Vagnbrist Botkyrka?

Startat av Fredrik Klint, 13 september 2007, 03:59:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Igår när jag susade fram mellan Masmo och Fittja (T-banan) så såg jag en av de f.d. JB-bussarna (Sc CN113) rulla på linje 702. Jag trodde dessa bara användes som övningsvagnar för blivande förare...?

MGA

Japp . 5320 var ute och rullade på 702 och det är stor vagnbrist.
Har bara fått 2 boggivagnar från Björknäs. 5512 & 5545.
Och många trasiga vagnar bla Mercorna med byte av hela leden.
///
MGA

Kvarne

Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 september 2007, 03:59:57 AM
Igår när jag susade fram mellan Masmo och Fittja (T-banan) så såg jag en av de f.d. JB-bussarna (Sc CN113) rulla på linje 702. Jag trodde dessa bara användes som övningsvagnar för blivande förare...?
Citat från: MGA skrivet 13 september 2007, 06:04:37 AM
Japp . 5320 var ute och rullade på 702 och det är stor vagnbrist.
Har bara fått 2 boggivagnar från Björknäs. 5512 & 5545.
///
MGA

Meeeeeen! MGA då...skulle ju tipsat mig....och BM....hade varit mkt diggabelt att åla den på 702.... ::)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Cero

Citat från: MGA skrivet 13 september 2007, 06:04:37 AM

///
MGA

Men Mercorna är väl inte så gamla (runt 5 år?) även om några ser ut att ha varit med sedan högertrafikomläggningen. Är det vanligt att byta led, och dessutom så pass tidigt, är Mercans led sämre/känsligare än andra eller är bussarna mindre väl hanterade och skötta?

/Cero

homer

Om leden redan är slut så lär de väl inte bli några fler Mercor för Swebus del?! åtminstånde inte ledbussar

BadTab

Är garanterat samma fabrikat på leden på dessa som på omnicity/link. Enligt tillverkaren, Hübner så skulle dessa vara underhållsfria, men kuggkransen slets ner fortare än man anat, och nu skall dessa smörjas var 4000e mil... Nån som vet om det kan stämma i mercas fall också?

Cero

Citat från: BadTab skrivet 13 september 2007, 12:08:14 PM
Är garanterat samma fabrikat på leden på dessa som på omnicity/link. Enligt tillverkaren, Hübner så skulle dessa vara underhållsfria, men kuggkransen slets ner fortare än man anat, och nu skall dessa smörjas var 4000e mil... Nån som vet om det kan stämma i mercas fall också?

I så fall lär det väl knappast vara Swebus som står för notan. Det borde vara Mercedes och i slutänden ledtillverkaren. Om så är fallet och det sköts snyggt torde väl detta inte ha någon större inverkan på Swebus förtroende för Mercedes, såsom ifrågasattes i något inlägg ovan.

/Cero

Nicklas Vasa

Läste för många år sedan om en ny ledbälg, i ett material som skulle släppa in ljus genom bälgen, ett skäl var att det skulle vara tryggare att färdas i bussen då, finns det någon sådan buss i Sverige ? Eller var det aldrig något företag som "köpte" detta ?

Skalman

MB Citaro-kärrorna har Hubner-leder, precis som BadTab sagt tidigare i tråden.

Fredde

På talt om vagnbrist.. Mötte en blå B12M på 151:an idag. Det är väl inte en "blå" linje?

/Fredde

Martin Maltkvist

Citat från: BadTab skrivet 13 september 2007, 12:08:14 PM
Är det inte v'ldigt dyrt med ledbyte?
Jag har hört talas om 5-siffriga belopp kring 80 000 för en Vlo B7LA, kan det vara i den häraden för en Merca?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin