Huvudmeny

Buss persson

Startat av Buss_Fredde, 19 september 2010, 13:16:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Fredde

Finns det nån som vet varför skåneexpressen 5 Simrishamn - Lund Innan hett 315 eller var det en annan linje... har för mig att busspersson i hammenhög- österlen körde 315 på den tiden.. Länstrafiken Kristianstad.. Tack på förhand Fredde//...

scaniaolsson

Linjen hette X315 hos Länstrafiken Malmöhus, hos gamla Länstrafiken Kristianstad användes inte linjenummer på "Expresserna"
Idag heter Skåne Expresserna 1-7 & 9-10 officiellt, inofficiellt bl.a. i komradiosystemet är linjenumret 401-407 & 409-410.

1998 körde Buss Persson ett av omloppen Lund-Simrishamn, det andra kördes av Linjebuss Depå Vitemölla (Norr om Kivik längs Rv 9)
Idag består BP:s körning för Skånetrafiken enbart av Servicelinjen Snurringen i Simrishamn.
Linjebuss som blev Connex som blev Veolia är ett minne blott i Vitemölla. Depå:n på Österlen finns numera inne i Simrishamn på fabriksgatan.

Hoppas att svaret gav lite i alla fall.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Buss_Fredde

Citat från: scaniaolsson skrivet 19 september 2010, 19:08:56 PM
på "Expresserna"
Idag heter Skåne Expresserna 1-7 & 9-10 officiellt, inofficiellt bl.a. i komradiosystemet är linjenumret 401-407 & 409-410.

1998 körde Buss Persson ett av omloppen Lund-Simrishamn, det andra kördes av Linjebuss Depå Vitemölla (Norr om Kivik längs Rv 9)Linjen hette X315 hos Länstrafiken Malmöhus, hos gamla Länstrafiken Kristianstad användes inte linjenummer
Idag består BP:s körning för Skånetrafiken enbart av Servicelinjen Snurringen i Simrishamn.
Linjebuss som blev Connex som blev Veolia är ett minne blott i Vitemölla. Depå:n på Österlen finns numera inne i Simrishamn på fabriksgatan.

Hoppas att svaret gav lite i alla fall.

Scaniaolsson

Hej scaniaolsson: jag undrar en sak kör inte bussperson  fortfarande 573 mellan simrishamn-ystad rep..  576 Hammenhög - simrishamn(skoltur)

scaniaolsson

Linje 573 finns inte längre & 576 går numera Simrishamn-Vallby-Hannas (Är en ren skollinje), körs enligt Skånetrafiken av Veolia.

Linjerna på Österlen ser i dagsläget ut så här.

322 Ystad-Mälarhusen-Skillinge
570 Ystad-Borrby-Hammenhög-Simrishamn
574 Simrishamn-S:t Olof-Vitaby
575 Simrishamn-Gislöv-Skillinge-Borrby (I princip skollinje)
576 Simrishamn-Vallby-Hannas (I princip skollinje)
577 Simrishamn-Brantevik-Skillinge-Borrby
578 Simrishamn-Gärsnäs-Tomelilla (Trafkeras med taxi efter förbeställning)
579 Tomelilla-Brösarp

Samtliga som trafikeras med Buss körs av Veolia Simrishamn eller Veolia Ystad.

Sedan har du ju även Expresserna 3, 4 & 5.

Men ingen av dom trafikeras heller av Buss Persson

Mvh Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Buss_Fredde skrivet 20 september 2010, 04:02:36 AM

Hej scaniaolsson: jag undrar en sak kör inte bussperson  fortfarande 573 mellan simrishamn-ystad rep..  576 Hammenhög - simrishamn(skoltur)

Buss-Perssons enda kvarvarande linjetrafik är Snurringen i Simrishamns tätort. Denna lär de för övrigt bli av med vid nästa upphandling eftersom Skånetrafiken ställer krav på att den som lägger anbud skall ha en minimiomsättning och denna är högre satt än Buss-Perssons. Samma kommer att drabba Olssons Buss i Vittskövle om inte Skånetrafiken ändrar sig.

Buss_Fredde

jag trodde att busspersson hade samma krav som sin konkurrent thygesson i från broby.. men jag kan ju ha fel,,,   men vem kör 573 Simrishamn- ystad
576 simrishamn - Hammenhög(skoltur)  575  Hammenhög - simrishamn.. skulle bli väldigt glad om nån visste det, sen skulle jag vilja veta vilket företag som har kommit in på busspersons mark i hammenhög...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Buss_Fredde skrivet 20 september 2010, 09:28:46 AM
jag trodde att busspersson hade samma krav som sin konkurrent thygesson i från broby.. men jag kan ju ha fel,,,   men vem kör 573 Simrishamn- ystad
576 simrishamn - Hammenhög(skoltur)  575  Hammenhög - simrishamn.. skulle bli väldigt glad om nån visste det, sen skulle jag vilja veta vilket företag som har kommit in på busspersons mark i hammenhög...

Linje 573 finns ju inte mer enligt tidigare inlägg. Buss-Perssons linjetrafik togs över av Connex/Veolia.

Jag vet inte vad du menar med jämförelsen med Thygessons men det är ett betydligt större bussbolag som inte slås ut av Skånetrafikens krav på minimiomsättning. Av dem som numera kör på förstahandskontrakt för Skånetrafiken är det bara Buss-Persson och Olssons i Vittskövle som slåss ut. Sedan kommer det förstås att göra att andra mindre bussbolag inte har en chans att ta sig in.

Buss_Fredde

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2010, 09:54:19 AM
Linje 573 finns ju inte mer enligt tidigare inlägg. Buss-Perssons linjetrafik togs över av Connex/Veolia.

Jag vet inte vad du menar med jämförelsen med Thygessons men det är ett betydligt större bussbolag som inte slås ut av Skånetrafikens krav på minimiomsättning. Av dem som numera kör på förstahandskontrakt för Skånetrafiken är det bara Buss-Persson och Olssons i Vittskövle som slåss ut. Sedan kommer det förstås att göra att andra mindre bussbolag inte har en chans att ta sig in.

Jag har jobbat på bussperson, i verkstaden. i slutet av 90_talet..

Vem har tagit marken där busspersson höll till förut då?

Har en kompis som var nere i skåne för några månader sen o då var busspersson kvar som trafik företag...  Har dom sagt upp personal?  Kör dom bara snurringen?

Staffan Sävenfjord

Snälla! Se till att du inte svarar i citatet utan efter detta. Det blir nästan hopplöst att läsa vad du skriver annars.

Buss-Persson har kvar sin anläggning i Hammenhög på samma plats som tidigare. De har ju kvar en icke obetydlig beställningstrafik. Självklart fick de säga upp personal när de blev av med linjetrafiken men det är några år sedan nu.

Buss_Fredde

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 september 2010, 10:33:31 AM
Snälla! Se till att du inte svarar i citatet utan efter detta. Det blir nästan hopplöst att läsa vad du skriver annars.

Buss-Persson har kvar sin anläggning i Hammenhög på samma plats som tidigare. De har ju kvar en icke obetydlig beställningstrafik. Självklart fick de säga upp personal när de blev av med linjetrafiken men det är några år sedan nu.

Synd att dom fick säga upp personal.. Vad hände med dom nya setrorna, och den nya volvo turist version?