B12or i innerstan idag, både från Nyköping samt ett flertal 56XX-vagnar...

Startat av Andreas, 20 september 2010, 18:32:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Fredde

Nico

Som sagt så är det bra om vi alla, rent allmänt, försöker hålla en viss takt och ton i umgänget. Hänvisar nedan till Bussnacks något luftiga (utrymme för sunt förnuft) regler och ber om en mera avslappnad attityd i diskussionen. Detta är heller inte en chat så vill man 'samtala' på det viset så använd istället pm-funktionen.

•   I Bussnack uppför man sig korrekt med ett vårdat språk. Kolla gärna vad du skrivit innan du postar. Onödiga stavfel och felskrivningar kan leda till missförstånd.

•   Tänk på att alla inte delar just din åsikt, det är så en debatt uppstår. Även om du inte delar alla åsikter skall du visa respekt.

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 september 2010, 22:25:25 PM
Det är inte lätt att vara ödmjuk när man är felfri...
Är 5265 en Omnicity förresten? Det måste den vara för den har ju rosa stolar.
/J

Nej, 5265 är ingen Omnicity. Det är en Omnilink.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5200/slides/Busslink_5265_Lejonvagen_Lidingo_060714.html
Här ser ni klart och tydligt att de längst bak sitter en trappa upp.

Jämför också den svarta ytan vid fönstren bak mot denna Omnicity
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5184_JEH918_Lidingo_070615b.html

Niclas Rosenius

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 21 september 2010, 22:49:20 PM
Det var väl du som skrev att 5265 är en Omnicity, å jag håller på dig!
/J

Tror nog du var lite för ironisk i ditt inlägg för att man skulle uppfatta det  ;)

Citat från: buskörare skrivet 22 september 2010, 00:08:57 AM
Nej, 5265 är ingen Omnicity. Det är en Omnilink.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5200/slides/Busslink_5265_Lejonvagen_Lidingo_060714.html
Här ser ni klart och tydligt att de längst bak sitter en trappa upp.

Jämför också den svarta ytan vid fönstren bak mot denna Omnicity
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5100/slides/Busslink_5184_JEH918_Lidingo_070615b.html

Det är ganska lätt att se skillnaden på en OmniCity och en OmniLink om man vet och kan nåt om Omni-serien vilket jag vet att Jonas kan på sina tio fingrar.

//Niclas

Jonas Strömblad

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 september 2010, 10:00:44 AM
    Tror nog du var lite för ironisk i ditt inlägg för att man skulle uppfatta det  ;)

Det är ganska lätt att se skillnaden på en OmniCity och en OmniLink om man vet och kan nåt om Omni-serien vilket jag vet att Jonas kan på sina tio fingrar.

//Niclas

Uppenbarligen  :)
Jag håller på att drilla min 3 1/2 årige son på skillnaderna mellan Omnicity och Omnilink på väg till dagis varje dag. Snart sitter det även där  ;D
/J

Buss_Fredde

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 september 2010, 10:47:06 AM
Uppenbarligen  :)
Jag håller på att drilla min 3 1/2 årige son på skillnaderna mellan Omnicity och Omnilink på väg till dagis varje dag. Snart sitter det även där  ;D
/J

Hej jonas: Har du koll på swebusvagnar oxå?

Jag undrar var dom föredetta ledvagnarna i Huddinge/Botkyrka 0683 -0685 och 0687 började sitt liv?

Niclas Rosenius

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 september 2010, 10:47:06 AM
Uppenbarligen  :)
Jag håller på att drilla min 3 1/2 årige son på skillnaderna mellan Omnicity och Omnilink på väg till dagis varje dag. Snart sitter det även där  ;D
/J

Det är precis som med min 14 o halvt åriga son som brukar hinna se det före mig  ;)

//Niclas

Buss_Fredde

Har du nån koll på varifrån swebus ledvagnar 0683,0685 &0687 började sitt liv?

Karsten

Fredde, kan du inte starta nya trådar när du har nya frågor? Det blir väldigt spretigt och rörigt när en massa frågor och svar om helt olika saker hamnar i samma tråd.

Jag har förresten för mig att 0680-vagnarna var från Göteborg ursprungligen.

Buss_Fredde

Tack.. Men jag undrar en sak: En kompis från huddinge/bot hämtade vagn 0683 nånstans uppe i roslagen. Jag tror att det var rimbo.. kommer du ihåg om 0683 har gått i upplands lokaltrafik?

Niclas Rosenius

Citat från: Buss_Fredde skrivet 22 september 2010, 11:10:44 AM
Tack.. Men jag undrar en sak: En kompis från huddinge/bot hämtade vagn 0683 nånstans uppe i roslagen. Jag tror att det var rimbo.. kommer du ihåg om 0683 har gått i upplands lokaltrafik?

Om jag inte minns fel så är det en f d GS-vagn som togs över av Swebus till trafiken som dom hade ett tag här i Uppsala och sedan när dom hade kört klart hamnade i malpåse ute i Rimbo.

//Niclas

Buss_Fredde

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 september 2010, 12:06:52 PM
    Om jag inte minns fel så är det en f d GS-vagn som togs över av Swebus till trafiken som dom hade ett tag här i Uppsala och sedan när dom hade kört klart hamnade i malpåse ute i Rimbo.

//Niclas

Hej nicklas: Tyresö hade oxå några udda vagnar, tror att dom hade littra 2910 eller något.. minns du nån  med det littra?  Var i tyresö ett kort tag?

Fredde//...

buskörare

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 september 2010, 10:00:44 AM

//Niclas

Jag citerade fel inlägg, det skulle varit ett inlägg från Buss_Fredde som inte verkar ha lika stor koll.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 september 2010, 12:06:52 PM

//Niclas

Hej,

Efter stadstrafiken i Göteborg trafikerade 0683 först Uppsala stadstrafik, därefter Gimo tätort, se bild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buss_Fredde

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 september 2010, 17:34:08 PM

Hej,

Efter stadstrafiken i Göteborg trafikerade 0683 först Uppsala stadstrafik, därefter Gimo tätort, se bild.

Hej: micke  jag minns att 0683 var helt annorlunda än dom vanliga volvo B10M ledvagnarna.. Ratten var mindre .. Vilken årsmodell var det på 0683?