Swebus o Nobina inv. nummer

Startat av Björn Forslund, 18 september 2010, 15:24:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

Någon som har kläm på hur det funkar med inventarienumreringen av bussarna efter att Swebus tog över efter SJ Buss, GDG o Diligenstrafiken?
Tidigare körde man ju med löpande numrering för nyare bussar, men t ex GDG-bussarna fick ju ta gamla nummer där man började om igen. Vissa nummer har väl återanvänts flera gånger under årens lopp?

Ulf Rådeström

På senare tid har man även återanvänt lediga nummer i serien från 0001 och uppåt, dock slutade man ganska snart med detta och fortsatte på nummerserien 7000 och uppåt.
Två bussar hamnade på 2444-2445 hux flux utan någon synbar anledning.

Varför man började om igen och sedan plötsligt fortsatte på 7xxx-nummer, liksom de två ovanstående "enslingarna" får gärna någon invigd i Nobinas nummersättning kommentera för oss alla som undrar....

För att ett datorsystem skall fungera, så krävs en tid mellan återbesättningarna av nummer igen (innan alla bokföringar, betalningar, avslut etc genomförts på "gamla bussen"), så det kan ju ha varit något med att högre nummerserier i fd. Posten inte var utrensade som man "började om" tillfälligt tills detta gjorts (min egen teori)

Knut

Ser ingen fornuft i systemet (om det er noe system). Det er vel neppe så mange busser i systemet.
Og det finnes jo busser med samme nr i både Norge og Sverige. Så som 0043, 0068,0069 og 0070

Ersa

Ett annat litet undantag var de övertagna fordonen från f.d. Jämtlandsbuss som sorterades in i 5xxx-serien 1995.
JB 2xx blev Swebus 52xx, och JB 3xx blev Swebus 53xx. Först 2001 hann man "ikapp" och fyllde på 53xx-serien med nya bussar i Jönköping.

00xx och 70xx-serien om vartannat är lite förvirrande, och ser även skumt ut i nuvarande Swebus (dvs Express) listor, där 00xx-serien hamnar först, före alla 49xx- och 56xx-vagnar samt att de dubbla nollorna ibland försvinner i vissa enkla datorprogram och bussarna kallas därmed bara för 42, 43 osv. Om man nu prompt hade behövt börja om mitt i 70xx-serien hade ju 1000-1099 kunnat vara en smidigare serie, om den nu varit helt ledig och tillgänglig.

139

Hej! Jag kör buss hos Nobina och var den som först tog upp inventarienrfrågan, vilket ledde till Björn Forslunds första fråga den 18/9. Mysteriet kvarstår ju och jag undrar om ingen av alla er som läser detta vet namnet på den Nobinaanställde som i praktiken tilldelar fordonen sina nummer. Denne person kan ju lösa gåtan eller hänvisa till sin företrädare som i sin tur kan berätta hur det har gått till under säg de senaste 10 eller rentav 20 åren. Tycker detta ämne vore värt en artikel i vår fina tidning Färdskrivaren. Kanske experten Henrik B kunde skriva den, om det inte är en företagshemlighet förstås?
Peter 7, medlem

Björn Forslund

Jovisst vore det kul, men det har nog förekommit en portion inkonsekvens under åren. Det är ju framförallt övertagna bussar som fått andra nummer än i löpande ordning som SJ-tiden.
Orkar några sätta samman listor på alla nyleveranser samt övertagna bussar genom åren sedan Swebus bildades? Det var väl då, när GDG-bussarna fick nya nummer som började på 0001 samt Diligenserna fick behålla sina gamla nummer,  som "ordningen" frångicks.