tro på att man kommer att kunna betala med betal/kreditkort från den 12:e

Men så blev det förståss inte  :(
I KR:s bussar är starten planerad tlll den 20:e December enligt senaste informationen.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 12 december 2010, 11:20:34 AM
Sådärja. Då var det kontantstopp i uppsala också. Skönt att man är ledig och slipper första dagen utan kontanter.

Läste i UNT och var förberedd på femtio arga kommentarer om hur idiotiska UL var men såg bara 1 arg insändare och sen 4 andra som kom med förslag hur denne arga person kunde göra istället. Dom som brukar skriva gnälliga kommentarer kanske inte har vaknat ännu. :)

http://www.unt.se/uppsala/kontantfri-betalning-inford-1157593.aspx

En har nu börjat bråka om att kontanter enligt denne är ett "lagligt betalmedel". Jag kan inte låta bli att vända på det hela och hävda att betalkort i så fall också är ett lagligt betalmedel, och fråga dem om jag har rätt att polisanmäla alla som inte tar kort för att de i så fall bryter mot den påstådda lagen om "lagliga betalmedel". 8)

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2010, 20:33:07 PM
En har nu börjat bråka om att kontanter enligt denne är ett "lagligt betalmedel". Jag kan inte låta bli att vända på det hela och hävda att betalkort i så fall också är ett lagligt betalmedel, och fråga dem om jag har rätt att polisanmäla alla som inte tar kort för att de i så fall bryter mot den påstådda lagen om "lagliga betalmedel". 8)

Ja nu kom dom. Ja ja. Man får ta det med en nypa salt. Om 1 månad är det ingen som bryr sig längre om bussarna inte tar kontanter. Då är det nåt nytt dom har fått att klaga på istället.

Tycke en kommentar hade ett fyndigt namn för uppsala. Gnällsala. Passar väldigt bra tycker jag.

MartinMartin

Då var det igångkört med kortbetalning i KR:s bussar.
Hur går det på Nobina och GUB, är det igång där också?

Dagen till ära körde jag en sväng Alunda, en Hallstavik och en Östhammar och endast en trevlig herre
som åkte mellan Gimo och Östhammar nytjade möjligheten.

Måste säga att jag föredrar dom 15 sekunder det tar med kort mot dom 5 minuter det kan ta med
instruktioner om SMS biljett.

Körde natt till Enköping i helgen och då är det inte roligt med SMS när folk har så avancerade telefoner
att dom inte ens klarar av dom när dom är nyktra!

KG

Nobina har inte fått läsarna än, har endast fått hållarna i ca hälften av vagnparken än. Ingen utbildning heller.

Måste säga att införandet av kontantfritt gått smidigt, väldigt få har fått åka gratis. Däremot ska vi inte tala om Gävle-Skutskär... Förarna där har fått både magsår och hjärnblödning.

Björn Ax

Ne eftersom det är minst antal kontantbetalande på stadstrafiken och mer antal förköpsställen så kommer GUB få detta installerat sist. Först regiontrafiken sen stadstrafiken. :)