Fråga om färdskrivare

Startat av MartinMartin, 25 september 2010, 16:09:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: Fikman skrivet 26 september 2010, 10:53:53 AM
Så du menar att du har 2-3 färdskrivar blad om du under en dag kör 2-3 bussar med analog färdskrivare, det fins på färdskrivarbladen plats för 3-4 bussar och vid varje fordonsbyte så ska du först skriv in dig med datum reg nummer plats kilometer när du är klar skriver du datum plats och kilometer, sen får man fylla i nästa buss på baksidan, och har man kört digital mellan dom 2 analoga så får man rita att man har jobbat därimellan. Det man alltid skall göra är att avsluta varje buss med slut kilometer plats datum.

Nej det menar Jag inte. Jag använder givetvis samma blad med olika fordon, även vid digitala. Jag skriver "digital" på baksidan vid dom klockslagen som finns reggade på kortet. Och fyller i tid när jag byter fordon. Vad jag och flera här oponerar oss emot är att du tjatar om ort och datum !! Det fyller du i när du börjar passet och när du avslutar, inte i mitten.

//Martin

KG

Själv fyller jag i ort och slutdatum när jag avslutar bladet, oavsett när det är på passet.

Varför? Jo, man ska inte dubbelregistrera samt att man FÅR använda hur många blad man vill!
Det händer att jag kör mer än tre analoga bussar per pass, då måste jag använda fler än ett blad. Alltså kan ett blad vara från utgångsort till Uppsala och det andra bladet från Uppsala till utgångsort bara för att jag gjort ett extra vagnbyte på verkstaden.

MartinMartin

Citat från: KG skrivet 26 september 2010, 12:33:10 PM
Själv fyller jag i ort och slutdatum när jag avslutar bladet, oavsett när det är på passet.

Varför? Jo, man ska inte dubbelregistrera samt att man FÅR använda hur många blad man vill!
Det händer att jag kör mer än tre analoga bussar per pass, då måste jag använda fler än ett blad. Alltså kan ett blad vara från utgångsort till Uppsala och det andra bladet från Uppsala till utgångsort bara för att jag gjort ett extra vagnbyte på verkstaden.

Ja, men det är ju precis som Mats L säger också !! Så så bestämmer vi att vi gör  ;)

Henrik Palmqvist

Följdfråga:

Hur detaljerad ska man vara vid angivelse av startplats/slutplats på färdskrivarbladet?

T.ex om jag slutar mitt arbetspass utanför Dagab i Haninge, Vilka av förljande är då godkänt att skriva?  Sverige, Stockholm, Haninge, Jordbro ?

/ Henrik

MartinMartin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 september 2010, 12:56:50 PM
Att skriva kommunerna skulle isf bli Gotland-Stockholm och det blir lite för "löst"

Ja, fast i den digitala världen räcker det ju med Sverige-Sverige, där kan man prata om "löst"

Henrik Palmqvist

Citat från: MartinMartin skrivet 26 september 2010, 13:15:03 PM
Ja, fast i den digitala världen räcker det ju med Sverige-Sverige, där kan man prata om "löst"

Finns även "EU" med som startland/slutland på den digitala färdskrivaren. Jag antog att man kunde använda "EU" som startland/Slutland i internationella inom EU.  Men vid en kontroll så fick jag tillsägelse för det. Skulle i detta fallet angivit Sverige och Finland som start respektive slutland.  Då kan man fråga sig varför "EU" finns med som alternativ....

Vid transport mellan Sverige och Norge borde det ju räcka med att ange "EU" och "Norge". Men enligt polisen ska man ange "Sverige" och "Norge". Blir ett j***a bläddrande i färdskrivaren, och råkar man trycka fel så får man böter för det.

/ Henrik

ch

Hur gör då en förare som byter mellan analog färdskrivare, digitalfärdskrivare och taxiregistrerat fordon under en arbetsdag? ;-) :D

På bussar pratar man arbetstid, på taxi pratar man vilotid.

JDS

Citat från: ch skrivet 26 september 2010, 23:18:53 PM
Hur gör då en förare som byter mellan analog färdskrivare, digitalfärdskrivare och taxiregistrerat fordon under en arbetsdag? ;-) :D

På bussar pratar man arbetstid, på taxi pratar man vilotid.

Se sida 4:

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1840/pv09310_vilotider_och_personlig_tidbok_for_vissa_nationella_transporter.pdf