I Storskogen

Startat av Mr G, 29 september 2010, 19:42:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

En ensam Capitol banar sin väg fram bland Storskogens furor, eeh popplar var det visst... (kan vara fel det också)
吉先生

Ersa

Skogsbacken/Ravinstigen, eller närmare bestämt Skogsbacken/Bergdalen?

Gunnar D

Känns som år 1972. Är det en av de H23 som kom till Råsta från Nyboda via Lidingö?

/Gunnar

Susanne

Väldigt trevlig bild. Precis Bergdalen/Skogsbacken vid Storskogstorget.
Hur körde denna buss, vilken linje hade den?

Max W

Citat från: Susanne skrivet 30 september 2010, 14:26:13 PM
Väldigt trevlig bild. Precis Bergdalen/Skogsbacken vid Storskogstorget.
Hur körde denna buss, vilken linje hade den?
Linje 511 var en av tre busslinjer som SJ Solnalinjerna startade när spårvagnslinje 15 Norra Bantorget-Råsunda-Sundbyberg (Esplanaden) lades ned den 31 augusti 1959. Fast då hette den linje 11. Numret 511 fick den först 1964.
Linje 11(sedermera 511) gick från Norra Bantorget till Storskogen via Torsgatan-Solnavägen-nuvarande Frösundaleden-Gränsgatan-Thulegatan och ned till höger mot Storskogstorget.
Linjen startade inte direkt när spårvagnslinjen lades ned utan först senare på hösten. Jag minns inte varför starten senarelades, men jag var själv med i reservrummet vid bussgaraget i Sumpan när en av "kvartsbasarna" satt och stämplade nytt startdatum på de tidtabeller som skulle delas ut till resenärerna i samband med trafikstarten.
De två andra linjerna (15 mellan Norra Bantorget och Esplanaden samt 16 Odenplan-Sundbybergs IP) startade 1959-09-01.

Bussmicke

Detta borde du med tillhörande bild lägga upp på Trafikminnen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Max W

Tack Buss-Micke för idén. Delvis finns uppgifterna där i lite olika dokument, men Din idé om en "samlad" dokumentation var bra och den tar jag till mig. Ska ta kontakt med Mr G ang. bild, så får vi se hur det går.
/Max

Rolle

511.an gick väl ändå Nbt -torsgatan-solnavägen förbi råsunda stadion upp stråket till råsundavägen- thulegatan -vakravägen- bergdalen storskogstorget
själv är jag uppvuxen i tändsticksasken  58-74 Hpl bergdalen
körde denna själv då jag var i råsta

Max W

Citat från: Rolle skrivet 30 september 2010, 17:27:09 PM
511.an gick väl ändå Nbt -torsgatan-solnavägen förbi råsunda stadion upp stråket till råsundavägen- thulegatan -vakravägen- bergdalen storskogstorget
själv är jag uppvuxen i tändsticksasken  58-74 Hpl bergdalen
körde denna själv då jag var i råsta
Jo det har Du rätt i! Jag åkte med linje 11 som den då hette från hållplats Thoraxkliniken till Råsundastadion när det var match. Flera gånger var det Sune Nilsson (som sedan blev Tm) som körde.OBS Jag åkte hellre med 11:an än med "fotbollsbussarna".
Fråga: När jobbade Du i Råsta? Jag var på hållplatsservice där 1990-91.
/Max

Rolle

Hej M
jag va i Råsta 74-78
Sune var/är en super bra snubbe va han inte på trafikskolan då.

Max W

Citat från: Rolle skrivet 30 september 2010, 19:26:22 PM
jag va i Råsta 74-78
Sune var/är en super bra snubbe va han inte på trafikskolan då.
Jo det stämmer. Sune är en person man minns med glädje. Tyvärr avled han alldeles för tidigt.

Ersa

En bild från idag kommer tyvärr som mest att innehålla en liten närtrafiksbuss. :-\

Susanne

Citat från: Ersa skrivet 01 oktober 2010, 09:35:32 AM
En bild från idag kommer tyvärr som mest att innehålla en liten närtrafiksbuss. :-\
Ja, det är väll så tror jag.

Mr G

Jag svängde förbi platsen igår för att ta en "Ersabild". Jag surfade in på Buss-snack på min Iphone och försökte leta upp min fotoposition från den gången. Jag trodde att det skulle vara enkelt, men det var det definitivt inte. När jag kom hem och kikade igenom alla bilderna fanns det ingen som var bra. Den jag visar här var väl minst dålig. Jag trodde att det skulle se ut likadant idag som för nästan 40 år sen, när jag tog bilden. Men det var omgjort. Refuger flyttade, träd såväl nedhuggna som fått breda ut sig, husen verkar ha blivit tillbyggda, nya lyktstolpar, etc. Och någon buss var inte att tänka på. Jag kollade in tidtabellen för linje 951, men nästa skulle inte komma förrän 45 minuter senare, och det mäktade jag inte med att vänta.
吉先生