Hipp hipp hurra tunnelbanan i Stockholm fyller 60 år idag!

Startat av för alla, 01 oktober 2010, 09:10:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Cero skrivet 06 oktober 2010, 07:37:50 AM
Antagligen för att C6 klarar de högre topphastigheter som förekommer på Tub2 och Tub3, något som C14 har problem med. Kan ju också vara så att C14 har en del gamla C2-komponenter kvar.

Sannolikt är ingen av de där förklaringarna riktigt rätt.

Om problemen skulle ha berott på C14 lägre utväxling borde det ha yttrat sig som motorskador. Driftproblemen har dock framför allt varit relaterade till bromsmotstånden och mot detta har man vidtagit diverse åtgärder. Ganska tidigt HÖJDE man hastigheten vid H-signal från 70 till 80 km/h, varvid behovet av långa motståndsbromsningar i nedförsbackar minskade. På senare tid har man även börjat höja överspänningsomriktarens startspänning till samma som på C20, för att säkerställa att de tåg som behöver motståndsbromsa gör det med sina egna bromsmotstånd. (Den sista tiden då C14 gick på T-bana 1 var det samma problem där, man hörde ofta att överspänningsomriktaren jobbade trots att man själv inte bromsade!)

C2-komponenter på C14 är: banmotorer (dock ombyggda och renoverade på 80-talet), växellådor, hjulaxlar, förarbromsventiler, koppel och (på ett fåtal vagnar) hyttsignalutrustning. Kanske har jag glömt något, men det är i alla fall inget som föranleder någon brådska med slopningen.

Björn Forslund

Citat från: för alla skrivet 07 oktober 2010, 00:14:08 AM
Om vi jämför lite enklare för oss busar!
Vilken buss höll längst i Stockholm mellan Omni City o Maxci?
Ibland så överlever den äldre sin avkomma!

Tacka vet jag CF och B58:orna vid SL, en del av dem rullade i över 20 år!